Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av AeroSol »

Nu har jag monterat och kört med Xenon hela sommaren. Jag köpte hos xenonkungen.se men min sats verkar ha utgått. De har två satser, en "prisvärd" bi-xenon och en för hojar med separata hel/halvljuslampor (Varadero). http://www.xenonkungen.com/se/grp/xenon ... el-kit.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Min sats liknar mest det senare, men jag har också en "controller" som sköter vinklingen av lampan.

OJOJ vilken skillnad det är! Det känns som man kört med ett stearinljus där fram förr. Den enda nackdelen är att vinkeln mellan halv/helljus är något för liten.

Antingen bländar halvljuset bilj*&%vlarna en aning om man kör på väg utan gatubelysning, men inte så man blir helt blindbländad, jag har provat. Eller så tar heljuset en aning för lågt. Allt beroende på höjdinställningen på strålkastaren.

Bilder på hela härligheten kommer senare! :D
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av Nysse »

Låter spännande men vad säger Bilprovningen om detta?
Måste den typas om?
Serendipity
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av Stefan »

Som jag förstått det, det är helt olagligt enligt deras mening, bara att meka i det gamla till besiktning. (Åtminstone ska det funka så på bilar :conf: )

Eller?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av AeroSol »

SBP säger ombesiktning 300 spänn. Att typa om den går inte då nyare hojar är helfordonsgodkända. Du får inte ändra nån vital del på hojen, t ex annan ljuddämpare eller annan belysning. Även om jag kom igenom med mitt slipon utan dB-killer sist. Men jag vågar inte chansa med xenon. Det blir till att sätta tillbaka H4-lampan.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av Peter »

Lite nyfiken på detta med Bi-xenon.
Finns det såna som passar 700-an? Det sitter H-11 i nu. En för halvljus och en för helljus.
Halvljuset är helt ok tycker jag, men helljuset är närmast ett skämt. Jag hittade en 80 w lampa och det blev något bättre.
Jag har även monterat LED-lampor tillsammans med halvljuset.
Ska man byta till xenon på både halv och helljus eller som i mitt fall bara helljus.
Får man plats med ballast och övrigt om man byter båda?
Vad säger bilprovningen om man bara har det på helljuset?
Mycket frågor blev det :oops:
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av Jimmy.s »

På bilar är det ok med xenon på helljus, borde vara så även för motorcyklar.

För smidighetens skull skulle jag montera enbart på helljus så slipper man vara orolig varje gång man möter en målad bil... *pilot
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av Peter »

Jimmy.s skrev:På bilar är det ok med xenon på helljus, borde vara så även för motorcyklar.

För smidighetens skull skulle jag montera enbart på helljus så slipper man vara orolig varje gång man möter en målad bil... *pilot
Ja det är nog det smidigaste. Att hålla på att byta varje år inför en besiktning känns inte så kul.
andreaccino
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 19:46
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -00
Ort: Arboga

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av andreaccino »

AeroSol skrev:Nu har jag monterat och kört med Xenon hela sommaren. Jag köpte hos xenonkungen.se men min sats verkar ha utgått. De har två satser, en "prisvärd" bi-xenon och en för hojar med separata hel/halvljuslampor (Varadero). http://www.xenonkungen.com/se/grp/xenon ... el-kit.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Min sats liknar mest det senare, men jag har också en "controller" som sköter vinklingen av lampan.

OJOJ vilken skillnad det är! Det känns som man kört med ett stearinljus där fram förr. Den enda nackdelen är att vinkeln mellan halv/helljus är något för liten.

Antingen bländar halvljuset bilj*&%vlarna en aning om man kör på väg utan gatubelysning, men inte så man blir helt blindbländad, jag har provat. Eller så tar heljuset en aning för lågt. Allt beroende på höjdinställningen på strålkastaren.

Bilder på hela härligheten kommer senare! :D
Jag tog tag i att montera (vad jag tror är exakt samma xenon-kit) som ditt. Följde det med olika "toppar" att sätta på ljuskällan, och om det gjorde det, har du testat dem olika? Vart gömde du ballasten och reläet?
/Andreas
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av AeroSol »

Nej, inga toppar (vad är det för nåt?) följde med. Vinkeln mellan hel och halvljus är fortfarande för liten hos mig. Jag var och besiktigade hojen förra veckan. Det var tänkt att jag skulle montera lagligt ljus (H4) innan jag åkte men tiden blev knapp, hade glömt hur bökigt det var att byta. Latheten kostade mig en ombesiktning á 180 spänn. "Otillåten ändring" stod det så fint i protokollet. Men fixade till lampan utanför och efter en 30 min dök jag upp igen. Besiktningsmannen bara skrattade och sa "Jaha, är du klar nu?"
Sen var jag tvungen att sätta tillbaka xenonen igen vilket tog ytterligare 45 min...

Ballasten och reläet satte jag fast på nedre inre sidokåpan (den svarta).
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
andreaccino
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 19:46
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -00
Ort: Arboga

Re: Sv: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av andreaccino »

AeroSol skrev:Nej, inga toppar (vad är det för nåt?) följde med. Vinkeln mellan hel och halvljus är fortfarande för liten hos mig. Jag var och besiktigade hojen förra veckan. Det var tänkt att jag skulle montera lagligt ljus (H4) innan jag åkte men tiden blev knapp, hade glömt hur bökigt det var att byta. Latheten kostade mig en ombesiktning á 180 spänn. "Otillåten ändring" stod det så fint i protokollet. Men fixade till lampan utanför och efter en 30 min dök jag upp igen. Besiktningsmannen bara skrattade och sa "Jaha, är du klar nu?"
Sen var jag tvungen att sätta tillbaka xenonen igen vilket tog ytterligare 45 min...

Ballasten och reläet satte jag fast på nedre inre sidokåpan (den svarta).
Ja det var liksom med två olika kromade kåpor som man kan fästa mot lampans sockel. Den ena är men liten kåpa länst fram så att man inte ser ljuskällan direkt. Med den på blir det som att ljuset projiceras bak mot strålkastarreflektorn och sedan iväg framåt.
Den andra kåpan är nästan helt öppen så när som på en liten bygel som går "under" ljuskällan. Jag kanske borde knäppa ett par kort för att göra det förståeligt?

Drog du skruvar genom svarta innerkåpan eller?

Haha ja jag har hört många som glömmer bort det där med xenonet till besiktningen. Lite fånig regel men... Vad ska man göra?



Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free
/Andreas
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Jag har monterat bi-Xenon på Transalpen!

Inlägg av Stensi »

Väntar på bilder :clap :clap
Skriv svar