Olje- och kylarvätskenivån för hög?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
frippesvensson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 22:12
Answers: 0

Olje- och kylarvätskenivån för hög?

Inlägg av frippesvensson »

Hej igen!

Kollade precis oljenivån på min nya pärla... (ja, jag är stolt :)) Det visade sig att den låg lite över max på markeringen på mätstickan. Är det så pass dåligt att jag borde försöka "få ut lite" eller är det ingen fara?

Det visade sig vara samma sak med kylarvätskan. Är det farligt om det är lite över max-sträcket?

Tacksam för svar.
Frippe
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Stod hojen på helt plan yta? Hur mycket över max-strecket låg oljan?
Mycket olja är inte bra, men är det bara lite grann så är det ingen fara.
Kylarvätskan är det ingen fara med, den trycker ut vätskan om det behövs (vätskan expanderar när den blir varm, får den inte plats så rinner det ut genom slangen vid kärlet). Sen är det bara att hålla koll på den.
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

Cyberhonda skrev:Stod hojen på helt plan yta? Hur mycket över max-strecket låg oljan?
Sen är det bara att hålla koll på den.
När ändå kylarvätskan diskuteras, hur stor är den totala mängden. har just bytt på min -02:a men kliade mig länge i huvudet... slutade med att jag fyllde tills det var fullt, blev ca 3 liter, men nyfiken på exakt mängd..

Glöm inte att det skall vara etylenglykol i motorn, fick ju krypa till korset och byta efter att ha fyllt på propylen....
Det är roligare att säga ja
frippesvensson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 22:12
Answers: 0

Inlägg av frippesvensson »

Cyberhonda skrev:Stod hojen på helt plan yta? Hur mycket över max-strecket låg oljan?
Mycket olja är inte bra, men är det bara lite grann så är det ingen fara.
Kylarvätskan är det ingen fara med, den trycker ut vätskan om det behövs (vätskan expanderar när den blir varm, får den inte plats så rinner det ut genom slangen vid kärlet). Sen är det bara att hålla koll på den.
Tack för svaret/en!

Tror jag kollade oljenivån efter alla konstens regler - plan yta, lite varmkörd motor etc. Oljenivån var kanske 1-3 mm över strecket. Lite svårt att avgöra sådär på mm tycker jag, men det var ingen tvekan om att det var över. Måste dock påpeka att jag har kört ca 150 mil sedan jag köpte den... :? ...så jag hoppas verkligen att inget har tagit skada.

Bra att veta om kylarvätskan. Tack tack!

Jag skulle behöva en meckarkväll känner jag... Någon som vill lära en n00b? :D
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

jakob skrev:När ändå kylarvätskan diskuteras, hur stor är den totala mängden. har just bytt på min -02:a men kliade mig länge i huvudet... slutade med att jag fyllde tills det var fullt, blev ca 3 liter, men nyfiken på exakt mängd..

Glöm inte att det skall vara etylenglykol i motorn, fick ju krypa till korset och byta efter att ha fyllt på propylen....
I Hondas servicemanual står det:

Cooland capacity:
Engine and radiator: 2 liter
Reserve tank 0,25 liter (upper 0,3 liter, lower 0,15 liter)

Fråga mig inte om nyttan med en reservtank för kylvätska... :roll:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

1-3mm är nog helt lugnt.

Reservtank var en ny benämning på expansionskärl :lol:
Skriv svar