Zumologic

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Zumologic

Inlägg av benson »

Jag kan inte annat än hålla med. Tyre har i mitt tycke överlägsen användarvänlighet jämfört med Garmins motsvarande program (MapSource). Enkel att använda och funktioner man vant sig vid i Google Maps. Fungerar utmärkt med min Garmin Zumo 220.
Jag kan inte annat än rekommendera!
//Kenneth
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Zumologic

Inlägg av hogge »

Har kört med Tyre i 1.5år och tycker det är superenkelt program. Börja använda det när jag köpte min TomTom.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av shadowgunnar »

Fördelen med tyre är att du kan spara rutten både i format för tomtom och garmin, t.ex när åkkompisen har tomtom och du har garmin.

Skickat från min HTC Incredible S med Tapatalk 4 Beta
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Jag kollade som hastigast på det härom dagen, men får erkänna att jag inte riktigt hajar hur man påbörjar en rutt :oops: Det dök upp någon sorts meny till höger ibland, men sedan verkade det mest bara vara reklam i det fältet. Men, det kanske löser sig när jag är hemma igen och kan koppla in gps:en i datorn :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av shadowgunnar »

Du kan skapa rutter utan gps.en, det går att spara rutten på datorn i olika format. Starta med att klicka på den gula fyrkanten till höger om kartan, zooma in punkten

Skickat från min HTC Incredible S med Tapatalk 4 Beta
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av shadowgunnar »

Forts. Och lägg till den i rutten osv.

Skickat från min HTC Incredible S med Tapatalk 4 Beta
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

@Stefan, dubbelklick där du vill påbörja rutten, då skapas en punkt. Leta rätt på nästa ställe där du vill sätta en punkt och dubbelklicka så har du en ny punkt.....osv. Du kan dra färdvägen hur du vill precis som i google om du inte är nöjd med vägen som Tyre väljer. När du är klar så klickar du på Garmin eller TomTom uppe i menyraden och väljer överför till gps, tänk på att ha gps inkopplad. I gps går du in rutten och ändrar från kortast tid till kortast väg, det blir fågelväg annars. Ett tips är att det går inte att dubbelklicka för att zooma, det skapas en punkt då. Scrolla om du vill zooma och dra kartan med vänsterklick och håll nere musknappen.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

AAAHH! Tack Donner *thumb_up* Det är ju precis så jag vill dra rutter, hitta en väg som ser intressant ut och sätta waypoints för att följa den :clap Bra och tydlig förklaring *thumb_up*

Det ska testas under veckan :rock-on

Tack även skugg-Gunnar, men jag blev lite konfunderad, min gula fyrkant satt till vänster och verkade bara acceptera adresser/ortsnamn :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

@Donner, återigen tack, provade att slänga upp en rutt, som jag hoppas hinna testa i morgon. Den skulle kunna ta bort en bit till av den trååååkiga RV 70 mellan Enköping och Sala på fredag, nör vi drar mot XL-träffen :rock-on

Bara en kortis till, om du nu råkar ha erfarenhet av Garmin (Zümo 660 i mitt fall), du söger att jag kan ändra från "kortast väg" till "kortast tid" på rutten? Jag ser inte det alternativet i min :conf:
Som jag ser det är det ett globalt alternativ, ingen jättegrej, men det vore smutt att kunna ändra för en enskild rutt. Så, har du nyckeln där också, vore det kanon :clap

Om inte, jättetack ändå för en snabb genväg runt "RTFM" :mrgreen:

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

@Stefan, jag har Zumo350 och jag väljer det i inställningar för ruttplanering och jag kan ändra det för enskilda rutter, jag går in på den aktuella rutten och i min trycker man knappen längst upp till vänster så kommer alternativen upp, sitter inte med gps i handen just nu men vad jag minns så är det så. Din kanske inte ritar fågelväg men min gör. Själv är jag nybörjare på både Garmin och Tyre så man får testa sig fram lite :) Om det blivit fel så ser du fågelväg i gps när du granskar rutten. Hoppas det fungerar :D
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Uppdatering, sitter just nu i Österrike och har gjort en rutt hem. Behövde inte ändra nåt i gps för att få det att fungera. Den är inställd på kortare tid då jag kör bil och det ser rätt ut (ingen fågelväg). Satte första punkten där jag är nu och sökte sen på nästa punkt mitt i Tyskland, satte den som andra punkt och satte 3:e punkten hemma. Förde över rutten i gps och allt ser bra ut. Vet mer imorgon om det fungerade :)

Troligtvis blir det fågelväg om man bygger rutten i annat program och sen för över den till Tyre som gpx-fil, men gör man allt i Tyre så skall det fungera utan problem. :)
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Återigen Donner, tack för att du tar dig tid :clap
Jo, nu kan jag nog få tid att labba lite, när semestern snart är slut :D
Hoppas det blir bra för dig på hemvägen :rock-on
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Kan säga att det fungerade perfekt, är hemma nu och det var inga problem. :) Har du några frågor så kan vi nog reda ut dom.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Perfekt! Vi lär säkert höras igen, hoppas vi ses *thumb_up* Kanske nästa XL-träff?
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Härligt, hoppas det fungerar bra.

Nästa XL-träff får jag hoppas jag kan medverka på ja :D
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Hej igen Donner

I dag fick jag tid att testa lite i min, och det funkar ju jättebra *thumb_up*

Får väl :oops: lite också, upptäckte nu att om man maximerar kartan (pil snett upp höger i övre högra hörnet), så dyker det upp en text som säger ungefär "Doubleklick to set a waypoint" :naughty: Sedan verkar den ligga kvar när man återgår till "normalläge" för att se menyerna. Men, jag verkar inte heller behöva ställa om mellan "kortare väg" och "kortare tid", utan det ser ut att bli bra på en gång i min Zümo 660 *thumb_up*

Dock märker jag att saknar City Navigator och de kartor man hade där. T.ex. var grusvägar tydligt utmärkta (gillar ju att hitta sådana ibland :D ), och kartan verkade stämma OK med terrängen. När jag idag kollade kartan i BC i ett område jag tycker mig känna till, och jämförde med papperskartan, så kändes den i BC helt off :conf: Och Google maps känns väl kanske lite mindre detaljerad. Men, som sagt, rutten blev kanonrätt i Tyre, bara att köra efter, så var man där utefter den väg man valt :clap

Ska ta och skaffa en nyare papperskarta, så tror jag man kan lägga in rutter på ett mycket bra sätt med combon Tyre och papperskarta.

Så, tack för tips *thumb_up*

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Härligt att det fungerade, efter min senaste uppgradering av gps så visar min vissa grusvägar som asfaltsvägar :conf: i övrigt så är kartorna från Garmin inte speciellt detaljerade som det var i min Navigon.

I Tyre så är det bara att fortsätta utforska så hittar man nya saker hela tiden *thumb_up*
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Skriv svar