Vibrationer

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Vibrationer

Inlägg av Wiseguy »

maua skrev:Jag har sneglat på oljenivån och konstaterat att den varit hög. Hela glaset är täckt när hojen står upprätt. Idag gjorde jag slag i saken och tappade ur lite...
Det blev totalt en liter :shock:
....
Tyvärr hinner jag inte byta oljan innan min 100milafärd nu i midsommar. Oljan var rätt svart. Men det ska göras så fort jag kommit hem!
Inte för att vara sådan nu, men har du haft i för mycket olja och kört med belastning så finns det risk att saker går sönder.
Så vore jag i ditt fall skulle jag byta olja nu för att få koll på läget. Samt att kolla upp att inget tagit skada av det.

Men innan jag gör något så är du säker på att du hade 1 liter för mycket i hojen?
Har du mätt upp det hela rätt? Dvs. är oljenivån nu helt korrekt? Så att du inte har tappat ur för mycket olja pga. mätningsfel.
Senast redigerad av Wiseguy den ons 19 jun 2013, 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Jo, som jag skrev. Jag har haft tur. Jag mätte inte exakt för jag lät oljan rinna ut i mitt spilltråg. Men jag fick tappa ut ett par gånger för att få ner nivån i mitten av glaset så det var en hel del för mkt olja i motorn. Klåpare som hade hojen innan mig helt klart. Jag borde definitivt kollat detta mer noga tidigare det är ett som är säkert. Jag varmkörde innan och efter för att kontrollera nivån. Den kanske inte är helt exakt men det är definitivt bättre än innan. Har en liter med mig så jag kan hälla i mer om det behövs.
Har fullt upp i morgon men jag kanske kan lyckas skicka sambon att hämta olja och ett filter så får jag byta i morgon kväll. Avfärd 07.00 på Torsdag. Visst hade det känts skönt i magen att ha ny olja.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vibrationer

Inlägg av Fibern »

För högt oljetryck leder till att dessa börjar slitas snabbt.
Jag vill ifrågasätta om hög oljenivå skulle påverka oljetrycket. Trycket måste förbli detsamma så länge pumpen får olja. den bryr sig inte om nivån. Att det däremot är "obra" med för mycket olja kan jag hålla med om.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Vibrationer

Inlägg av Wiseguy »

Fibern skrev: Jag vill ifrågasätta om hög oljenivå skulle påverka oljetrycket. Trycket måste förbli detsamma så länge pumpen får olja. den bryr sig inte om nivån. Att det däremot är "obra" med för mycket olja kan jag hålla med om.
Grovt felformulerat av mig. Tog bort den felaktiga delen i inlägget.
Pumpen i sig kommer inte bygga upp mera tryck såtillvida det inte blir stopp i systemet någonstan pga. för mycket olja.
Vevaxeln kommer piska upp mer oljedimma än normalt vilket leder till att viss del av denna sugs upp i vevhusventilationen/luftburken och sedermera ned i cylinder eller ut via avtappningen.
Dessutom ifall man har redigt mycket olja kan det bli tryckspikar då kolvarna/vevaxeln trycker ned oljan i tråget. Detta leder till att packningar/tätningar tar stryk.
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Jag har inte haft någon olja ur dräneringen så det har antagligen legat precis på gränsen. Vad är det då som orsakar att motorn vibrerar samt att den går hårt pga den höga oljevolymen?
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vibrationer

Inlägg av Jimmy.s »

en liten teori är att oljetryck i vevhuset har gjort att mer olja har passerat upp förbi kolvringarna och därför har du haft en ofullständig förbränning alternativt felaktig flampunkt så trycket har ej hamnat rätt på kolv, ett annat alternativ är att det har blivit enbart mer gas och därför kraftiga tryck vid förbränning eller t.om självdetonationer?

En förbränningsmotor är ganska känslig på gasblandningen och detta påverkar gången, t.ex lågt bränsletryck ger väldigt mjuk gång men väldigt slö motor, tvärtom så går motorn hårdare men ger mer effekt till en viss del, blir det helt galet så släcks cyl. ut helt å hållet och skador kan det bli snabbt... men i detta fallet så har du kanske klarat dig då motorn går jämnt o fint, ingen blårök från avgaset?
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Vibrationer

Inlägg av Wiseguy »

Så hur har det gått?
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Jo, då det har gått bra. Efter att jag sett till att det var rätt mängd olja i motorn så går den som den ska. Jag bytte även olja och filter innan en 100 milatur nu i midsommar. Inga problem alls. Väldigt stor skillnad på gången måste jag säga!! *thumb_up*

När den är kall har jag ett litet knackande i mortorn. Det hörs mest framifrån. Min misstanke är att tidigare ägare fyllt på med mer olja för att tysta knacket. Har hört att man kan tysta en kamkedjesträckare på det viset? Jag tycker att det låter längre ner i maskinen och mer som ett lagerknack, vilket jag inte hoppas. Det tystnar när motorn kommit upp lite i temp. ag kan dock tycka att den låter mycket på ettan om man har lite varv. Men det är inget jag oroar mig för. m den börjar knacka konstant får jag väl riva isär den och renovera den!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Jo, hellre kedjesträckre än vevlager helt klart! Ska fundera på det där under vintern. Hade varit trevligt om någon som haft oväsen från sträckaren ville lyssna på min någon gång! Har du vägarna förbi Mölndal någon dag Skye får du hojta om du har lust!!
Lätt *drinking_beer* kan jag alltid bjuda på i garaget :D
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Hade varit trevligt med ett besök! Jag är hemma på söndag! Ska packa och förbereda hojen lite inför min gotlandstur nästa helg!!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

En update angående vibrationer. Upptäcket på min gotlandssemester att min hojj går mycket mjukare och jämnare på 95-oktanig soppa. Överraskande! Oftast går de ju bättre på 98?
Skriv svar