Jag klagade ju tidigare på att Transalpens kedjejustering var smått bökig och blev tipsad om Biltemas kedjejusteringsverktyg.
Värt att testa.
Konstruktionen är enkel, man fäster den på drevet genom att skruva fast den och sen skall man se längs med pinnen ifall kedjan löper rakt.
Den är gjord i aluminium och eloxerad i Biltema blått. Kvaliteten är ungefär den samma som alla andra liknande verktyg. Finns liksom inte allt för många saker som man kan göra dåligt på ett dylikt redskap.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=346[/image]
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=339[/image]
[image=584]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=340[/image]
Verktyget monterat på drevet.
För att kunna montera den på drevet är man förresten tvungen att ta loss kedjeskyddet.
[image=408]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=341[/image]
Det man nu skall följa är pinnens sträckning och se att den löper rakt med kedjan.
Jag tyckte detta var i princip omöjligt, då den minsta förändringen av huvudposition gav ett helt annat resultat. Dvs. det är ganska smått lönlöst att försöka jämföra kedja vs. pinne.
[image=510]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=343[/image]
Givetvis försökte jag även att se längs med skåran i verktygen och sen följa pinnen med ögat och jämföra med kedjan, men även detta gav ingen vidare god indikering om snedhet. Verktyget är helt enkelt för oprecist.
[image=600]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=342[/image]
[youtube]u7f9y0MFIPY[/youtube]
Detta verktyg är bra för att få en hum om att däck/fälg sitter rakt, men den saknar precision. Du kommer inte kunna att få allting rakt monterat med hjälp av denna. Då är originalmarkeringarna på hojens sving bra mycket bättre för att få bakhjulet rakt.
Dessutom är det jobbigt att ta av kedjeskyddet varje gång verktyget skall användas.
Kedjejusteringsverktyg
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedjejusteringsverktyg
Ögat kanske kan vara ett ännu bättre verktyg att rätta sig efter.
Om man har cykeln uppallad bak och låter motorn dra runt på ettan/tvåan och siktar längs kedjans linje med hjälp av en lampa. Då tror jag man kan nå lika bra resultat om inte bättre.
Om man har cykeln uppallad bak och låter motorn dra runt på ettan/tvåan och siktar längs kedjans linje med hjälp av en lampa. Då tror jag man kan nå lika bra resultat om inte bättre.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedjejusteringsverktyg
Pinnen är för kort.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedjejusteringsverktyg
Fast med tanke på hur mycket kedjan rör sig ifall man har den på tomgång, växeln i och på centralstödet är det nog ingen ide att försöka se ens.Fibern skrev:Om man har cykeln uppallad bak och låter motorn dra runt på ettan/tvåan och siktar längs kedjans linje med hjälp av en lampa. Då tror jag man kan nå lika bra resultat om inte bättre.
Att ha någon som gasar upp den faller ju liksom bort det med då man plötsligt måste vara två.
För kort pinne, kanske det. Men man måste ju fortfarande skruva loss kedjeskyddet för att ens försöka.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 680
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Kedjejusteringsverktyg
Det borde gå att montera en laserpekare på verktyget och få en bättre koll. Typ http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... ell-p58012" onclick="window.open(this.href);return false;
jan-Olov
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedjejusteringsverktyg
Nu provade jag med en längre pinne till den.
Blev intressant....
För att få kedjan rak så var jag tvungen att ställe den fel enligt markeringarna vid axeln.
Ifall man räknar att det är 1 mellan de stora markeringarna på Transalpen och de små är 1/2 så är det 1/4 fel enligt kedjejusteringsverktyget.
Låter kanske inte som mycket men det är några mm i alla fall.
Blev intressant....
För att få kedjan rak så var jag tvungen att ställe den fel enligt markeringarna vid axeln.
Ifall man räknar att det är 1 mellan de stora markeringarna på Transalpen och de små är 1/2 så är det 1/4 fel enligt kedjejusteringsverktyget.
Låter kanske inte som mycket men det är några mm i alla fall.
Re: Kedjejusteringsverktyg
Ja, du ser.
Själv tror jag väl så dääär på att få det rätt på de grova markeringarna på svingen. Tänker man lite på vinklarna där, så ger ju även ett ett fel på 1/10-dels millimeter där en en ganska avsevärd avvikelse framme vid framdrevet
Som lilla JAG ser det, får man ju hantera detta verktyg lite som en gevärspipa, det blir ju bäst om man har ögat i pinnens/pipans förlängning bakåt.
Men, vad vet väl jag...
Efter utskåpningen ovan, kollade jag lite vidare på länkarna efter filmen du länkade, och hittade en intressant liten laserpekare. Beställde den, visst kostade någon femhunka, men kändes seriös. Tänkte det skulle vara kul att se vad den tycker om den inriktning jag gjorde med Biltemas verktyg, utan att ändra någonting
Tyvärr verkar jag inte få hem den innan jag sticker till Värmland för semester, men jag lär återkomma.
Vad gäller att plocka av kedjeskyddet för att rikta när man haft hjulet av (annars finns väl oftast ingen anledning ), så gör jag nog gärna det, även vid smörjning, rengöring och annat underhåll av den "kära" kedjan, två korta skruv med 10 mm sexkantskalle, nemas problemas.
Har jag en gång fått hjulet (och drevet) korrekt inriktat, så brukar jag däremot lita på gängorna på spännarna, drar ett halvt varv per sida i taget, och sedan vill jag nog ha lite mer slack än vad boken säger. Känner spontant att det gör mindre om kedjan råkar toucha plastskyddet på svingen, än om den blir fiolsträng vid ett kraftigare gupp
Bäst är väl kanske om vi kör på det sätt vi själva finner bäst ändå
Återkommer efter semester (och XL-träff ) om hur "pinnen" och lasergrejen skiljer sig... eller inte
Själv tror jag väl så dääär på att få det rätt på de grova markeringarna på svingen. Tänker man lite på vinklarna där, så ger ju även ett ett fel på 1/10-dels millimeter där en en ganska avsevärd avvikelse framme vid framdrevet
Som lilla JAG ser det, får man ju hantera detta verktyg lite som en gevärspipa, det blir ju bäst om man har ögat i pinnens/pipans förlängning bakåt.
Men, vad vet väl jag...
Efter utskåpningen ovan, kollade jag lite vidare på länkarna efter filmen du länkade, och hittade en intressant liten laserpekare. Beställde den, visst kostade någon femhunka, men kändes seriös. Tänkte det skulle vara kul att se vad den tycker om den inriktning jag gjorde med Biltemas verktyg, utan att ändra någonting
Tyvärr verkar jag inte få hem den innan jag sticker till Värmland för semester, men jag lär återkomma.
Vad gäller att plocka av kedjeskyddet för att rikta när man haft hjulet av (annars finns väl oftast ingen anledning ), så gör jag nog gärna det, även vid smörjning, rengöring och annat underhåll av den "kära" kedjan, två korta skruv med 10 mm sexkantskalle, nemas problemas.
Har jag en gång fått hjulet (och drevet) korrekt inriktat, så brukar jag däremot lita på gängorna på spännarna, drar ett halvt varv per sida i taget, och sedan vill jag nog ha lite mer slack än vad boken säger. Känner spontant att det gör mindre om kedjan råkar toucha plastskyddet på svingen, än om den blir fiolsträng vid ett kraftigare gupp
Bäst är väl kanske om vi kör på det sätt vi själva finner bäst ändå
Återkommer efter semester (och XL-träff ) om hur "pinnen" och lasergrejen skiljer sig... eller inte
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedjejusteringsverktyg
Funkar inte riktigt så i mitt fall. Hjulet tenderar ju att komma av lite då och då när jag får för mig att göra något.Stefan skrev: Har jag en gång fått hjulet (och drevet) korrekt inriktat, så brukar jag däremot lita på gängorna på spännarna, drar ett halvt varv per sida i taget, och sedan vill jag nog ha lite mer slack än vad boken säger.
Typ, byta däck, byta lager, kladda färg på fälgen, kolla lager, kolla ryckutjämnare, pilla med framdrevet, osv.
Re: Kedjejusteringsverktyg
Ja, då kanske det blir ett annat läge. Men, som sagt, det finns många sätt, och alla får vi väl hitta det som passar en själv bäst
Jag vill inte påstå att jag vet vad som funkar för alla, bara vad som (verkar) lira bra för mig
Jag vill inte påstå att jag vet vad som funkar för alla, bara vad som (verkar) lira bra för mig
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Kedjejusteringsverktyg
Du får slänga upp bilder sen när du testat lasergrejen och berätta hur den funkar.
Re: Kedjejusteringsverktyg
Fixar det...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen