12 volts uttag

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: 12 volts uttag

Inlägg av Stefan »

Ja, värmehandtagen direkt på batteriet kan jag INTE rekommendera. De åkte på med lite tidsbrist i fjol, och resultatet behöver väl inte ens nämnas... :frust: :ffs

Till min 700 hade Honda en kabelsats (självklart syndigt dyr, men värd det), som man kopplar in på en fabriksinstallerad kontakt. Då får man ut en tråd med konstantström, och en som är aktiv med tändningen på. Dessa två lät jag sedan dra ett par alldeles vanliga reläer (om jag nu minns rätt). Sedan drog jag lite grövre kabel från batteriet till matningspolerna på reläerna, och tog ut till förbrukarna på andra sidan.

Som jag valde att ha det då, värmehandtagen styrs av tändningen, GPS och ladduttag går på konstantström. Nya tutan drar sitt eget relä via samma som värmehandtagen (den ska ju bara funka med tändning på).

Tanken är då att varken GPS eller ev. förbrukare i cigguttaget lär lämnas kvar över natten. Det har funkat bra hittills. Och visst, ett draget relä (på konstantspänningen) drar väl också någonting, men det är inget jag haft bekymmer med so far. Den var mest för att slippa mata direkt på sytrådarna i kabelstammen, och ev. kunna ha något som drar lite mer på t.ex. cigguttaget.

Självklart är matningarna via relä avsäkrade separat, med lagom Ampere för kabelareorna.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6176
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: 12 volts uttag

Inlägg av Fibern »

mel skrev:Fibern, var det en plastdel som gick sönder? Jag har funnit ett sätt att laga ABS-plast om det är det...
Exaktemente. en av de två plast-pliggarna som trycks in i hål försedda med en slags gummiring som håller dessa på plats utan skrammel. Har byggt ett berg av epoxy-lim runt hela plastbiten och den satt kvar då jag tryckte dit kåpan, men ger mig attan på att den knäcks nästa gång jag lossar kåpan.
Eventuell fortsättning på detta ämne tar vi i någon tråd om kåpor.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: 12 volts uttag

Inlägg av mel »

Ok, epoxin släpper. Den förra ägaren hade gjort ett försök men det släppte. Sen läste jag en massa och någonstans på vägen förstod jag att polyuretanlim skulle kunna funka. Gjorde en liten test med glasfiber och Cascos vanliga trä-mot-vafandomhelst- lim. Grön kork. Det sitter som tusan. Armera med någon stark fiber!.... Jag skickar gärna några meter kevlarlina (kvar från min förra hobby- skärmflyg). Skicka ett pm med adress.
När man aktiverar pu-limmet använder man en aning vatten. Blanda en femkronestor klick med en fuktig tändsticka det blir lagom. Mer vatten och limmet skummar mer.bara att testa sig fram. Limmet blir inte vackert men eftersom det sitter på insidan av kåpan spelar det ju mindre roll. Men man kan ju slipa lite och måla med svart modellfärg...
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6176
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: 12 volts uttag

Inlägg av Fibern »

Ska anamma era råd grabbar, nästa gång pliggen lossnar. Nog om detta.

Vid monteringen av eluttaget använde jag som sagt en vanlig håltagare. Sådan med borr i centrum. Det gick överaskande bra och blev ett slätt och fint snitt i plasten.
Drog plus direkt från batteriet med en 5A säk och lånade lite jord från liten bult som håller plastskyddet framför kylaren.
Eluttag med tättslutande lock och...poff...så var e' klart.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar