Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Idag körde jag..

Inlägg av Masterjojo »

Ikväll tog jag och snoffsan en liten friday evening city cruise!
Runt Liseberg, avenyn, trädgårdsföreningen, masthugget, Linné etc.
Trevligt som omväxling att rulla runt och titta på folk.
Hade varit trevligt om vi kunde planera ihop en saturday night cruise vid tillfälle så vi är ett gäng som brummar runt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Idag körde jag..

Inlägg av Masterjojo »

Kan vara svårt att förankra det med övriga familjen dock med just midsommar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Idag körde jag..

Inlägg av Masterjojo »

Fast det hade varit kul och dra runt på ett gäng olika party stället på midsommar om man varit en ordentlig grupp.
En night city cruise kanske kan vara något att lägga in på 2014 års xl-träff om inte annat ;)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Idag körde jag..

Inlägg av Masterjojo »

Idag var det dags för en liten måndagstur med snoffsan igen. Lite varierande vägar hit och dit för att till slut hamna ute i gottskär
uploadfromtaptalk1371492747640.jpg
för en liten
uploadfromtaptalk1371492804535.jpg
som förtärdes under en promenad här
uploadfromtaptalk1371492708515.jpg
Och när vi kom hem så gjorde jag den inte allt för roliga upptäckten att bakdäcket praktiskt taget är slicks i mitten. Det har gått fort för bara för någon vecka sedan så var det helt klart godkännt. Jaja. Det är ju iaf mönster på sidorna :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Sonka »

Idag vart det en skogs tur.

Jon Anders skulle med. Han frågade flera gånger om att vi INTE åkte rätt ut i skogen!

Jag svarade nej vi åker fina skogs vägar bara!

Det vart inte riktigt så!
ImageUploadedByTapatalk1371501082.620713.jpg
Vi fick hjälpas åt att vända hans nya 270 kg Honda.
ImageUploadedByTapatalk1371501220.374270.jpg
Kanske inte var så nöjd just här med tankte på vad jag hade lovat.

Men jag måste säga att han var riktigt duktig på att köra offroad!

Sedan var det dax att vända nästa 270 kg maskin som var min som jag parkerade så fint!
ImageUploadedByTapatalk1371501358.349631.jpg
Den enda som inte vart svettig var vår väl tränade vän som åkte ännu längre in i skogen än oss innan han vände!

Skall väl sägas att han är i en klass för sig!
ImageUploadedByTapatalk1371501437.446999.jpg
Nå väl! vi hade en kul kväll med äventyr. Vi fick korsa en Bäck och leka i djup sand samt åka riktigt fina leder och skogsvägar!

Jag tror att alla var nöjda när vi kom hem!

Och jag hoppas att Jon Anders följer med flera gånger! Och att kanske någon mer här ifrån är sugen att utnyttja sin äventyrs hoj med oss!



Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av Sonka den ons 03 jul 2013, 10:01, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Äventyret »

Det där såg riktigt kul ut, offroad är väl det enda som kan vara riktigt kul på en mc även om man knappt kan hålla gångfart ibland.
Dock inte kul att stå o kämpa loss en tung hoj ur ett lerhål men det funkar :)
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Det var kul :clap jag är gärna med fler ggr! ska justera dämparna och fjäderförspänningen lite bara, tydligen går det att justera både fjäderspänningen och returdämpningen i fram på min *thumb_up* sen väntar jag på mina nya sulor, Goldentyre GT201, det enda som det inte går att förbättra är den som sitter på hojen! som tur var så hängde jag iaf på på landsvägen *pilot
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Sonka »

Ha ha jag tyckte att det gick bra i skogen för dig. Men du lära bara ha lite action på vägen oxå!

Jag lovar att efter några turer i skogarna så att du att börja känna hojen bättre och då kommer flytet å.

Men man kommer fortfarande att göra misstag t ex när jag höll på att lägga mig i bäcken vid första passagen! Inte graciöst precis!

Men det är ju det som år kul! Man vet inte vad som kommer att hända när man drar iväg utan mål.

Vad säger man?

Boys Will be boys!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Idag körde jag..

Inlägg av rydde »

Haha härligt! Keep the adventure alive!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

... en liten Bergslagsrunda, är nu hemma igen efter 10 timmar i hojstövlarna :mrgreen:
Började med att sticka över till Sala och överenskommen mack. Förvisso helt säker på att inte ha några promille ligga kvar och skräpa, kändes det ändå säkrast att någorlunda hålla sig inom hastighetsbegränsningarna väl ute på RV 70 en dag som denna :naughty:
Jag hade uppenbarligen glömt av att trycka in positionen i GPS:en, så när jag närmade mig Sala, bad jag den visa bensin i närheten. TVÅ :shock: OKQ8 inom i stort sett samma avstånd :conf: "Vad hette nu gatan igen" :conf: Ole-dole-doff, vi chansar på den ena, och bingo :D När jag kom fram mot den, kände jag igen Nisses bild och visste att jag var rätt. När jag sedan rullade in för att toppa upp, fick jag ju se en vackert röd maskin av välkänt fabrikat stå parkerad. Medan jag påbörjade tankningen, kom en viss Fiber knallandes ut och hälsade. Väl tankad gick vi in och tog oss en fika och snackade igenom möjliga rutter/vägval för dagen, samt bekantade oss i största allmänhet. Både Fibern och jag var på plats väl en timma i förväg, så tid för det fanns. Så småningom går vi ut för att invänta Nisse. Då får vi se en silverfärgad TA komma rullande åt vårt håll på gatan utanför, och vinkar glatt. Men, efter ett tag ser jag att varken topbox eller hjälm ser ut som Nisses... men... det KAN ju inte finnas två silvergråa transor som rullar in på rätt mack i rätt tid i Sala :conf:

Nåväl, hojen rullar fram till oss och parkerar, hjälm åker av och nu får vi lära känna en man som tagit ett lysande initiativ, Jerry en trevlig prick från Avesta. Han har läst på vårt kära forum att vi skulle ses här vid den här tiden, och helt enkelt bestämt sig för att åka hit och se vad det kunde leda till :clap Vi har bearbetat honom hårt att han ska regga och presentera sig här, så det hoppas vi på :D Han bestämmer sig för att haka på oss. Efter ytterligare ett tag ser vi då "rätt" silvergråa Transa komma rullande, Nisse anländer och nu är vi 4 hojar startklara. Således, enligt Saarelas definition, har vi nu en träff :mrgreen:

Fibern och Nisse enligt plan:
Bild
Min blygsamhet avhåller mig från att själv framför kameran, utan håller mig bakom :mrgreen:

Och, som en trevlig bonus, Jerry:
Bild

Så, då var det dags att dra iväg då. Efter ett kort stopp för kontroll där GPS:ens vägvisning kändes tveksam, men var helt korrekt, svängde vi snart in på en riktigt härlig liten slingerväg, och så småningom fick vi också känna på lite grus. Sedan fortsatte vi mot Skinnskatteberg, varifrån en ny, härlig slingerbult tog vid. Därefter blev det lite improvisationer, som tog oss till många fina vägar och vyer. Väl på väg ut ur Storå, bad jag GPS visa oss kortaste väg till Grythyttan, det brukar kunna bli rätt spännande, som jag tidigare erfarit :naughty: :mrgreen:

Joodå, den visade direkt av oss från RV 50, och in på en lång grusvägsbit, riktigt härlig sådan tyckte jag. Så småningom hamnade vi på asfalt igen, på RV 63. Just den kroken var väl lite svår att förstå när man tittar på kartan, men man får väl anta att GPS visste något vi inte visste :roll: Nåväl, då trodde man ju att nu blir det 63:an via Hällefors ner till Grythyttan, men nej då, visst har GPS hittat en tvärväg som kanske är 10 meter kortare. Efter viss tvekan kör vi vidare på den, Fibern som varit i trakten tidigare hade vissa invändningar :D Efter 2 kilometer hamnade vi på grus igen, med ett lätt lager duggregn ovanpå, spännande :naughty: Skitiga blev vi och vårra knarrar, men fram till Grythyttan kom vi då. Där var det dags för tankning, innan vi intog en sen lunch på Grythyttans värdshus. Efter maten snackade vi ett tag med en glad BMW-förare som tänkt sig landa i Malmö i afton, han har en bit kvar :D

Sedan var det dags att ta sig hemåt för alla igen, Fibern knappast hela vägen idag, men vi andra ända hem :naughty: Nu slog vi in på 63/233:an via Hällefors och Kopparberg, vidare mot Skinnsberg (som de från trakten lär säga). En bit före Skinnsberg, tog resten av gänget RV 68 norrut mot vidare äventyr, medan jag fortsatte mot Västerås, varifrån jag sedan tog gamla E18 hem.

Vädret var väl så dääär... duggregn långa bitar, men inget man blev blöt av. Hyggligt varmt och gott, sista biten till/från G-hyttan vart väl lite sval, ångrade lite att jag helt glömt att packa med en tröja, men det var ingen panik. Men emellanåt fick vi allt någon solglimt.

Väl hemma har då jag klockat 48 mil för dagen, skaplig bit för mig, men det lär ju ligga svårt i lä av både Fibern och Nisse :mrgreen:

Tack grabbar för en trevlig dagstur i som vanligt gott sällskap av trevliga varande och blivande ( :naughty: Jerry) XL-forumiter. Vi ses igen *drinking_cheers*

Lyckades, kors i taket, få stuk på Garmin Connect, så om det blev rätt, hittar man rundan här: http://connect.garmin.com/activity/332224459 Länken visar den del vi körde tillsammans. Om den visas med brittiska enheter, är det en egenhet hos Garmin, den är inställd att visa metriska :frust: Men, det finns en länk uppe till höger, "Visa i Metriska", den fixar till det :wink:

Ska försöka pilla ihop något filmklipp oxå, men det tar ju oftast sin egen tid...
Senast redigerad av Stefan den sön 23 jun 2013, 21:36, redigerad totalt 3 gång.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Idag körde jag..

Inlägg av hogge »

@ Tack Stefan för en trevlig skildring av er dag. Alltid kul att läsa. Själv var jag på Tivoli i Köpenhamn med familjen.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

Tack själv, Hogge, kul om det roade *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Idag körde jag..

Inlägg av rydde »

Idag fick Varaderon känna på lite härliga skogsvägar! Den är faktiskt rätt trevlig att tuffa fram på. Har turen att hitta långa halvhårda (sandig jord) skogsvägar med stundtals långa vattenpölar. Allt gick galant trots alla väskor på och medpassagerare. Sugen på en längre grustur nu utan pasagerare och utan väskor!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

Då skulle du ha åkt med oss Rydde. För den sista grusvägens yta som Stefan skriver om, bestod till största delen av potthål fyllda med vatten. :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

Halloj. Startade 7:30 i morse, strax söder om Ockelbo. Medskogssjöns Camping tror jag det hette. Efter ett par kilometer hade jag en råbock på vägkanten, men på lagom avstånd. Lugn trafik hela vägen hem och då körde jag ut på E4 i Hudiksvall. Vet inte hur långt det blev, men gissar på ca 80 mil.

Kanonväder med sol och medvind/sidvind.Kom hem kvart över åtta ikväll och känner mig så där lagom mör, trött men nöjd. Godnatt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Idag körde jag..

Inlägg av rydde »

Låter som ni haft en bra dag. Sov så gott Fibern! :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Sonka »

Idag åkte jag och Jon Anders en kvälls runda.

Det började med att han visade små mysiga vägar mellan forsbacka och Gävle. För att sedan visa vidare skogarna runt Valbo. När vi kom till backa till Sandviken så tog jag över å visade mysiga stigar fram till kungsgården.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av Sonka den ons 03 jul 2013, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Laffe »

Ååååh vad kul :clap
Hoppashoppashoppas att jag får ordning på hojen på måndag så jag kan börja åka med....... :svart:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stensi »

Från Skee, mot norska gränsen vid Berby och sen vidare på riksväg 22 mot Halden. Körde vid 07 tiden då jag hade svårt att sova... :(. Var helt ensam på vägarna, solen på väg upp, och en hel massor med svängar. Vägen hem gick via Hälle i Sverige, Näsinge, och tillbaka till Skee. Var ingen lång runda, men min första riktige med motorcykeln. Bra mycket roligare än E6 etappen på tisdag. Imorgon åker jag till Danmark, så nu får hojen vila en vecka före mitt nästa äventyr.

Stannade på en rastplats vid Sötholmen. :D
345
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

...på tjänsteärende till Eskilstuna. Ingen direkt jätterepa, och gamla E18, nya en bit, samt 55:an till Strängnäs är väl inget att skriva hem om. Men, från Strängnäs tog jag av och körde över Fogdö och Björsund. Det visade sig vara en riktigt trevlig väg :clap Och jag lade upp en variation i gps:en för hemvägen, men vägen dit var så trevlig så jag bara vände på rutten och tog samma väg åter. Lite regn dit, inget tillbaka *thumb_up*

Tyvärr är det ju lite svårt med alternativa vägar över Mälaren, åtminstone på vanliga däck, krävs nog rejäla ballongdäck då :mrgreen: :naughty: :mrgreen: Men, just den trakten var mysig att köra i *thumb_up*

Lite kul också, kom fram mot den numera famösa Hjulstabron (som polisen öppnade så en bensinsmitare körde ihjäl sig), och såg att den var öppen och en rejäl rad med tradare och bilar väntade :ffs

Men, lite närmare såg jag att den höll på att stänga igen, så över i andra filen och lagom gas fram till täten :clap Längst fram en tradare, så gissa om man hade det bra fram till Enköping sen :mrgreen: :naughty: :mrgreen:
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar