Var går vattenlinjen på TA650?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Var går vattenlinjen på TA650?

Inlägg av Vagabond »

Eftersom vi planerar att dra ner till Tyskland *drinking_cheers* om några veckor och bl a har boende inbokat väldigt när en numera genom nyhetsmedia välkänd flod (Elbe... :shock: ) så kom jag plötsligt att tänka på en sak som jag inte har nån direkt koll på; Hur djupt vatten kan man köra igenom med en TA650? :conf:
Det kan ju i o f s hända att alla översvämningar har hunnit rinna undan överallt innan vi kommer dit men det finns ju också en viss risk att det står kvar pölar i svackor o dyl.... :shock:
Som sagt; Var finns lägsta punkten där det kan rinna in vatten till ställen där det helst inte ska vara vatten? Luftintag och avgasrör sitter ju hyffsat högt men det finns kanske andra små håligheter och ingångar?

(Tar gärna emot samma info ang Varadero också eftersom kompisen som ska med kör en sån...)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Var går vattenlinjen på TA650?

Inlägg av Äventyret »

Jag har ingen koll på det men av vad jag har sett på tuben så verkar luftfiltret/utblåset vara gränsen.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Var går vattenlinjen på TA650?

Inlägg av Wiseguy »

Jag skulle nog säga luftintaget, dvs. i höjd med sadeln.
Nu sitter det ju lite elektronik längre ned och jag kan lätt se att någon av dessa har lite synpunkter på vatten i rikliga mängder. Skulle nog kunna vara en smart idé att se över dessa. Fetta in eller lite tejp.

En annan sak som kanske inte påverkar en direkt är t.ex. tankluftningen. Är denna under vatten längre stund så får du inte längre fram soppa till förgasarna. Det blir vakuum i tanken och soppan vill inte komma ut = motorn stannar. Tankluftningen sitter lite illa till vattenmässigt, längst ned på hojen under svingen. Det går ju att flytta upp den sangen ifall man orkar. Fast frågan är ifall det är värt mödan. Vid kortare vattenpassager är det definitivt inget problem, men skall du köra ett par hundra meter eller mer med den under vatten blir det stopp. Går ju iofs att akutlösa genom att glänta lite på tanklocket.

Sen kan man ju fuska lite också som denne herre:
[youtube]XFTY99Ol_mI[/youtube]
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Var går vattenlinjen på TA650?

Inlägg av Peter »

Lite modifiering så blir en Honda ubåt :)

Skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Var går vattenlinjen på TA650?

Inlägg av Vagabond »

Tackar mjukost för inputen! Då var det ungefär som jag trodde. *thumb_up*
Nu är det ju inte en amfibie-hoj jag är ute efter. I så fall får man försöka fixa nån sorts vattenscooter-konvertering. Man kan ju ha skidor och dubbdäck för snökörning så det borde väl gå att konvertera till vattenåkning också. :conf:

@Wiseguy;
Att det finns äventyrsbilar med snorkel har man ju sett men på en hoj är det nog första gången. Det är det här som är den optimala vattenkylningen, eller hur? :mrgreen:
Frågan är bara om motorn nånsin kommer upp i arbetstemperatur.... :conf:
Nästa steg blir väl att föraren byter hjämen mot snorkel och cyklop :clap

Oavsett vad; Även om det förhoppningsvis inte ska bli nån undervattenskörning så kan det ju vara bra att veta.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Skriv svar