Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Äventyret »

Låter härligt Skye!
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

Härligt Skye *thumb_up* :clap
Det förefaller som att det verkligen var dags :mrgreen: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Idag körde jag..

Inlägg av hogge »

@Skye Det är väl "görgött" när man blir nöjd. *thumb_up*
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Masterjojo »

Låter gôtt!
Så du hittade inte var jag bor någonstans. Det som är så lätt. Du hade väl fått ringa så hade jag kunnat guida dig.
Iof så var jag knappt hemma igår kväll men ändå.
Jag måste ju få provlyssna på dina nya pipor snart med!
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

Superbt att vara/bli nöjd med sin maskin Skye. Du har gjort ett gott dagsverke (eller två) på din hoj med andra ord. Sånt ger ju också tillfredsställelse. *thumb_up*
Jag kan bara tillägga att jag varit helnöjd med Transalpen allt ifrån den första dagen då jag körde hem den från Kalix. Och fortfarande känns fjädring och motor etc, till min belåtenhet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Vagabond »

Jag har en kusin på Brändeskogsvägen (han kör förresten oxå v-twin; HD Electra Glide, så jämförelsen får stanna där... 8) ) så di däringa små serpentinerna har jag också varit och åkt på ibland! :rock-on
Bara att lyckönska till att du har nära till hela det nätet av småvägar. *drinking_cheers*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

... fick jag en oväntad permis :naughty: Vi var bokade för att lira golf, men tanten fick så ont i en tå att hon avbokade. Jahapp... vad gör man nu då :conf: Hmmm... få se nu, vad har jag på att göra-listan... ja det var ju en del. Men gräset tog jag hand om i torsdags, så det slipper jag 8) Jag börjar nog med att vaska av hojen, det var nog i höstas senast :oops: (Om putsa tycker jag inte)
När hon sedan vid förmiddagsfikat säger "Jaha, vart bär dagens tur iväg då", så rasade alla goda föresatser iväg :mrgreen:
Så, jag sökte mig återigen österut mot kusten och Roslagen. Tänkte att jag skulle vara lite turist och se om jag kunde samsas med alla andra om den biten. Började via småvägar till Vallentuna, och stack sedan ut till Vaxholm för en fika. Redan där började det vara lite sådär... Bogesundsvägen är ju bitvis rätt fin, men ska man njuta av den, ska man nog vara där en söndag vid 04:00 tänker jag :ffs
Drog sedan via Svinninge upp till Åkersberga, med tanken att ta kustvägen upp mot Furusund eller Norrtälje. Men, inte var då den som jag mindes den... massor av trafik, fartkameror och annat elände. Lyckades väl rycka loss så småningom, men i Roslags Kulla insåg jag också att jag nog borde vända kosan hemåt för att ta hand om grillen, så lilla mamma fick sin middag :naughty: Så det blev vänster där, och sedan via Finsta och vidare till Rimbo, för att ta den tråkiga 77:an via Knivsta och vidare hem på alltför välbekanta vägar :?

Nu vart det ju permis även i morgon, så man får se vart det bär hän. Med tanke på trafik, och yr.no's prognoser, ser det nästan ut som att man borde dra västerut i stället :lurk: OM nu ingen av Roslagsborna känner för att ta en tur lite mer norrut på småvägar i Roslagen, trots kort varsel? Det borde också kunna undfly det regn som ska vara på väg från sydost så sakta. Om så skulle vara, Gottröra-Statoil vid 11? Jag kollar här och i "Öst" innan jag drar i morgon.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Idag..

Inlägg av Vagabond »

Idag blev det en liten nätt runda. 8)
Kävlinge-Karlskrona ToR för att hälsa på dottern.
Men inte tråkiga E22 utan alternativen vid sidan av.
Väl hemma igen kan vi lägga 43 färska mil på mätaren och dessutom har vi sprängt 1000-milagränsen. :rock-on
Alltså 1000 mil sedan jag träffade Smurfen.
Och vi har inte känt varann ett år ens. :naughty:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

...norrut efter E4:an och tog till höger efter ca 4 mil och kom till denna bro...

Bild
(rydde vet nog)
...där jag svängde till vänster och kom så småningom till...

Bild
...sjön, där stugan som kärestan disponerar, är belägen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

... en liten sväng västerut. Hade lagt en rutt på småvägar upp mot Avesta och tillbaka igen i BaseCamp, men någonting gör jag uppenbarligen fel, den lurade ut mig på allehanda äventyr :conf: Men visst, äventyr är kul, och en hel del grusvägar jag nog aldrig tänkt på tidigare fick jag uppleva. Men, mellan Heby och Sala någonstans skulle den ha in mig på en grusväg med MYCKET tydlig skyltning om enskild väg, vägbom m.m. Där fick det vara som solokvistare, så jag satsade på att ta nästa "lovliga" väg i motsvarande riktning, för att se om den och GPS'ens kanske skulle mötas. Men, när den hade räknat om några gånger och bara tjatade "gör en U-sväng", gav jag upp, fimpade rutten och körde på måfå och kompass i stället. Det blev rätt bra det med :naughty:
Tyvärr började ryggen jävlas med mig runt Sala någonstans, och det blev bara värre, så mätaren fick stanna på lite över 20 mil idag. Kanske lika bra, det var tämligen blåsigt också, och det kan ju vara rätt jobbigt i längden när åker och skog skiftar ofta.
Hade ett lul möte också. Sitter och kör längs en lite väg där t.o.m. bil som möter hoj har det rätt trångt, då jag får se en Victory med förare stå utefter mötande kanten, så jag stannar till, lyfter bogvisiret och kollar så han inte har problem. Närå, han hade bara behövt tömma blåsan lite, men det landade i att att vi stod och bubblade i bergis 20 minuter. En glad norrlänning, som jag fattade det, bosatt i Uppsala, ute på en liten tur.
Sådana små spontana möten/snack tycker jag alltid är lika kul *thumb_up*
Nu hoppas jag kunna räta på ryggen o morr'n bitti... :ffs Och att jag hinner få hem och på mitt nya bakdäck innan nästa helg, tusan så fort att lite grövre däck slits på slutet :shock:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Nysse »

@fibern. Gäddviksbron och mot Bälinge där jag bott.
Var ligger stugan?
Serendipity
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

@nysse. Alviksträsk. Jaså, du har bott i Bälinge. :) Då har du garanterat varit till Alviksträsk, eller om det heter Bälingeträsket. Har sett bägge namn på olika kartor.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

@Stefan. Jag har en 92-årig faster som bor i Avesta. Åkte ner dit för två somrar sedan. Kom via Sandviken, där jag i brist på vägvisning irrade ett tag innan jag kom ut på v80. Hennes son, min jämnårige kusin bor dessutom i Norberg, så ett besök där blev det också. Sedan åkte jag 256:an ner till Sala och därifrån 72:an till Uppsala, där äldsta brodern bor. Trevligt kulturlandskap med småfina vägar.
Har även åkt Grythyttan, "Hällförs", Köppebä", Gränges, Ludvika, Falun, Rättvik o Mora osv, men tyvärr bara med bil. Än så länge ska tilläggas. Finns verkligen "gobitar för en mc-entusiast i hela Bergslagen. *thumb_up*
Vi kanska skulle hitta på en runda i de trakterna vid tillfälle. 8)
En lunch på Gästis i Grythyttan. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

Fibern, får vi bara ihop det, är jag mer än på :clap
Carl-Jans place i Grythyttan har jag aldrig varit på, men det kanske är värt slanten jag misstänker att det kostar, trots allt, det var aldrig gratis att ligga på topp :mrgreen:
Måste bara berätta att jag har väl kanske liiite svårt för "karln" ibland... Det har öppnat ett hak precis där man kommer ner (österut) från lekeberg, och motorvägen nu börjar till Örebro. Inget jag blev imponerad av, men det skulle ju testas. Den dagen satt jag där och käkade i lugn och ro, så kommer "karln" in och har väl några bekanta vid ett bord i närheten. Burr... :shock: :conf:
Att han är duktig och en lokal och rikstäckande profil, är ju en sak, men maneren och surret är jag väl tyvärr för inskränkt för att riktigt palla med :mrgreen:
Nåja, det ju hans grej, och det gick ju an att inte lyssna :P (Åtminstone nästan :mrgreen:)
Ses i sommar *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Fibern »

@Stefan. Carl-Jan är ju inte längre krögare på gästgiveriet där vad jag vet. Jag åt inte där utan var bara på besök, tog en bira, men jag tror inte maten är såå dyr.
Hursomhelst, jag smygspånar lite på en tripp söderut och skulle det passa så varför inte köra en runda typ Sala, Norberg,Fagersta, Ludvika, Kopparberg, Hällefors, G-hyttan osv.
Om ledigheter o annat skulle passa. Vi tar det via pm.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

... Jake och Skoogsnisse vår lilla Roslagsrunda. Mycket trevlig tur, tack både Jake och Nisse :clap

Vi hade tur med vädret så länge vi åkte tillsammans, fikade i kanonväder i Öregrund, fick väl lite droppar på Singö. Nisse drog nordväst ut strax söder om Grisslehamn, Jake och jag slog följe ner till Norrtälje, där han vänligt visade mig ut på gamla vägen, och vi tog en liten paus för snack och adjö. Det kom väl ensataka droppar där.

Sedan hann jag inte många km innan regnet tilltog... och tilltog... och sedan passade på att öka lite också :ffs Och självklart gjorde jag generalmissen att inte stanna direkt och ta på regnstället jag förutseende nog lag i topboxen :conf: Först i Rimbo, stannade jag och tankade på ST1, så dags då :oops: Nåja, slapp ju bli ännu blötare i alla fall :naughty: Sedan regnade det hela vägen hem. Spännande med ett bakdäck som var helt utan mönster i mittre tredjedelen :shock:

Nåväl, hem kom man ju till sist, och när man väl fått upp kläderna på tork, och går ut på altan för ett bloss, så har det så klart upphört :lol: Men det var det värt för att få den här dagen med bra åkning, härligt väder, fina vyer och trevligt sällskap :clap
39 mil landade det på för mig, gissar att Nisse fick några till.
Ses igen, boys! *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

... eller snarare i går, körde jag hem igen från ett väldigt trevligt kundevent *thumb_up* Ett företag vi är kund hos, har tagit ett steg längre vad gäller kundvårdande aktiviteter. :clap

Vi samlades på donken i Väsby vid lunch i förrgår, nationaldagen. Sedan körde vi till en kursgård en bit inom Furusund. Kan väl tro att att närmaste vägen hade blivit 6-7 mil, men det blev 29 :mrgreen: Som det hette, "vi kör inte långt, men länge" :rock-on

Det blev en salig blandning av hojtyper på c:a 15-talet pers. Allt från riktigt vassa sporthojar, över äventyrshojar till customs.

Första stopp blev Statoil i Gottröra, för att tanka upp med bensin för hojen och vätska för kroppen.

Där hände en lite märklig grej, 2 kaxiga tjejer kom fram till gruppen och började surra lite om vart vi skulle, vart de skulle och lite annat. Det slutade med att de hakade på oss, de hade sportisar de också. Och snabbt verkade de köra, de hängde på tätgruppen. Så småningom kom vi fram till en riktig favorit, en liten slingerbult skyltad Södertjära. Men... ansvarig väg hållare hade tydligen valt att nyligen fylla på med grus i vägkanterna, vilket ju omedelbart hamnar på vägbanan.

Så, det blev ju till att lugna ner sig lite och ha stenkoll på vägbanan framöver. Efter ett tag kommer vi igenom ett par böjar och ser att delar av gruppen stannat upp efter kanten. Hmmm... vadan detta :conf:

Det visar sig att en av tjejerna har gått av vägen :shock: Hon diagnostiserar sig själv med ett brutet nyckelben, vilket senare visar sig stämma. Tuff dam i alla fall, bad om hjälp att få upp och undan hojen (en Ducati Monster), i övrigt klarade hon sig :shock:

Nåväl, så småningom anlände polis och ambulans, så hon fick komma till sjukhus, och hojen bärgades visst inom några minuter till, så det slutade väl efter omständigheterna rätt OK.

Så småningom fortsatte vi också på den planerade rutten. Efter ett fikastopp i Furusund, fortsatte vi till vårt mål för natten, en konferensanläggning. Där hade en annan medarbetare förberett grillning och fått in lite pilsner på kylning. Efter att vi installerat oss i stugorna, satt det alldeles perfekt med ett par pilsner och lite bullshitting *drinking_cheers* Så småningom bjöds vi på grillat, sedan blev det lite mer pilsner och bullshit innan vi kröp till kojs.

Dagen efter sov vi alla tills vi vaknade, käkade frukost och tog det lugnt ett tag. Några hade avvikit tidigare på morgonen, så skaran var något decimerad. Frampå förmiddagen packade vi sedan hojarna för avfärd hemåt på slingriga vägar. Gruppen höll ihop till Rimbo, där ett gäng som skulle norrut stack åt sitt håll, och resten av oss fortsatte till Gottröra för en dricka i värmen, innan vi avverkade de sista slingerbultarna ner till Väsby, där vi slutligen tog adjö av varandra.

Mycket trevligt kundarrangemang och två toppendagar i solen på härliga Roslagsvägar. Tycker dock lite synd om tjejerna, deras tripp fick ju ett tråkigt avslut.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Jokern »

Mycket bra skrevet Stefan :clap
Jag tycker lite synd om tjejen som gick omkull, men hon lär nok att ta det lugnt nästa gången hon ser rullgrus i svängen *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag körde jag..

Inlägg av Stefan »

Tack Flemming, och det får vi ju hoppas, det hade ju kunnat gå värre :shock:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Idag körde jag..

Inlägg av Masterjojo »

Ikväll tog jag och snoffsan en liten friday evening city cruise!
Runt Liseberg, avenyn, trädgårdsföreningen, masthugget, Linné etc.
Trevligt som omväxling att rulla runt och titta på folk.
Hade varit trevligt om vi kunde planera ihop en saturday night cruise vid tillfälle så vi är ett gäng som brummar runt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Skriv svar