Österfärnebo

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Österfärnebo

Inlägg av Runar »

Verkligen fin kväll igår. Efter lite matlagning så kändes det som om det skull rundas av med en liten hojtur. Det var 20 grader varmt och sol när jag gav mig iväg klockan 19:45. Skrev ett inlägg på FB och fick ett förslag som såg intressant ut. Österfärnebo. Ingen tätort precis. Varje person har 4,1 hektar att röra sig på om man räknar hela socknen Österfärnebo. Najs tycker jag.

Ju mer jag är ute och åker på nya ställen, desto mer vill jag köra och utforska. Så otroligt mycket att se på. Om man nu tycker som jag att en hage med kor, en stengärdsgård, en kyrka, en skogsdunge, ett vackert hus med tinnar och torn är vackert. Jag skull vilja ha tid på mig att fotografera allt vackert jag ser. Problemet är bara att det skull ta sån evinnerlig tid så jag kommer ingenstans. Upp på hojen och köra någon kilometer till för att stanna och fota.

Passerade alltså Dalälven igen denna sommar. Klockan var den enda som inte stannade upp denna vackra kväll och det var dags börja rulla hemmåt igen. Lurig årstid detta att köra i då fjolårskalvarna stöts bort från sina älgkor. För att inte tala om alla rådjur. Gryning och skymning är den tid på dygnet då dom är mest aktiva och förflyttar sig. Fick bromsa för två rådjur som passerade framför mig och ytterligare 6 stycken befann sig alldeles invid vägen lite utspridda längs vägen jag körde. Samtliga på 272:an mellan Kerstinbo och Uppsala.

Så fin asfalt att köra på även om vägen mellan Kerstinbo och Uppsala inte hör till den allra bästa så är den bättre än dom liknande vägarna i Stockholms län. Visserligen är det väl mer trafik på dessa, men då får väl underhållet anpassas efter detta. Stor tag görs på vägarna i Rimbo nu iaf. Det kommer att bli ny asfalt på större delen av 77:an som går igenom Rimbo. Man hoppas att det är rapporteringen som gett resultat.

På vägen till Uppsala på 272:an passerar man Östervåla. Kallas även för stolriket då. Östervåla har historiskt sett varit centrum för möbeltillverkning. Idag är tillverkning av lastbilsutrustning och påbyggnationer gjorda av Zetterbergs som är en av de större arbetsgivarna på orten. Jag passerade här förra gången då jag tog Gävle turen. Det spöregnade och Östervåla Kyrka lystes upp i kvällsmörkret och gav intryck av att vara alldeles vit till färgen. Nu var det betydligt bättre väder så jag stannande till och tog ett kort på denna vackra kyrka. Nu såg jag att den inte var helt vit utan en lite bruten vit färg. Det som slog mig var att vägen gick alldeles förbi ingången till kyrkan.

Färden fortsatte sedan till Uppsala där jag tankade upp hojen igen på OK/Q8. Man vet ju aldrig med mig, så det är bäst att ha full tank. Jag landade hemma igen strax efter klockan 23 och jag kan bara säga att jag är helnöjd med det lyse som min Varadero ger. Ett brett och bra hellyse, så man ser vad som rör sig i buskarna och ett helt ok halvlyse.

Det blev ytterligare 27,7 mil på mätaren denna kväll. En helt underbar hoj att bara dra iväg på och man behöver inte fundera på om det är asfalt eller grus. Bar å åk, som en känd person sa en gång i tiden.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Österfärnebo

Inlägg av Jimmy.s »

ja klockan har en förmåga att ticka på när man är ute, låter som du har haft en skön tur trots rådjurens lömska beteende, man vet aldrig hur dom springer eller om dom tvärstannar mitt i vägbanan
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: Österfärnebo

Inlägg av Jake »

Tack för en fin rapport!

Kul att läsa om olika tänkbara utflykts mål. Jag kan absolut sluta upp i skaran som gillar att se helt vanlig vacker landsbygd och natur...och en kopp kaffe på det så... *thumb_up*

/Jake
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Österfärnebo

Inlägg av Runar »

Ja rådjur vid sidan om vägen är lite lömskt. Dessa var kanske 10 meter från vägen och det är typ 3 kliv för dom så är dom uppe på vägen. Otroligt hur rådjuren smälter in i omgivningen.
Ett antal grävlingar har man vejt för också.

Ja det är kul att se vart andra likasinnade har tagit för vägar. Brukar köra med ett gäng söder om Stockholm ibland områden runt Gnesta. Många fina vägar där också. Lite tråkigt att ta sig dit bara då det är så långt innan man ser något nytt. Åker hoj lite då och då till jobbet i Stockholm. Trafiken in till Stockholm har blivit lite av en plåga. Tvungen att åka runt 45 minuter tidigare än vanligt för att slippa köerna. Hem är det katastrof. 45 minuter från Centralen till Roslagstull. Detta gör att man överväger om man ska ta hojen. Då tar jag hellre en tur på kvällen i lugn och ro.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Österfärnebo

Inlägg av Stefan »

Runar, ang. att åka in till Stockholm på morgonen och ut på kvällen. Jag kan ju bara hålla med, ibland är det ju bara pest :ffs
Jag åker oftast via Sigtuna - Märsta och ut på E4 i Väsby eller Rotebro, E18 och Rotebroleden är bara FÖR tråkigt :conf:
Jag har väl inte så många dagar i månaden jag behöver in i smeten, men, i fredags började jag fundera på att aldrig mer ta knarren :frust: Fredagar in brukar ju normalt sett vara lite lugnare, men denna dag var bara för mycket :evil: Allsköns dumheter och köer hela vägen, och när man äntligen klarat allt elände förbi Frösunda, så står ju kösvansen mot Norrtull strax efter Haga norra. I början rör det sig väl lita sakta ändå, ytterst irriterande detta att det inte rullar ett tag (en grönperiod) och sedan stannar, utan man får sitta och paddla med fötterna hela tiden, eftersom nya rampen ner är så förbenat trång att man nästan aldrig kommer förbi mellan bilarna. Men, värmen steg, och klädseln som var helt rätt första 5 milen, var kanske inte optimal längre, Och efter ett tag märkte jag att nej, så här ska det inte vara. Lyckades krångla mig av på KS-avfarten och vidare in via Torsgatan m.m. för att anlända försenad till dagens möte :frust:
Nej, tjusningen med hojåkat har en tendens att tona bort på den rutten, där är det faktiskt mysigare i en automatväxlad bil med AC 8) Synd bara att jag tjänar rätt mycket soppapengar med hojen :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Österfärnebo

Inlägg av Runar »

Ja Stefan, Jag vet inte vad som hänt riktigt. Jag har mer eller mindre gett upp att ta hojen till jobbet. Första biten fram till Gillinge banan ungefär kör jag på gamla Stockholmsvägen. Därefter är jag tvungen att rulla upp på E18 :(

Vid Roslags Näsby börjar eländet. Då är det i stort sett kö hela vägen in till jobbet. Bussfilen brukar jag ta, med nu risk för att åka på böter. Såg en hojåkare som Bill & Bull hade stoppat i bussfilen. Kostar 1500 peng har jag hört och det får man mycket soppa till hojen för.

Hem är också en pest. Från centralen till Roslagstull tar det 45 minuter. :conf:
Lika lång tid som resten av dom 5 milen. Helt sjukt. Bilisterna i stan kör som en påse nötter. Trots att bilarna framför inte kunnat passerat korsningen så fylls det ändå på med bilar trots att det är gult sken. Detta gör ju att ingen kommer fram. Men det verkar hjälpa om alla lägger sig på tutan.

Nä det är inte kul längre. Då tar jag hellre en skön avslappnande tur när jag kommit hem.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Österfärnebo

Inlägg av benson »

Hej Runar, trevlig tur du tog. Åker själv gärna i de trakterna. Själv åkte jag med två kamrater på vackra vägar genom Sörmland ner tils Arkösund på lördagen och likaledes vackra vägar hem idag. Vart totalt närmare 50 mi. Inte en regndroppe :)
Håller helt med om infartstrafiken, avstår mc till och från jobbet i city och tar hellre en tur på kvällen.
//Kenneth
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Österfärnebo

Inlägg av Runar »

Hej Kenneth,
Blev det Vikbolandet och Kvarsebo och väg 219 upp igen?
Det är en fin väg att köra. Vi har släktingar i Söderköping så vi brukar ta den vägen både ner och upp. Ibland tar vi 55:an från Norrköping mot Strängnäs.

Ja då hade ni tur med vädret. Fick rapporter c:a 9 mil söder om Arkösund och där spöregnade det och åskade runt 13 tiden. Här har vi klarat oss också.

Nu åker hojkläderna på och jag tar mig en tur på c:a 10 mil. Ut till Furusund och någon väg tillbaka.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Österfärnebo

Inlägg av benson »

Det stämmer bra, både en runda på vikbolandet och v219 åter. Fantastiska vägar och trevligt sällskap med kamrater på en GS och en annan på Harry moppe. Mångfald berikar. Övernattning ute på Arkö. Vi anade allt att det kom regn i söder, men vi klarade oss. Våta vägar lite nu och då, men inget från ovan.
//Kenneth
Skriv svar