Batterifråga

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Batterifråga

Inlägg av Paerhc »

Jag undrar om det går att rädda ett helt tömt batteri? Går det att ladda upp det igen så det blir så gott som nytt, eller är det kört och det är bara att köpa ett nytt?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av Peter »

Paerhc skrev:Jag undrar om det går att rädda ett helt tömt batteri? Går det att ladda upp det igen så det blir så gott som nytt, eller är det kört och det är bara att köpa ett nytt?
Jag lyckades tömma mitt när jag hade kopplat in hantagsvärmen och glömt den på.
Jag laddade upp batteriet med en smartladdare som fick stå på ett par dagar och jag har inte märkt någon försämring på batteriet.
Jag tror det kan påverka om det har varit urladdat en längre tid eller många gånger.
Annars tål inte såna här batterier djupurladdningar speciellt bra.
Jag kanske hade tur, vi får se hur livslängden blir till slut.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Batterifråga

Inlägg av mattias_wennberg »

Mitt batteri har avlidit. Jag har iförsig varit ganska ovarsam och glömt det ikopplat två vintrar i rad och denna tog väl livet av det helt verkar det som. Jag har inte märkt någon skillnad förrän för två dagar sedan när jag hade haft batteriet inne och laddat det och därefter stått inomhus någon vecka samt en natt ute i garaget. När jag så skulle starta hojen igår så orkade den inte dra runt batteriet. Laddning i en timme och den hoppade igång, men nätt och jämnt efter tankningen. Efter nattens vila så orkade det inte längre. Tilläggas skall väl att jag tror det är originalet sedan fabriken så det har ju några år på nacken eftersom det är en -01:a jag har.

Vad jag inte förstår är hur ett original Yuasa kan kosta 2000 spänn medan ett volvo original (ja, Saaben fick ett volvobatteri eftersom Leksand inte hade någon Saabhandlare) kostade 700 för några är sedan.. Det är konstigt tycker jag..
Mattias
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av AeroSol »

Nä, det behöver inte vara så. Om man köper Yuasa orginalbatterier i Sverige så är de svinaktigt dyra. Men Davidsilver har dessa till ett bra pris £89 ink frakt.
2012-11-06 13:36
Good morning,
Thank you for your email. We can send batteries to Sweden via UPS at a cost of £19.00. We can order in part 31500MCRD02
at £58.37+VAT. Alternatively we have a pattern
battery in stock at £39.95. If you are interested please confirm which battery you require and I will email you a total cost.
Best wishes
Lindsay
Våra batterier är AGM, vanliga SAAB och Volvo-batterier är på sin höjd vanliga MF. Därav skillnaden.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Batterifråga

Inlägg av Stefan »

Eeehhh...AGM, MF... :conf:
Kan en okunnig få ett förtydligande?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Batterifråga

Inlägg av mattias_wennberg »

Ja, verkligen. Jag fattar inget. Dock hittade jag ett originalbatteri på Batteripolen i Borlänge för 1300 inkl frakt och postförskott (mao kunde det blivit än billigare) och då tyckte jag att då stöttar jag hellre den svenska handlaren. Det känns ok. Bike i Trollhättan kan behålla sitt batteri för 2000:- :)
Mattias
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av rydde »

http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?p=15370#p15370" onclick="window.open(this.href);return false;
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Batterifråga

Inlägg av Stefan »

@rydde: OK...??? Missade jag något där? Kände mig väl inte så mycket klokare ang. AGM el. MF?
Eller menade du att jag ställde frågan i fel tråd?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Batterifråga

Inlägg av mattias_wennberg »

Samma här, skulle jag förstått nåt av det där genom att läsa den tråden? Annan tråd håller jag för osannolikt då tråden heter just -Batterifråga..
Mattias
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av rydde »

Ville bara tipsa om den tråden/inlägget om ni har döda batterier och behöver ett nytt till bra pris!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Batterifråga

Inlägg av Stefan »

OK, men jag är fortfarande nyfiken på på batteribeteckningarna, så om Aerosol vill ha vänligheten att upplysa oss i mörkret, vore det välkommet *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av V Saarela »

Min teori på nivå, vet inte det tekniska i batteriet, men....

AGM är väl densamma som ett tillslutet gelbatteri och används oftast i hojar där batteriet skall ligga på sniskan. MF(det vi använder i våra xl-hondor) är väl också tillslutet genom att man trycker in syran med en syrapack(ett sån batteri kommer till mattias) och tillsluter den för alltid med att knacka dit en längstgående kork.

Hur det tekniska i batteriet är(syra, ingen syra, startkraft osv) har kanske aerosol en förklaring till.....eller att ovanstående var fel.

Att Bike tar 2000 spänn fär batteriet beror nog på att transporten för syra är svindyrt i Sverige(Duells) Dessutom, vill man handla av en Hondahandlare så ska man alltid be dom kolla batteripriset hos Honda Sverige. Brukar vara billigare och dom flesta handlare har inte tänkt på det, utan går direkt in i typ Duells katalog.

Rätt tänkt vad gäller att försöka handla svenskt i första hand. Dock så måste man ju i första hand tänka på sig själv :)
Sk sponsorpengar från svenska handlare är väl inte att räkna med för xl-forumet(förutom att det finns ingen registrerad klubb/styrelse heller=bokföringen för företaget) så hårt som vi går på "köp svenskt, handla utomlands" :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batterifråga

Inlägg av Fibern »

Visserligen är det fyra år sedan i maj och till en Transalp, men jag köpte mitt batteri på Laitis i Piteå för något mellan 400 och 500 kr.
Nu vet jag ju inte storlek och Ah till Varaderon, men ett 25Ah Varta hittar man för under 900kr.

http://www.autokatalogen.se/afw/pitea/s ... hBox=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batterifråga

Inlägg av Laffe »

Råkade ut för ett mindre debackel idag. Hade bestämt med Jon Anders Olsson att vi skulle ut och köra tillsammans idag, så igår hämtade jag hem hojen och allt var som det skulle. Just när jag skulle åka och möta Anders så ville Varaderon inte vara med :ffs :ffs
Batteritorsk :frust:
Har haft batteriet på underhållsladdning under vintern, och även startat upp den ibland utan problem. Nu har den ju stått ute inatt i -8 grader, och det var tydligen mer än batteriet klarade av. Jag visste att batteriet var gammalt (enl uppgift från säljaren) och prutade oxå ner priset pga det, men trodde inte att det var SÅ dåligt. Blev till att ringa den gode Anders och skjuta upp den hägrande mcturen till förmån för en tripp med bil till....Biltema :oops: och köpa ett batteri. Jag VET att dessa batterier inte håller nån vidare kvalitet, men vad *fläkt*, jag ville ju ut och köra nu!! Håller det en månad eller två så är det ingen ko på isen - jag har nu tid på mig att leta upp ett vettigt batteri och kan ta mig en runda eller fler under tiden.

Så det blev en liten kort tripp iaf (tack Anders för trevligt sällskap) trots allt :clap :clap
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batterifråga

Inlägg av Laffe »

Se där! Jag kanske klarar säsongen då :-)


Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Batterifråga

Inlägg av Jokern »

Jag undrar nu om detta kan användas i Varanen..

http://www.ebay.com/itm/Motorradbatteri ... 1c304a8be7" onclick="window.open(this.href);return false;

[image=400]http://media.mtsshop24.de/tam/mtsico/bild1_7074065.jpg[/image]

Eller skall man upp i 18AH ?
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batterifråga

Inlägg av Fibern »

Bild
Antar att någon fler än jag har "muttrat" över att muttrarna som ska sitta på baksidan av denna typ av polskor, varit svåra att hålla på plats. Tips, ta en öronpropp, alt. klyv en på mitten, och kläm fast den bakom muttern. Vips så är muttrandet borta. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batterifråga

Inlägg av Laffe »

Du är en riktigt filur du Fibern *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:Bild
Antar att någon fler än jag har "muttrat" över att muttrarna som ska sitta på baksidan av denna typ av polskor, varit svåra att hålla på plats. Tips, ta en öronpropp, alt. klyv en på mitten, och kläm fast den bakom muttern. Vips så är muttrandet borta. *thumb_up*
Jepp bra tips! Fick användning av det idag när jag bytlånade batteri med en bandit1200 som hade slutat ladda.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batterifråga

Inlägg av rydde »

Exidet som jag köpte för under 600 kr funkar fint. det är y..20 (18Ah) och är efter tabell avläst att motsvara varaderons original yuasabatteri. exidet är av agm typ.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar