Bromsmek

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsmek

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Haha! Fanns anledning tills att jag sket i i hela felsökning - det är bortglömda dagar :frust: .
Tydligen fanns några typer av fel som kunde orsaka det men ja hitta det inte bara på varaderospecifika forum.

Det är inget större mäckel o waista hela systemet om :frust: - allt finns redan på hojen i slangväg.
Det enda man behöver är en typ M12/m14 mutter eller annan distans som man lägger i hävarmen
stag för o låsa fast den.

Alltså jag hade inget emot systemet så - men jag kör vinter ibland och så det kunde kvitta
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsmek

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det var sånt motryck från mittenkolven så det gick inte ens att pressa den tillbaka med skruvtving trots snaskigt moment - inte en mm.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bromsmek

Inlägg av rydde »

Yihaa! *beer_buddies*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: problem efter bromsbyte

Inlägg av Torbjörn »

Klosterdalens stora fasa skrev:Det är sant att antiskrik mellanläggena bör ta bort med vissa belägg.

Kan du efter lagt på fullt bromstryck i alla kombinationer trycka in kolvarna med handkraft(med fingrar) har du inte problem med ventilerna i dcbsen.
Monterad i Biltemas bromsbägg runt om igår. Tog en liten testrunda och när jag kom hem var hojjen trögrullad.
Någon (alla?) bromsar låg an. Plockade ur alla skrikskydd och nu rullar hojjen lätt igen.
Det är tajt med Biltemas belägg, tror inte att de hade kunnat vara många tiondelar tjockare.
Men ... bromsverkan upplever jag som klart bättre. Kan det bero på att Biltemas belägg inte är ventilerade?
De har ju helt klart större anläggningsyta än orginal.
I övrigt verkade systemet ok, alla kolvar var lätta att trycka tillbaka.
Dock behövde glidpinnarna en omgång med WD40 och smärgelduk.
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: problem efter bromsbyte

Inlägg av Donner »

Torbjörn skrev:
Klosterdalens stora fasa skrev:Det är sant att antiskrik mellanläggena bör ta bort med vissa belägg.

Kan du efter lagt på fullt bromstryck i alla kombinationer trycka in kolvarna med handkraft(med fingrar) har du inte problem med ventilerna i dcbsen.
Monterad i Biltemas bromsbägg runt om igår. Tog en liten testrunda och när jag kom hem var hojjen trögrullad.
Någon (alla?) bromsar låg an. Plockade ur alla skrikskydd och nu rullar hojjen lätt igen.
Det är tajt med Biltemas belägg, tror inte att de hade kunnat vara många tiondelar tjockare.
Men ... bromsverkan upplever jag som klart bättre. Kan det bero på att Biltemas belägg inte är ventilerade?
De har ju helt klart större anläggningsyta än orginal.
I övrigt verkade systemet ok, alla kolvar var lätta att trycka tillbaka.
Dock behövde glidpinnarna en omgång med WD40 och smärgelduk.
Vill bara höja ett varningens finger för Biltemas belägg, har testat dom själv bak på min VFR och dom slits otroligt fort( i mitt fall några månader) och skivan blev repig som tusan. Nu med originalbelägg så börjar skivan se bättre ut och kan inte se nåt nämnvärt slitage efter mer än 1 år. Jag har kombibromsar på den.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Bromsmek

Inlägg av hogge »

Kör alldrig med något annat än Honda orginal . Lite dyrare men funkar alltid kanonbra utan klydd. Det är värt en del. Har även för mig att det skiljer på blandningen till dom olika beläggen tilll mc med kombibroms. Det är ju trots allt ens säkerhet det handlar om.
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bromsmek

Inlägg av Torbjörn »

RÄTTELSE!!!

Lämnade tillbaka beläggen idag.
Biltemas belägg var för tjocka för att kunna monteras med skrikskydden, det kunde jag leva med.
Men efter ett par testrundor så bestämde jag mig för att lägga ner Biltemabeläggen.
De låter en del om dem och jag upplevde faktiskt den del vibrationer som inte fanns innan,
inte när jag bromsade utan under färd i relativt hög hastighet.
Sen kollade jag med Addemoto vad nya kostar hos dem. Fick prisuppgift på 339:- paret för
sintrade beslägg. Detta är faktiskt bara dubbelt så mkt som Biltemas, trodde det handlade om 3ggr pengarna
minst. Passade på att fråga hur tjocka beläggen är på Addemoto och fick till svar att de är ca 8,5 mm inkl metall,
dvs ca 4-4,5 mm tjocka slitytor. Mätte mina "gamla" och insåg att det faktiskt är ca 2/3 kvar på dem så de är återmonterade nu.

Bak sitter förutom de perforerade skrikskydden i metall ett mellanlägg på vardera sidan mellen skrikskydd och bromsbelägg.
Är detta orginal? Ska det i så fall även finnas sådana fram?
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Bromsmek

Inlägg av Donner »

Vad jag sett så har originalbeläggen skrikplatta i metall både fram och bak, iaf till min gamla hoj.

Edit: läste fel, det där mellanlägget är inget jag minns att jag sett.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bromsmek

Inlägg av Torbjörn »

Donner skrev:Vad jag sett så har originalbeläggen skrikplatta i metall både fram och bak, iaf till min gamla hoj.

Edit: läste fel, det där mellanlägget är inget jag minns att jag sett.
Misstänker att det är något joxtillbehör som inte är orginal.
Om jag inte har de här mellanläggen i så tar bromshandtaget på
styret mindre på bakbromsen. Mer balanserat utan tycker jag,
så de får ligga kvar i en låda i garaget.
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Bromsmek

Inlägg av Donner »

Ja det funkar säkert bra utan dom. :D
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Bromsmek

Inlägg av ROLLE »

Orginal....
SKRIK-platta + event tunnt plastmembran,,,fungerar även som stopp mot värmetransport till bromsok/kolv/olja,,
Samma gäller spåren i padsen,,,

Ytan på padsen=
För stora sammanhängande ytor på pads/backar,, bidrar till mera "värme =sämre bromsförmåga"

Värmen måste bort, (racergrunkor=Kolfiber funkar annorlunda)

Har du bra bromsar/pads,,,ta vintern på dig å plocka bort rengör,,smörj ,å dom funkar ännu bättre nästa säsong,,
(OBS ,sätt tillbaka på samma plats,,,blanda ej))

Vid byte till ""nya pads""
Byt "ALLA padsen ,,fram/bak + ny bromsvätska i systemet...
kolla bromsvågens rörelse (kombibroms kolv) denna sitter väldigt utsatt,,små particklar kan komma in
pga,trasig bälg,,å event högtryckstvätt,,,,
samt rengör glidpinnarna/tätning noga,,,(smörj silicon fett)

OBS,,,
nya pads + gamla skivor,,, tar lång tid att köra in (50/100 mil) vid normal körning
Tokbromsa ej in dom ,,,utan ta det varligt,,,,,,,,,,,,,,

PS,,
Bromspads av ""hög kvalite"" är billiga den dag man behöver dom!!!

Rolle,,,,,,,,,,,,,
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bromsmek

Inlägg av rydde »

:frust: Jahapp, tänkte man skulle vara duktig och kolla lite bromsbelägg bak, borsta/rengöra lite... Började med att inspektera bakre behållaren. Lite ovanför UPPER...hmm tog och doppade lite ren duk där så länge. Försökte sedan lossa bulten som beläggen glider på. Jahapp som alltid när jag ska lossa en bult på denna hoj så vill den inte röra sig en mm. Så vad göra... bromsar är ju känsliga på alla sätt, knappast bra värma eller något sådan. :conf: Hmmm har dränkt i WD40 (ska blåsa rent med bräkleen innan jag är klar)...får stå och suga till i morrn tror jag. Sedan kanske man kommer åt med en polygrip att hjälpa till och greppa och vrida bulten. Annars har jag dåligt med idéer. Kommentarer eller tips på det? Får jag loss bulten ska jag nog byta ut den och sedan sätta lite kopparpasta innan återmontering + momentdra...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bromsmek

Inlägg av Jimmy.s »

ett enkelt tips när det gäller bultar som sitter fast är att knacka på dom med en hammare, har man tur släpper den väldigt lätt efter det.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bromsmek

Inlägg av rydde »

Jimmy.s skrev:ett enkelt tips när det gäller bultar som sitter fast är att knacka på dom med en hammare, har man tur släpper den väldigt lätt efter det.
Noterar det tipset! Fick loss den rackarn nu ikväll. Jag vred med polygripen samtidigt som svågern vred med insexnyckel förlängd med ringnyckel. Härlig känsla när det släpper! :-) Tror jag får köpa en lott...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar