ATV box på varadero?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

ATV box på varadero?

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Har fått en liten konstig idé, har idag en vanlig 48L toppbox ej orginal, funderar att köpa en ATV packbox och sätta dit när man ska åka längre sträckor och behöver lite mer lastmöjligheter, den blir ju lite bredare i bak, men den blir ju inte bredare än om man har sidoboxar på! Vad tror ni? :D

Finns ju på biltema, hittade även här: http://www.blocket.se/dalarna/Transport ... 516575.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av rydde »

Vet inte varför man inte sett detta innan. I vägen för backspeglarnas synfält? Man ska ju så klart alltid tänka sig för lite med att lasta högt och långt bak med tanke på vägegenskaper osv. Det kan ju vara en cool lite udda idé...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av Stefan »

Du får inte vikten av lasten lite väl högt upp då? En ATV lär väl klara det bättre...Antar jag :conf:
När man läser om folk som åker längt, vill de ju gärna ha ner lasten med sidoväskor, väskor på kraschbågarna m.m. Har ingen egen erfarenhet, bara delger i bästa välmening.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Ja, de är nog sant att man får tänka på hur högt lasten kommer, men i vanliga fall när man inte får plats med bagaget i väskorna så spänner man ju fast resten på toppboxen, och då lär ju tyngdpunkten bli ännu högre? :conf:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av V Saarela »

Kan tänka mig att boxen väger sina kilon redan innan man monterar den. Finns också en risk att dom skymmer speglarna.

Sidoväskorna är annars bra packåsnor för tält, liggunderlag. Blir också bra passagerarstöd om man har tex(som jag har) en fru som sover för det mesta där bak.

Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av Laffe »

Blir också bra passagerarstöd om man har tex(som jag har) en fru som sover för det mesta där bak.
:lol: :lol:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av rydde »

V Saarela skrev:Kan tänka mig att boxen väger sina kilon redan innan man monterar den. Finns också en risk att dom skymmer speglarna.

Sidoväskorna är annars bra packåsnor för tält, liggunderlag. Blir också bra passagerarstöd om man har tex(som jag har) en fru som sover för det mesta där bak.

Bild
Ohh hot damn vilken vacker hoj! ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Ja tror inte det blir bra - du får tänka på att lasta mycket vikt så långt bak.

Jag har en 70 liters alulåda bakpå - den sitter så jag kan ta passagerare.
Den har extra stag från bakkant ned till passagerarpinnarna - på dessa sitter små smala 20 liters hardcases som man brukar ha elekttronik och kamerautrustning.(dom lastade man vatten och bärs i för o hålla den högt placerade viukten lågt någorlunda iaf)

Till detta så har tältet och logisticpackrulle ala ortileb tillkommit på passagerar platsen.

Den setupen ger ju störst framkommlighet då mcen är smal men ger sämst körmaskin.

Gör nån sån setup och tillverka ihop nån motorskyddsplåt med inbyggd vattentank - annars är 45liters toppbox,45 liters sidoväskor att föredra - men hojen är ju bred som en bil sen.
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: ATV box på varadero?

Inlägg av Kompis »

Total/nettovekten står vel i vognkortet, så er det bare og veie seg selv med utstyr, passasjer, tomme vesker........
Da er det ikke mange kilo igjen. :cry:
Skal du mekke til et feste for noe som ikke er tilpasset, og ha det bak ryggen i 100 km, ville jeg foretatt mange tester før start.
Skiller du deg ut for mye, lurer vel onkel politi om dette er greit.
Skriv svar