Sänkningssats Varadero

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
LaSu
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 10:11
Answers: 0

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av LaSu »

Hej igen,

Monteringsanvisningen hittar du här:
http://cdnxl1.louis.de/shop/zusatz/anl/ ... legung.pdf
Tillverkad av TRW och del nr. MCTL102

Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av V Saarela »

Du kan alltid använda google translate:
http://translate.google.se/#de|sv|

Monteringsanvisningen blir då:
http://translate.google.se/translate?sl ... df&act=url
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Skye skrev:Tycker att du kan maila louis och be dom översätta. Har de engelskspråkig försäljning borde det finnas monteringsanvisningar på engelska också.
Var det stod var att du får se upp så att inte "hundbenen" skaver på fjädring och bromsrör och att du får böja lite lätt på skyddsplåten när du monterar.

Kan också vara bra att trycka ihop fjädern till stötdämparen under montering med ett fjäderverktyg.
Jag Ställde hojen på centralstödet och pallade upp hjulet så att det var i balans. När jag lossade bultarna till dom trekantiga hundbenen så känner man om det behövs lägga till eller ta bort, när bultarna löper smidigt så är det bara att byta hundbenen , men sedan får du lägga till uppallningen så att bultarna passar i hålen på de nya hundbenen. Detta låter ganska rörigt men när du håller på så faller det naturligt. Passa på att korta sidostödet innan du sätter ner maskinen för den lägre höjden gör att du måste lyfta mer.
jan-Olov
LaSu
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 10:11
Answers: 0

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av LaSu »

Tack för hjälpen med sänkningssatsen.
Med de här ordnar det sig säkert.

Vi återkommer
Lasse
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Jag har sänkt min (sen kom snön!) Har rullat runt i garaget och torrbrutit, är huur sugen som helst på första turen. (Mina taxben är båda i golvet samtidigt!!) Återkommer med åk-rapport!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Stefan »

Lider med er, min herre :shock: *drinking_cheers* Här har det väl blivit 2-300 mil i år, dags för 1200-milaservice nästa vecka. Det kan bli lite spännande, minst 1½ timme till verkstan, får se hur Aprilvädret utvecklar sig. Om det fixar sig, blir det innan hojen fyller 1 år i min ägo :lol:
jerkonetti skrev:Har rullat runt i garaget och torrbrutit, är huur sugen som helst på första turen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Nu är det provat. (Solen kom fram i söndags em och gav oss 4+!) Jag är positivt överraskad, dvs jag kände ingen större skillnad körmässigt men däremot hanteringsmässigt, vilken skillnad 4cm gör! Ev ska jag prova att minska nedsticket, har ju släppt upp gaffelbenen 30mm enligt sänkningssatsens manual men ska laborera med lite mindre. Tycker ev att cykeln blev lite överstyrd men vädret tillät inte några djupare nedlägg, så det var svårt att utvärdera. Jag kommer att prova 25mm också. Vet av tidigare erfarenheter hur mycket det påverkar. Jag är hursomhelst mycket nöjd med beslutet att sänka hojen.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
LaSu
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 10:11
Answers: 0

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av LaSu »

Samma här och efter en kort runda runt kvarteret undrar man
bara varför det inte var gjort tidigare. Hanteringen av cykeln
blev mycket lättare. (Jag är 180 lång men har tyvärr taxben.)
Under den korta rundan märkte ja ingen skillnad i köregenskaperna
men framgaffeln kärvade så den blev sänkt bara 25mm
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Har meckat lite med olika "uppstick". Har nu ändrat från rekommenderade 30 mm till 25 mm. Tyckte att cykeln ville falla in i sväng lite väl mycket med 30 mm. Med 25 mm blev den neutral och stabil. Är riktigt, riktigt nöjd! :svart:
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har nu kört en del sedan jag sänkte hojen, det enda jag har märkt inte är bra är höjden på sidostödet. Beskrivningen angav 3cm att kapa men det gör att hojen står väldigt upprätt och jag som är lite feg av mig är rädd att den skall tippa åt höger. Jag får fundera om det är dax att kapa ett stycke till.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Sänkningssats Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Nu har jag äntligen fått tummarna ur och kortat sidostödet. Jag kapade ca 1cm, skall bara svetsa, få se om jag åker till jobbet och gör det i morgon. Nu straffades jag för att jag var för noga tidigare och svarvade en massiv stålpinne som förstärkning i stödet så det var tungt att såga med bågfilen. Vinkelslipen var inte att tänka på inomhus. Jag återkommer sedan hur resultatet blev.
jan-Olov
Skriv svar