Tips, smörjoljor och fetter.

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Tips, smörjoljor och fetter.

Inlägg av GeCe † »

Hej!

Vill till alla trevliga Honda ägare dela med mig av mina gamla kunskaper som mekaniker och oljesäljare.

Ska det smörjas ska man använda det bästa. Och då gör det inget om smörjmedlet kostar en slant. Och man ska inte lyssna för mycket på någon snubbe på någon verksatad som bara vill kränga det han har köpt in till sin lilla butik. Det gäller att få slitdelar att hålla länge och på så vis spara tid, besvär pengar och onödig verkstadtid som kostar. Smörj och skruva själv så blir allt bättre.

Det finns ett världomspännande smörjoljemedel, fetter, oljor, tillsatser, motorsköljmedel, packingsräddare mm. som är unikt i världen och firman i Sverige gör inte mycket reklam för sig då de säljer ändå på sin kvallitet. De har runt hela världen till industrier och bilägare som vet vad man ska använda sparat miljoner och åter miljoner till sina sin kunder i sparade underhållskostnader sedan andra värdskriget. Smörjmedlen forskades fram av USA:s rymdindustri- krigsindustri från början på bästa råvaror av utvald oljekällor. Och gör så än idag tillsamman med universitet runt omkring i världen.

Märket heter "Omega" och säljs av en firma i Sverige som heter Smörjteknik och är placerade i Vännäs i Norrland. Det är dyrt som attan men superbra. Har själv använt alla deras produkter i många år men jobbar inte längre för dem så jag har ingen anledning att föra någon bakom ljuset.
De har en universal-olja, även som hydral som går bra i Transalpen tillsammans med motor och koppling i oljebad bl.a. Fetter av olika slag som inte torkar ut med tiden pga bra rening i tillverkningen och bra råvaror av bästa Pennsylvenia-märke. En tillsats som räddar gamla gummitätningar i motorn och motorsköljmedel som kan väcka liv i gamla sotade kann- och olje ringar. You name it, de har allt för att få lager att hålla länge. Smörj ett styrlager t.ex med "Omega 77" så kan du glömma sen att det finns ett styrlager på hojen. Deras kedje-fetter kladdar tyvärr för mycket men är super så där är en samvetes fråga om man vill använda den. Jag gör det inte även om jag vet att det är det bästa. Ska gå över till auotmat-smörjning med scotoiler istället.

Är du nyfiken och vill handla så ring upp dem och be att få köpa några provtuber av fett t.ex då de normalt har stora förpackningar som är anpassade till industrisidan. Annars kan du besöka kanske Mekonomen och köpa ett enstaka ex. som då blir extra skitdyrt. En tub fett Omega 77 kanske idag kostar c:a 250 spänn hos firman men är värt varenda krona, hos Mekonomen kanske det dubbla. Men går du in på mekonomen t.ex och frågar efter Omegas produkter kommer du att mätas av respekt av personalen eftersom de vet att det är det bästa och dyrast märket. Men vad fan spelar det för roll när du sparar tid. pengar, onödiga verkstadbesök som kostar skortan annars.

Jag har som sagt inga intressen i förtaget längre men jag vet och har använt deras produkter i många är och vet att det är saker som håller vad de lovar. Det är bara att testa om du är nyfiken du kommer med största sannolikhet med tiden inse att du gör en bra affär.

Ett lite ex på användningsområde för Omega olja som visar kvaliteten.
I extrema tävlingssammanhang t.ex formel biltävlingar typ 1, även rallybilar ser man en massa reklam som oljetillverkare köpt sig. Vad som sällan eller aldrig syns är det som stallen verkligen har i motorn och växellådorna. Jo, det är ofta Omega oljor eftersom folk som vet vad kvalitet i branchen betyder känner till Omega trots att de har som princip att aldrg göra reklam för sig. De behöver inte det, de säljer ändå.
Och du har aldrig sett någon reklam i Sverige heller för deras produkter för det sköter deras distriktkillar och tjejer om, där jag en gång i tiden ingick i teamet. Och jag har sett många med aha-upplevelser från kunder som blir lyckliga över att hittat något som funkat till deras maskin som strulat tidigare och gett höga underhållskostnader.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

kan bara hålla med, använder i jobbet, särskilt fetter som inte torkar och hårdnar med tiden, även krypolja för att förebygga.
Transalp -01
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

MarAtt skrev:kan bara hålla med, använder i jobbet, särskilt fetter som inte torkar och hårdnar med tiden, även krypolja för att förebygga.
Just det!

636 är fin och har använt den i många till vajrarna, kanon. Att 636 funkar så bra beror på den speciella oljetypen och att den innehåller mer substans än andra krypoljor som har mycket lösningsmedel. Den kostar en slant men man får ganska bra betalt i funktion.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Inlägg av botte »

Instämmer helt.
Har själv en gamal snöskoter med en växellåda som lät fruktansvärt men efter bytt till omega 690 blev den mycket tystare; smörjer även kedjan på TA:n med 690.
Använder även krypoljan som är super.

Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

botte skrev:Instämmer helt.
Har själv en gamal snöskoter med en växellåda som lät fruktansvärt men efter bytt till omega 690 blev den mycket tystare; smörjer även kedjan på TA:n med 690.
Använder även krypoljan som är super.

Botte
Låter kul och 690 är en superolja som ofta räcker en hel livslängd och ger noll förslitning. Det är ju en hypoidolja som innehåller fosfor och det enda man ska tänka på är att fosforn påverkar "rödmetaller / brons etc" annars är det grönt. Att det finns fosfor med känner du på den fräna lukten.

Till kedjan finns ett spec. fett som heter Omega 65 som är kanon under rätt förhållande och inte för höga hastigheter. Finns även som en olja, Omega 608. Skulle kanske bli billigare för dig i längden att använda det. Det skulle förresten kunna vara något i kombination med scotoiler till MC:n.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Hej,
Jag hade i omega 907 innan jag bytte olja. Jag har aldrig sett så tunn och svart olja förut, tunnare än vatten rann det ur så nog gör den nån nytta! sen hade jag i omega 917 för att försöka mjuka upp tätningar.

Ett försök iallafall men han ryker lite mycket ändå. Det är nog för stor skada i främre cyl/topp så bara mekaniskt att byta grejerna. :evil:

Jag tror jag provat de flesta mirakelmedel nu. Bara att riva mekaniskt i vinter.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jag kanske påpekade det föut men 917 behöver ha tid på sig att verka och brukar funka om gummitätningen är hel och inte skadad.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Vadå Scottoiler?

Inlägg av botte »

Jag kör med en hembyggd kedjesmörjning bestående av en 2 dl oljeflaska ett par ventiler och slangar från akvarieaffären, totalkostnad under 50 kr.
Efter jag bytt drivning har jag kört 900 mil utan (vad jag kommer ihåg) sträcka kedjan, (måste ha justerat fast jag inte kommer ihåg???).
Oljeförbrukningen under dessa mil är 6-8 dl, ca 1 dl per mil.
Det enda problemet är att allt, jag menar allt, blir skitigt utom kedjan.
Med Omega 690 "procentad" med vanlig transmisionsolja, efter behag, blir det inte så dyrt.

Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

VARNING!!!!

Inlägg av botte »

Vet ej om det har något samband, men den gula färgen på min bakfälg har börjat att försvinna, på kedjesidan.
Så alla som är esteter och vill ha hojen för att titta på skall inte göra som jag gör.
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Re: Vadå Scottoiler?

Inlägg av jakob »

botte skrev:Jag kör med en hembyggd kedjesmörjning bestående av en 2 dl oljeflaska ett par ventiler och slangar från akvarieaffären, totalkostnad under 50 kr.

Botte
kanske du vill lägga in en bild på detta hembygge :roll:
Det är roligare att säga ja
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: VARNING!!!!

Inlägg av GeCe † »

botte skrev:Vet ej om det har något samband, men den gula färgen på min bakfälg har börjat att försvinna, på kedjesidan.
Så alla som är esteter och vill ha hojen för att titta på skall inte göra som jag gör.
Botte
Vet inte heller om det finns något samband men Omega 690 innehåller fosfor och det kanske inte är så hälsosamt för ytbeläggningar?

Omega har ju andra alternativ för kedjor!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Inlägg av botte »

Det är inte så märkvärdigt, i toppen på oljeflaskan har jag gjort ett hål för slangen och ett pyttelitet för att släppa in luft. Oljeflaskan sitter vid hållaran för packväskan med buntband.
Sen har jag dragit slangen lämplig väg till svingen i sita biten har jag stoppat in en svetstråd som bockades i lite böjar för att sitta bättre, fäst med buntband, tråden gör de även möjligt att rikta var dropparna skall hamna.
På två ställen har jag satt ventiler (från akvarieaffären), fästa med buntband, en är för justering av mängden och den andra för avstängning.
Bygget var ett provisorium för att se om det skulle fungera med hävertverkan och det gjorde det så bra att det får sitta kvar.
Framtida förbättringsr är att göra montaget snyggare, dölja flaskan, och att hitta en 12 volts magnetventil så att jag slipper att komma ihåg att stänga av manuellt.
Det är aldrig för sent att börja om!
Skriv svar