Göra servicen själv eller lämna in?

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Göra servicen själv eller lämna in?

Inlägg av Tony »

Jag börjar tröttna på att lämna in transalpen på dyr service flera gånger per år, jag köpte min hoj i april förra året och har hunnit få den servad 3 gånger redan, snart dags för 1800 mil. Servicekostnaden ligger ju på över 5000 kronor för 1200 mil det är ju dyrare än en vanlig bil.
Jag funderar på att byta olja och filter osv själv i fortsättningen och lämna in den för ventiljustering varannat år istället!
Hur gör ni med era hojar? servar ni själva?
Tony
TA-05
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av daumas »

Byter olja, olje- och luftfilter, tändstift, kylvatten och sånt... är inte någon van mekare men tycker det är kul att veta hur man servar och kunna göra det själv. Så vet man också att det blir ordentligt gjort. Kanske tänker man annorlunda med en ny hoj som din? Jag har en 96:a som varit med en hel del.
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Om du skippar få stämplar i serviceboken rymmer garantin långt ut till havs.

Det är väl inte så bra?

Om nån servat en nyare hoj själv anser jag då jag ev ska köpa den att den inte är servad alls.

Det tvingar prisbilden neråt...

/H
oscar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 14:45
Answers: 0
Ort: Nice, Frankrike. Kor Fiat Punto 55S

Inlägg av oscar »

Serviceboken ar bil och mctillverkarnas klart basta affarside. Genom den far de en att lagga ut tusentals kr pa banala serviceatgarder typ signalhornskontroll osv..
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Med tanke på den negativa inställningen till servicekostnaden:

- fritt valt för var och en att välja bort servicen.
- som Henning anser, valt bort garantiservicen är lika med misstänkt servicefusk.
- kontroller typ bromsvätska. Tillverkarna måste lägga en lägsta kunskapsnivå oavsett vad du tycker. Det finns faktiskt folk som inte vet ens vad bromsvätska är för nåt.
- hejda er lite vad gäller timdebiteringen. Fortfarande är den nog nästan hälften av timbebiteringen jämfört med bilsidan(i allafall här uppe i norr)

Klart jag (tyvärr) väljer att göra servicarna, ungefär jämfört med att köra hel eller trafikförsäkrat. Dessutom är ju värdet på en hoj bättre om man servar den enligt boken(läs stämpel)
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Man kanske kan göra de stora servicarna på verkstad och de mindre (oljebyte o likn) själv? :?

Jag skulle iaf inte tycka att en i övrigt välskött hoj med få ägare är mindre värd om inte alla servicarna var stämplade i boken.

Jag servar alltid mina fordon själv, finns för många fall där stora verkstäder fuskat lr gjort ett ruskigt dåligt jobb för att fullstämplad servicebok ska vara nån fördel i min värld...
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Jag hade en kund som kom in med en hoj han ville sälja som uppdrag hos oss. Han var enda ägaren och hade gjort alla servicar själv. Bland annat hade han bytt olja tre timmar innan han kom in med den.
Jag sa jag vill göra full service på den innan jag ställer den till försäljning.

Kunden blev arg och tyckte det skulle vara vansinnigt slöseri nu när det nyss var gjort.
Jag sa att jag kan säga till ev köpare att den "skall enligt utsago vara servad för tio mil sen" eller "vi har just servat den". Han förstod inte skillnaden.

-Men jag HAR ju servat den.
-Ja, men du har ingen stämpel.
-Nej, jag gör det själv!
-Hur vet ev köpare det är gjort då?
-Jag säger ju det!
-Så jag ska säga att förra ägare påsstår/hävdar/menar/sa attt han gjort det? Eller ska jag säga den ÄR servad?
-Den ÄR ju det....

Jaja...

/H
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Jag sa att jag kan säga till ev köpare att den "skall enligt utsago vara servad för tio mil sen" eller "vi har just servat den". Han förstod inte skillnaden.

Så du menar att om ni får göra senaste servicen och på så sätt få in en (en enda) stämpel i boken så är hojen värd mer? Då är den i gott skick elr?
Tyvärr, jag håller inte med dig om det...
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Om vi servar den kan säga att den är servad. Om kunden gjort det eller påstår det kan jag aldrig säkert veta.
Då kan jag inte svara ev spekulant med ett säker svar när den är servad senast.

Vi skall ju också ge garanti på fordonet så en genomgång är ju tvungen...

Om du ska köpa en hoj på mojbutik, vill inte du att säljaren skall kunna säga åtminstone när senaste service är gjort?

Skulle du acceptera att säljaren sa att föregående ägare har gjort det själv?

/H
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Vad man har för planer

Inlägg av Bagarn »

Det här med att göra service själv eller ej tycker jag är en fråga som man skall ställa sig om man planerar att sälja hojen inom överskådlig framtid. Tänker man sig att sälja privat eller byta in den hos en handlare.

Personligen sätter jag inte så stort värde på stämplar, däremot på en ordentlig dokumentation med kvitton där det specats vad som gjorts. Så har det varit på två Tyska Hondor jag köpt som varit i kanonskick, bl a den Transalpen jag har nu. Min uppfattning är att det är svårt att dölja att en hoj misskötts.

Min tidigare hoj, en BMW R1100GS, gjorde jag en service på själv eftersom jag inte fick tid för detta innan semesterresan. Det var inget knorr om detta när den såldes i o m att hojen var i toppskick samt att servicen var dokumenterad i form av kvitto på vad jag köpt till servicen.

Men jag förstår ju att en handlare som skall ta en hoj i inbyte tar chansen att slå av på priset om inte serviceboken har sina stämplar. Kanske får man väga dessa kostnaderna mot varandra; det man sparat på att göra service själv samt avslag på pris vid försäljning.

Tips för er som bor i Gbg. Kenneths MC service lämnar 20% på arbete och 10% på delar under lågsäsongen. Detta tycker jag är prisvärt.
XL600V -96
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Verkar som på den här tråden pratar man om olika saker?

Trådskaparen har en 05:as TA, där han funderar på att skippa garantin genom att sluta serva den.

Henning pratar om ett försäljningsuppdrag där han ska lämna en garanti på hojen. Torde ju då givervis vara rimligt också att han får en chans att gå igenom samt lämna ifrån hojen nyservad och genomgången.....

En äldre hoj förutsätter jag att man inte servar på en verkstad(enl schema), bara för att få en stämpel i boken.
Oftast ser man ju bl a på hojens yttre hur den är skött. Har man sen lite kvitton på ventilkoll och andra lite "svårare" jobb, så brukar det ju inte vara några problem att övertyga......
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

VSaarela har full poäng. :)

En hoj som är äldre än garantitiden sträcker sig är inte lika viktig, ur försäljningssyfte, att stämpelserva än en som har garanti kvar.

Fast en 99:a utan servicebok är solklar tvåa mot en som har alla stämplar i boken.

Stämplar är dock som skolbetyger; de betyder inte nödvändigtvis att föremålet för dina spekulationer är bättre än ett annat - chansen är bara mycket större att det fått korrekt översyn.

Men naturligtvis är det svårt att dölja vanvård.
En kamrat körde utan olja i sin hoj pga servicemiss. Hojen är annars i finfint skick. Då hans hoj skar lämnades den till en bekants bekant för reparation.
I det här fallet vet vi att hade serviceboken följts hade förmodligen inte servicen missats. Skadan hade inte skett och den som nu skall köpa den kommer förmodligen aldrig få veta att motorn varit i molekyler i vardagsrummet hemma hos "en kille med mycket ölburkar i köket" för reparation...

Nej, man vet aldrig säkert, men stämplarna ser bättre ut och de garanterar iallfall att hyggligt kunnig personal med ett åtgärdschema med avprickning tittat på hojen vid de aktuellla tillfällena.

Det har stor chans att påverka värdet på fordonet vid en eventuell försäljning.

Detta är det inget jag kan göra något åt. :)

/H
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Myntet har ofta fler än två sidor ...

Inlägg av Bagarn »

V Saarela skrev:Verkar som på den här tråden pratar man om olika saker?

Trådskaparen har en 05:as TA, där han funderar på att skippa garantin genom att sluta serva den
Garantin är ju A och O. Det händer att motorer rasar pga av fabriksfel och då gäller det att ha klara papper gentemot agenten.
Henning skrev: Nej, man vet aldrig säkert, men stämplarna ser bättre ut och de garanterar iallfall att hyggligt kunnig personal med ett åtgärdschema med avprickning tittat på hojen vid de aktuellla tillfällena.

Det har stor chans att påverka värdet på fordonet vid en eventuell försäljning.

Detta är det inget jag kan göra något åt. :)
Det är väl detta man får väga in om man vill börja serva själv.

En kompis som fortfarande kör sin R1100GS -99 (+10 000mil) utförde bara garantiservicen och har utfört resten av servicarna själv. Han visste vid inköpet att han skulle behålla hojen länge och köra mycket med den. I detta fallet tror jag inte att saknade stämplar påverkar så värst mycket negativt vid en privatförsäljning. Bevisligen har ju hojen skötts med tanke på körsträckan.
Vid ett inbyte så får man räkna med ett avslag på inbytespriset men här får man själv räkna hem de intjänade slantarna på egna utförda servicar.

Personligen föredrar jag att utföra verkstadsservice på nyare hojar.
XL600V -96
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re:

Inlägg av Torbjörn »

Henning skrev:Jag hade en kund som kom in med en hoj han ville sälja som uppdrag hos oss. Han var enda ägaren och hade gjort alla servicar själv. Bland annat hade han bytt olja tre timmar innan han kom in med den.
Jag sa jag vill göra full service på den innan jag ställer den till försäljning.

Kunden blev arg och tyckte det skulle vara vansinnigt slöseri nu när det nyss var gjort.
Jag sa att jag kan säga till ev köpare att den "skall enligt utsago vara servad för tio mil sen" eller "vi har just servat den". Han förstod inte skillnaden.

-Men jag HAR ju servat den.
-Ja, men du har ingen stämpel.
-Nej, jag gör det själv!
-Hur vet ev köpare det är gjort då?
-Jag säger ju det!
-Så jag ska säga att förra ägare påsstår/hävdar/menar/sa attt han gjort det? Eller ska jag säga den ÄR servad?
-Den ÄR ju det....

Jaja...

/H
Gammal tråd men .... den här gubben var en riktig surkärring tycker jag. Stämpel hit o stämpel dit, vem säger att man kan lita mer på handlare/verkstad än på en privat säljare. Jag går nog på mina egna omdömmen även i framtiden.
Inlägget ovan är så nära bullshit man kan komma :fight:
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Jag kan förstå handlarens dilemma...finns ju många sorter som byter in sina fordon...

Problemet är väl mest om man vill serva själv på relativt nya hojar som fortfarande har garanti kvar.

Min åsikt är ungefär, har man en nyare hoj med garanti kvar, lämna in och få full servicebok så garanti bibehålls. Kolla däremot upp med olika firmor för priset på samma jobba kan variera mycket.

Har du en äldre hoj och vill serva själv, gör det men för anteckningar när och vad du gör och vid vilken mätarställning. Spara gärna kvitton eller liknande som styrker att du köpt reservdelar osv. Detta ger en historik som är mycket värd och ger ett seriöst intryck till den som ska ta över din pärla i framtiden. Kan ju vara kul även för dig själv att se.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Göra servicen själv eller lämna in?

Inlägg av Autolycus »

Jag kan inte låta bli att ge en liten synpunkt i allt detta.

Själv skulle jag ALDRIG köpa en hoj med garantier kvar om inte ALLA stämplar finns i boken (finns nämligen ingen garanti alls om inte man har servicebok att åberopa)
En äldre hoj med utgångna garantier kan jag köpa utan komplett servicebok MEN jag vill likväl ha servicebok med stämplar under den tid det fanns garanti på hojen, då vet jag att den är servad som den ska dittills iaf.
En cykel som är hemmaservad (oavsett hur ofta) är i mina ögon inte servad alls.

Jag har sålt cyklar privat och alla köpare har fått med sig full servicebok m. kvitton + ALL annan dokumentation på hojen så ska det vara anser jag. Tryggast för alla.

Har man inte råd att lämna in sin NYA (läs fabriksnya) hoj på service så ska man inte köpa en ny hoj, den som förlorar mest på det är en själv.
Undantaget om man ska köra hojen i 10-15 år och 10000mil+ då kvittar det.
BMW 1200GS-08
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Göra servicen själv eller lämna in?

Inlägg av ROLLE »

Jag kan inte låta bli att svara,,,,Så här kan det också vara
En cykel som är hemmaservad (oavsett hur ofta) är i mina ögon inte servad alls.???????????

Kära 1200gs....jag respekterar din syn,men jag samtycker inte

Gå in på ditt forum å läs ,,,, garantiåtaganden,,strulande verkstäder,mm mm
kliv gärna in live,på en så kallad märkesverkstad,å titta,,vem mekar med vad,
jag har ägt ett antal nya hojar,dom sista 20åren, som servats av dessa mä-verkstäder,,,(alla fab)
""i mina ögon är flera inte bra""


En cykel som är hemmaservad hoj av en ""kunnig ägare"",,,
kan många ggr vara ett bättre köp än din fullstämplade ......................

(Har man inte råd att lämna in sin NYA (läs fabriksnya) hoj på service så ska man inte köpa en ny hoj den som förlorar mest på det är en själv)

Detta påstående gäller inte alla, har köpt ett antal ny hojar i usa,,EU,,till ett mycket förnämligt pris,,
servat själv,,,samt sålt till ett lägre pris än svenskhojarna,,,,, +-0,,eller vinst för alla

varadero 99
gs 1150
gsa 1200
hd 1340,,1450
suzuki 800
cr428
cr450
xt600
900rr
xx1100
gl 1500
kalle anka......osv ,,,,,,,,,,,lev väl R,,,,,,,,,,,,,
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Göra servicen själv eller lämna in?

Inlägg av Olle Å »

Vad är egentligen en sevice värd egentligen?? Hur skall man kunna lita på att den i verkligheten blivit utförd???
Jag anklagar faktiskt även sk. märkesvekstäder för ett medvetet fusk i mening att blåsa sina kunder.
Har själv blivit blivit blåst av två olika firmor i Karlstad. Det var för 6-7 år sedan och den ena hojen var en Suzuki och den anda en Honda.
Ett annat exempel är vad ni får betala för att styrlagret är " slut". Två SKF lager plus ca en timma om du är lite händig själv. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar