Kolla motorläges/varvtalsgivaren - börja med kontakten.
Kabeln går in i motorn på högersidans framända på din tror jag - skall finnas ett kontakstycke i mitten på kabeln.
Inne sitter en hallsensor och känner av en pigg på ett drev - hallsensorn kan spöka - men börja o kolla kontakten först.
Orkeslös
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Orkeslös
och även "dessutom dog varvräknaren" brukar tyda på att hallgivaren ger upp i bilbranchen så det är ett bra tippsKlosterdalens stora fasa skrev:Kolla motorläges/varvtalsgivaren - börja med kontakten.
Kabeln går in i motorn på högersidans framända på din tror jag - skall finnas ett kontakstycke i mitten på kabeln.
Inne sitter en hallsensor och känner av en pigg på ett drev - hallsensorn kan spöka - men börja o kolla kontakten först.
Re: Orkeslös
I länken jag skickade tidigare står lite text om varvräknare som lägger av. Vet inte om det kan hjälpa dig på vägen.
"To figure out if your problems are really caused by a faulting C.D.I. unit and which unit faulted, have a look at the tachometer: If it doesn't work, the problem is with the left unit. If the tachometer works, change the units from left to right and v.v. and watch the tachometer. If it doesn't work, you will know now what the problem is. If it does, something else happened. But in most cases the problem is a damaged C.D.I. unit. They say that this faults are caused by a mechanical problem: a permanent pressure put by the seat and the driver's weight would destroy the leads inside the unit."
"To figure out if your problems are really caused by a faulting C.D.I. unit and which unit faulted, have a look at the tachometer: If it doesn't work, the problem is with the left unit. If the tachometer works, change the units from left to right and v.v. and watch the tachometer. If it doesn't work, you will know now what the problem is. If it does, something else happened. But in most cases the problem is a damaged C.D.I. unit. They say that this faults are caused by a mechanical problem: a permanent pressure put by the seat and the driver's weight would destroy the leads inside the unit."
Re: Orkeslös
Så var även pulsgivaren uppmätt för det är väl densamma som hallgivaren??
Värdena på den var 445 ohm på den ena och 455 ohm på den andra.
Enligt verkstadsmanualen så är det ett okej värde på dessa.
Värdena på den var 445 ohm på den ena och 455 ohm på den andra.
Enligt verkstadsmanualen så är det ett okej värde på dessa.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Orkeslös
Ok - men du vet fortfarande inte om du har glapp i kablaget/kontaktstycke - kontrollera detta lite snabbt efter ärg - infetta och tryck ihop iaf.
Sen gör du som Dasf i inlägget bakom ditt senatse skrev och skifta CDI boxaras plats - varvräknardatan tas ur kablaget till en av boxarna (stick ut och kör och återkom sedan om felet kvarstår)
Sen gör du som Dasf i inlägget bakom ditt senatse skrev och skifta CDI boxaras plats - varvräknardatan tas ur kablaget till en av boxarna (stick ut och kör och återkom sedan om felet kvarstår)
Re: Orkeslös
Felet kvarstår tyvärr... Allt kollat, alla lödningar omlödda. Problemet kommer efter c:a 4 mils körning... är väl då det blir lite ljummet under sadeln där dom sitter.
Kvarstår väl bara att försöka hitta någon på ebay till ett så bra pris som möjligt.
Eller kanske det finns någon på detta eminenta forum som sitter på en och inte behöver den.
Kvarstår väl bara att försöka hitta någon på ebay till ett så bra pris som möjligt.
Eller kanske det finns någon på detta eminenta forum som sitter på en och inte behöver den.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Orkeslös
Prova du detta som Dasf skrev??
Tändspolar kan ju också stöka av värme men transalpen har ju två tändspolar per cylle så...och desutom tappar du varvräknaren också..så det får man ju inte ihop
Sen kan du ju prova o ta me en hög med ispåsar och hålla cdi boxarna nedkylda under en provtur också.dasf skrev:I länken jag skickade tidigare står lite text om varvräknare som lägger av. Vet inte om det kan hjälpa dig på vägen.
"To figure out if your problems are really caused by a faulting C.D.I. unit and which unit faulted, have a look at the tachometer: If it doesn't work, the problem is with the left unit. If the tachometer works, change the units from left to right and v.v. and watch the tachometer. If it doesn't work, you will know now what the problem is. If it does, something else happened. But in most cases the problem is a damaged C.D.I. unit. They say that this faults are caused by a mechanical problem: a permanent pressure put by the seat and the driver's weight would destroy the leads inside the unit."
Tändspolar kan ju också stöka av värme men transalpen har ju två tändspolar per cylle så...och desutom tappar du varvräknaren också..så det får man ju inte ihop
Re: Orkeslös
Ny CDI inhandlad på Ebay. Monterad och ptovkörd en 5 mila tur
Inga problem alls, så nu går den som den ska igen.
Så problemet var nog med största sannolikhet CDI-boxen.
Tyvärr hjälpte det inte att löda om alla anslutningar.
Förmodligen komponentfel på kortet.
Hittade någon bild på vilka komponenter som sitter på kortet och det fanns lite kondensatorer.
Kanske någon sån som åldrats och tappar sitt värde.
Någon som lyckats få bort allt "gummi" som boxen är fylld med??
Så man kan mäta på kondingar, dioder och andra komponenter.
Inga problem alls, så nu går den som den ska igen.
Så problemet var nog med största sannolikhet CDI-boxen.
Tyvärr hjälpte det inte att löda om alla anslutningar.
Förmodligen komponentfel på kortet.
Hittade någon bild på vilka komponenter som sitter på kortet och det fanns lite kondensatorer.
Kanske någon sån som åldrats och tappar sitt värde.
Någon som lyckats få bort allt "gummi" som boxen är fylld med??
Så man kan mäta på kondingar, dioder och andra komponenter.