Triumph Tiger
Triumph Tiger
Om jag säger "Triumph Tiger 1050", vad säger ni då? Kommentarer, åsikter....osv (Förutom att detta är fel forum osv)
Yamaha TDM 900 -2008
Förr i tiden.....
Förr i tiden betydde "Triumph" ståltråd, isoleringsband och oljepölar. men det får man väl hoppas att dom har kommit till rätta med.
Men som sagt fel forum !
Hasse N
Men som sagt fel forum !
Hasse N
Re: Förr i tiden.....
Inte illa att du orkade regga dig bara för att skriva det där.hva350 skrev:Förr i tiden betydde "Triumph" ståltråd, isoleringsband och oljepölar. men det får man väl hoppas att dom har kommit till rätta med.
Men som sagt fel forum !
Hasse N
Vad jag menade var väl mer input från Henning eller nån annan hojåkare som kanske t.o.m. har kört den (kört Triumph senaste 30 åren alltså) och har nån givande kommentar i stil med "nej för guds skull, köp Varadero istället för att..." eller "Nej för sjutton, ABS är bara onödigt, köp en Transalp".
Ja ni hajar.
Eftersom jag letar hoj just nu, och dessutom vill ha lite folk att tjöta med på nätet (ca 15 inlägg här de senaste veckorna, varav jag själv väl har skrivit 2-3 st) skulle det vara roligt om nån kom med nåt givande.
Senast redigerad av NordF den fre 07 sep 2007, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Yamaha TDM 900 -2008
Köp en Transalp. Eller gå hit http://www.triumphtiger.net/clubscandinavia/
Nothing is what it seems.
Åhå, de har en klubb, tack för tipset.Paroxyst skrev:Köp en Transalp. Eller gå hit http://www.triumphtiger.net/clubscandinavia/
Dock lutar det åt Transalp men jag lär nog vara som mitt intryck av detta forum fortsättningsvis, dvs inte speciellt informativ, trevlig, aktiv eller intressant.
Yamaha TDM 900 -2008
Vilken var sista årsmodellen av den? Vad jag letar efter är en hoj som har garanti, inte kostar som en Yamaha R1 att försäkra och som har lite andra värden än att den bara går och går....kanske därför det är så lungt här, aldrig några problem med hojarna och därför inget att prata om.Farmarn skrev:med risk för att vara tjatig.. Köp en AFRICA TWIN!! mycket finare hoj en både transalp och tiger, och då kan du hänga på xrv750.net där alla är trevliga och behjälpliga..
Yamaha TDM 900 -2008
AT slutade tillverkas 2003, köper du en svensk hoj så har du väl garanti till 2008, den är på alla sätt liite bättre än transan, och så är den ju lite större, jag sitter betydligt bättre på at än ta eftersom jag är stor och muskulös transans kåpor är kassa, Atn är roligare att skruva i, är så mycke plast och klips på transan. det enda argument som kan hålla för att köpa en transalp ist för Africa twin är att man antingen inte får tag i en afrikan eller är väldigt kort i rocken.. om du har obegränsat med pengar så skulle jag dock köpa värdens fulsnyggastcoolaste hoj KTM 990 Adventure s!!!!
Att hänga på ett märkesforum avskräcker ofta en från att köpa just denna hoj, om det sen är på ett Hondaforum eller en Triumphforum har nog ingen betydelse.
Dom som äger just dessa hojar på märkesforumet, tycker givetvis oftast att det är världens bästa hoj och det finns heller oftast ingen anledning att diskustera just detta...
Däremot är forumen full av diskussionen om problem man har. Är man ny i hoj- och forumvärlden, så kan man bli avskräckt av alla problem som just den modellen har. Alla hojar strular, en del mer, en del mindre
Tiger 1050 är säkert en helt underbar körhoj, dock har den blivit alldeles för street för att falla in i min smak.
Min erfarenhet av Tiger(955i -01) är då inte positiva. Köpte ny, körde 2500 mil med den och hade en lååååång lista på strul under tiden den var i mina ägor. Kanske fick jag ett måndagsex, vad vet jag
Ultimata powergrusräsern, håller med farmarn
Dom som äger just dessa hojar på märkesforumet, tycker givetvis oftast att det är världens bästa hoj och det finns heller oftast ingen anledning att diskustera just detta...
Däremot är forumen full av diskussionen om problem man har. Är man ny i hoj- och forumvärlden, så kan man bli avskräckt av alla problem som just den modellen har. Alla hojar strular, en del mer, en del mindre
Tiger 1050 är säkert en helt underbar körhoj, dock har den blivit alldeles för street för att falla in i min smak.
Min erfarenhet av Tiger(955i -01) är då inte positiva. Köpte ny, körde 2500 mil med den och hade en lååååång lista på strul under tiden den var i mina ägor. Kanske fick jag ett måndagsex, vad vet jag
Ultimata powergrusräsern, håller med farmarn
Tack, precis den här typen av svar jag hade hoppats på. Nån Africa T tror jag inte det blir tyvärr då jag inte hittar nån som jag tycker om/har gått lite, så när jag har fixat lappen blir det att provköra Transan och en sväng med Varadero (och en tur med tigern) så får vi se vad det blir i slutändan. Själv är jag 1,95 och väger 110 pannor så det måste bli en hoj med lite storlek och krut tror jag. Provsatt en Transa häromdagen om det var lite moppevarning för mig med bättre fötterna i backen osv, får se hur den känns att köra sen...
Yamaha TDM 900 -2008
var på eson idag faktiskt och provade en varadero, helt ok på asfalt och det var uppskattat med en till växel! motor och växellåda kändes såklart väldigt gediget.. men den kändes som jag befarat väldigt tung, men långstyrning på asfalt så tror jag den är perfekt,, fina former oxå, när den lika är så tung och otymplig så tycker jag att dom kunde ha slängt dit en kardan oxå.. antar att om man funderar på denna typ av hoj så ska man kanske kika lite åt bmw 1200 gs, antar att den är många kilo lättare, fulsnyggare och kardan
40 kilo lättare närmare bestämt. Dom som testat båda säger att det känns att Gs:en är smidigare. Däremot så är ju GSen en hel del dyrare än Varaderon. Ffa om man letar begagnad hoj. Men visst, en GS lockar måste jag säga!
Ang. tyngden på Varaderon så vänjer man sig fort. I alla fall så gjorde jag det.
Med rätt körteknik går det att fläska på rätt duktigt både på grus och landsväg. På vägen är den lättkörd när man väl fått fart på klumpen. Att lära sig behärka motstyrning är nästan ett krav för lite inspirerad körning på landsväg men när det väl sitter då kastar man runt hojen hur lätt som helst!
maua
Ang. tyngden på Varaderon så vänjer man sig fort. I alla fall så gjorde jag det.
Med rätt körteknik går det att fläska på rätt duktigt både på grus och landsväg. På vägen är den lättkörd när man väl fått fart på klumpen. Att lära sig behärka motstyrning är nästan ett krav för lite inspirerad körning på landsväg men när det väl sitter då kastar man runt hojen hur lätt som helst!
maua