Bränsle pumpen? Hållbarhet?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Froven40
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 26 jun 2007, 21:32
Answers: 0
Ort: VARADERO -00 Beta 270. Bultaco Sherpa 350. MÖLNDAL GBG

Bränsle pumpen? Hållbarhet?

Inlägg av Froven40 »

Hej

2 frågor:

1.
När går bränsle pumpen sönder?
Mycket snack om bränslepumpen på varadero. Enda svaga länken säger de flesta.
Ni som läser, skriv hur långt eran hoj hade gått när den pajjade.


LÄSTE DETTA PÅ NÄTET
"Bensinpumpen som är känd för att gå sönder är modifierad
av Hela Hojen AB"


Fråga 2.
Vad gör dom med bränslepumpen? Någon som hört talas om detta företag????




Mvh
Vilsen varan
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Vad jag vet så är det på varadero före 03 Alltså varadero med förgasare som kan få problem, samma som AT.

Hela hojen har provar´t att bygga om dessa pumpar men så vitt jag vet så funkar det inget vidare, Dessutom säljer dom vaccumpumpar som fungerar med "varierande" resultat!!

Bättre att fara till mekonomen och köpa en Hardi bränslepump (tillverkad i Tyskland) De fungerar, jag gjorde så på min AT! En del köper pumpar på Biltema! Vet ej men jag tycker väl att gränsen borde gått där! biltema på en Varadero???? Man gör som man vill ! :wink:
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

min orginalpump gav upp efter ca 2400mil Då var kontaktytorna på brytarspetsen i princip helt uppätna.'
Jag köpte Biltemas elpump för 249:- tror jag det var. Den har fungerat problemfritt i över 1000 mil nu. Går den sönder så är det inga större problem. Dom har dessutom ett par olika varianter att välja mellan.
Jag har bara positiva erfarenheter av biltemapumpen!

Maua
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Bränslepumpen är definitivt inte lika svag punkt som på AT:en. På AT:en är det mer regel än undantag att den pajjar, ganska tidigt också.

På internationella varasidan finns lite beskrivningar och funderingar när dom brukar gå sönder: http://users.bart.nl/~stikfort/new_inte ... lpump.html

Finns även en bypass operation att göra, utifall man då skulle stå där utan en fungerande pump http://users.bart.nl/~stikfort/new_inte ... ypass.html

Finns väl några pumpar att välja på, mauas förslag lät ju alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Är det inte så att det är samma pump på AT:n och Varaderon men att det är AT:ns lösning med en bensinkran (på de äldre modellerna) som gör att pumpen lättare tenderar att gå torr och därför "brinner"upp fortare?

Det är i vilket fall som helst brytarspetsen i pumpen som är den svaga länken. Den skapar gnistbildning vilket så småning om smälter kontaktorerna.

En enkel elpump gör jobbet till 100% och jag ser ingen anledning att köra med något annat.
Skriv svar