Som att vara 15år gammal igen.

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Som att vara 15år gammal igen.

Inlägg av Äventyret »

Inatt när jag körde hem från min kompis så kändes det bara som att detta var ett ypperligt tillfälle att maxa hojen.
Nära inpå ingen trafik på vägarna & viltstängsel längs med hela motorvägen.

Jag vet var sträckan börjar där jag har tänkt att resa upp trotteln i taket, en lång bit motorväg som går nära inpå helt rakt och asfalten ligger jämnt och fint. På vägen dit ligger jag och cruisar fram i 120km/h på det som är en 90 sträcka, i motsatt riktning ser jag att bylingen har en kontroll på rastfickan. Ingen ide att bromsa, mig lär dom inte bry sig om tänkte jag så jag fortsatte och började närma mig "startplattan".

Precis i början av den fina raksträckan passerar jag en långtradare efter den bestämmer jag mig för att ge fullt, hukar mig ner bakom vindrutan och sänker gasen i botten, det är ju inga vrålåk vi kör direkt och när det känns som att hojen börjar plana ut i effekt vid 170 knutar noterar jag att någon blinkar med helljuset så jag tittar i backspegeln och ser att det är långtradaren jag körde om, tätt där efter kommer en bil som tycks hålla betyldigt högre hastighet än lastbilen, denna bil var utrustad med blåljus som gick på fullt disco.
Jag hade tillräckligt mycket avstånd till dem för att dom inte skulle kunna se min regplåt så jag kör på, pulsen stiger jag är omkring 500m från nästa motorvägs avfart och bestämmer mig för att det är dags att ta av här, det är ett område som jag känner till väl så jag beger mig på en liten rundtur via villa områden och skogsväg för att slutligen komma hem.

Jag vet inte om det var mig som dom ville prata med och jag var inte intresserad utav att fråga dem heller.
Men att se dom komma där med blåljuset på fullt disco var som en flashback till att vara 15 år gammal igen. Adrenalin o spänning på topp.

Nu är det säkert inte alla här som tycker det är så roligt eller smart att köra fort, men ta iallafall till tanke att detta skedde natte tid på en trafikfri sträcka. Via bostadsområdena hölls en normal hastighet.

Om någon myndighets person läser detta så notera att all text ovan är fiktiv :roll:
Mvh
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Som att vara 15år gammal igen.

Inlägg av Vagabond »

Ett allmänt utkastat Tack! till en namnlös lastbilschaffis borde också vara på sin plats.

Det är det jag alltid propagerar för; Vi måste hjälpas åt i trafiken! *thumb_up*

Jag fick också en flashback till tonåren när jag läste det där men jag är inte alls säker på att jag saknar de där situationerna.... :?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Som att vara 15år gammal igen.

Inlägg av Fibern »

Vagabond skrev:Ett allmänt utkastat Tack! till en namnlös lastbilschaffis borde också vara på sin plats.

Det är det jag alltid propagerar för; Vi måste hjälpas åt i trafiken! *thumb_up*
Visst, vi bör hjälpas åt i trafiken. Men på det sätt som beskrivs ovan avhåller jag mig från att ge någon som helst form av varningstecken. Varför? Jo, av den anledningen att jag inte vet vad för typ som sitter bakom ratten/styret på det andra fordonet. Kan ju var en onykter eller drogratfull som jag "hjälper" till förnyade dum- och farligheter nästa gång han sätter sig i förarstolen. Vill denne, nykter eller inte, åka på fortkörning/vårdslöshet så är det upp till vederbörande.
Jag tycker därför nu inte Äventyret gjort sig skyldig till vårdslöshet. Den ende han riskerat är sig själv, på en "tom" vägsträcka.
Däremot behöver vi hjälpa varandra i trafiken genom att visa mer hänsyn. Alla trafikanttyper, från bilister och motorcyklister, till cyklister o fotgängare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Som att vara 15år gammal igen.

Inlägg av Vagabond »

Visst, vi bör hjälpas åt i trafiken. Men på det sätt som beskrivs ovan avhåller jag mig från att ge någon som helst form av varningstecken. Varför? Jo, av den anledningen att jag inte vet vad för typ som sitter bakom ratten/styret på det andra fordonet. Kan ju var en onykter eller drogratfull som jag "hjälper" till förnyade dum- och farligheter nästa gång han sätter sig i förarstolen. Vill denne, nykter eller inte, åka på fortkörning/vårdslöshet så är det upp till vederbörande.
Jag tycker därför nu inte Äventyret gjort sig skyldig till vårdslöshet. Den ende han riskerat är sig själv, på en "tom" vägsträcka.
Däremot behöver vi hjälpa varandra i trafiken genom att visa mer hänsyn. Alla trafikanttyper, från bilister och motorcyklister, till cyklister o fotgängare.

Håller med dig till 110%. Mitt inlägg var menat med en underton som kanske inte var övertydlig. Svårt det där med nyanseringar när man inte har så mycket tid att sitta och skriva. :wink:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Som att vara 15år gammal igen.

Inlägg av Fibern »

Vagabond skrev:
Visst, vi bör hjälpas åt i trafiken. Men på det sätt som beskrivs ovan avhåller jag mig från att ge någon som helst form av varningstecken. Varför? Jo, av den anledningen att jag inte vet vad för typ som sitter bakom ratten/styret på det andra fordonet. Kan ju var en onykter eller drogratfull som jag "hjälper" till förnyade dum- och farligheter nästa gång han sätter sig i förarstolen. Vill denne, nykter eller inte, åka på fortkörning/vårdslöshet så är det upp till vederbörande.
Jag tycker därför nu inte Äventyret gjort sig skyldig till vårdslöshet. Den ende han riskerat är sig själv, på en "tom" vägsträcka.
Däremot behöver vi hjälpa varandra i trafiken genom att visa mer hänsyn. Alla trafikanttyper, från bilister och motorcyklister, till cyklister o fotgängare.

Håller med dig till 110%. Mitt inlägg var menat med en underton som kanske inte var övertydlig. Svårt det där med nyanseringar när man inte har så mycket tid att sitta och skriva. :wink:
Jo visst är det så. Svaret var ju inte heller riktat enskilt mot dig, utan till vem som helst. Jag vet själv hur jag i min ungdom höll på och blinkade med helljus mot mötande om man sett en radar efter vägen. Vi-mot-länsman-attityden sitter nog ganska djupt rotad hos många än idag.
Nu är dock tiderna och skötsamheten bland alltför många bilister tyvärr i mycket sämre skick.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Som att vara 15år gammal igen.

Inlägg av Vagabond »

Fibern skrev:
Vagabond skrev:
Visst, vi bör hjälpas åt i trafiken. Men på det sätt som beskrivs ovan avhåller jag mig från att ge någon som helst form av varningstecken. Varför? Jo, av den anledningen att jag inte vet vad för typ som sitter bakom ratten/styret på det andra fordonet. Kan ju var en onykter eller drogratfull som jag "hjälper" till förnyade dum- och farligheter nästa gång han sätter sig i förarstolen. Vill denne, nykter eller inte, åka på fortkörning/vårdslöshet så är det upp till vederbörande.
Jag tycker därför nu inte Äventyret gjort sig skyldig till vårdslöshet. Den ende han riskerat är sig själv, på en "tom" vägsträcka.
Däremot behöver vi hjälpa varandra i trafiken genom att visa mer hänsyn. Alla trafikanttyper, från bilister och motorcyklister, till cyklister o fotgängare.

Håller med dig till 110%. Mitt inlägg var menat med en underton som kanske inte var övertydlig. Svårt det där med nyanseringar när man inte har så mycket tid att sitta och skriva. :wink:
Jo visst är det så. Svaret var ju inte heller riktat enskilt mot dig, utan till vem som helst. Jag vet själv hur jag i min ungdom höll på och blinkade med helljus mot mötande om man sett en radar efter vägen. Vi-mot-länsman-attityden sitter nog ganska djupt rotad hos många än idag.
Nu är dock tiderna och skötsamheten bland alltför många bilister tyvärr i mycket sämre skick.

Amen!
*drinking_cheers*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Skriv svar