Varadero -99 startar inte efter vintern

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
redfox
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 13:33
Answers: 0

Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av redfox »

Jag köpte min varadero -99 2009 och den har varje år efter vintervilan varit svårstartad men det har alltid gått om man hjälpt till lite med startkablar och sedan startar den direkt och går som en klocka hela säsongen.
Men i år är den tjurigare än vanligt. Startmotorn driver runt men motorn tänder inte.
Hade den på kombinerad 1200 + 1800 mils (ja den blev inte mycket körd innan jag köpte den) service förra året så jag tycker inte det borde vara tändstiften. Har kollat dumstrutsfelen som bensinkranar och dödarknappen men saknar nu lite uppslag för att fortsätta. Känns lite pinsamt att börja med att bärga den till verkstan.
Tacksam för alla förslag.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av hogge »

Hej Redfox.
Tråkigt att du inte får igång hojen efter vintern. Jag hade ett liknande fel på min Transalp jag hade tidigare. Motionerade dödarknappen några gånger efter att ha sprutat in 5-56 i den. Sen gick den. Vet ej om det hjälper dig men det kan vara värt ett försök. Skulle tro att knapparna är snarlika. Lycka till :lol:
Mvh Hogge
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av V Saarela »

Normalt om allt är i skick så ska en hoj starta efter vinteruppehållet, så nåt är inte som det stämmer.

Jag har ju lärt mig med äldre hojar att....man matar på ett tag, låter den stå några minuter och provar igen. Har funkat med några av mina äldre hojar.
Förmodar att luftfiltret byttes vid 1800 mila(skall göras)...kanske behöver kollas ventiler(annars brukar inte ventilerna behövas justeras förräns vid ca 4000 mil, sälla vid 2400)

Nåja, den kanske har hamnat i nån slags vacum o suger inte in soppa. Ta upp ett stift, kolla om den är blöt, får fram gnista. Får den gnista så ge den lite startspray. Du får nog lyfta lite på tabken i framkant för att spruta in sprayet via luftfiltret.
Tänder den inte/går inte igång den vägen....då är nåt galet.

Hur mycket soppa har du i tanken?(tänkte på soppapumpen....funkar den som den ska)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av rydde »

Jo, lite startgas i insuget brukar kunna få det mesta att hosta igång...precis som ovan skriver, gnista och bensin är ju vitalt och kollas vid stiften.

Luktar det bensin? Vet inte hur det är just med varaderon men på xren hade jag problem få igång efter jag bytt förgasare. Då tänkte jag t o m...hmm skumt att det inte luktar nå bensin efter att jag kickat så här länge...och då visade sig just att min provisoriska "bensintank" var för tät, fick "undertryck" och gav inge soppa.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
redfox
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 13:33
Answers: 0

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av redfox »

Tack för alla tips.

Nu har den hostat igång och funkar fint igen. Överlämnar analysen till er :)

Hade inte tid att köpa startgas idag men tömde bensinslangarna och någon deciliter ur båda kranarna och satte ihop det igen. Efter kanske 3 sekunder med startmotorn brummade den igång.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av AeroSol »

rydde skrev:Jo, lite startgas i insuget brukar kunna få det mesta att hosta igång...precis som ovan skriver, gnista och bensin är ju vitalt och kollas vid stiften.
Min farbror hade problem med Honda-snöslungan i vintras. Den gick bara på startgas. Han hann göra av med 3-4 burkar innan jag plockade isär förgasaren och konstaterade ett igensatt munstycke. Så bensin och gnista är vitalt. Och även att tömma förgasare på bensin innan undanställandet. Det är ju lite krångligare att rensa förgasare på en Varadero eller Transalp än en snöslunga :wink:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av Torbjörn »

redfox skrev:Tack för alla tips.

Nu har den hostat igång och funkar fint igen. Överlämnar analysen till er :)

Hade inte tid att köpa startgas idag men tömde bensinslangarna och någon deciliter ur båda kranarna och satte ihop det igen. Efter kanske 3 sekunder med startmotorn brummade den igång.
Jag har haft en del äldre hojjar som varit tjuriga efter vinterdvalan.
Alla har spottat igång efter att jag tömt ur "gammal" bensin fr flottörhusen.
På Varadero är det ju lite meckigt att komma åt. Man kanske kan montera
slangar fr bottenpluggarna och dra fram så att det är lätt att dränera. Overkill kanske men
det hade ju underlättat för den som har dessa bekymmer och har hojjen många år.
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av Åke J »

Tömma förgasarna på hösten har jag alltid gjort på mina äldre cyklar, men hur gör man på en Varadero med insprutning? Förra hösten gjorde jag ingenting, den startade ändå omedelbart på våren. Kanske man inte behöver dränera på en insprutare?
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av Torbjörn »

Åke J skrev:Tömma förgasarna på hösten har jag alltid gjort på mina äldre cyklar, men hur gör man på en Varadero med insprutning? Förra hösten gjorde jag ingenting, den startade ändå omedelbart på våren. Kanske man inte behöver dränera på en insprutare?
Finns det soppakran på insprutaren? I så fall kan du stänga kranen och låta hojjen förbruka bränslet som står i systemet.
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Varadero -99 startar inte efter vintern

Inlägg av Åke J »

Det finns det, klart så kan man göra.
Skriv svar