Sänka hojen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Sänka hojen

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har nu i vinter pysslat med att sänka min Vardero. Inköpte en sänk-satts från S-Racing för 1255kr. Byte av delarna på svingen var inte speciellt svårt men stöden var mer besvärligt. jag är klar med sidostödet vilket kapades med tre cm och det blev bra. Återstår centralstödet som är lite mer krabb med men det är på gång. Resultatet är en fyra cm lägre hoj vilket gör att jag kommer av mycket bättre utan att behöva skrapa sadeln var gång med skon, samt i allmänhet bättre hanterbarhet. Jag kör aldrig på sämre vägar så lägre frigång tror jag inte gör något, problemet kan vara när fruga åker med och lite packning att dämparen slår igenom men det får jag ta då.
jan-Olov
Klangen
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 19:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-08
Ort: Brastad / Lysekil

Re: Sänka hojen

Inlägg av Klangen »

Blev lite inspirerad av ditt inlägg, så jag köpte en sänksats på ebay som sänkte hojen 35mm och så släppt jag upp gaffelbenen 13mm.
Har kapat sidostödet och satt på större platta som fördelar vikten bättre vid taskiga markförhållande. Kapade centralstödet också men det blev för snålt kapat, så till vintern får jag kapa en bit till. Resultatet av sänkningen är jag helt nöjd med, benet går nu över utan sadelskrap.
Klangen
Skriv svar