Stebel Tuta - Installation?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av mattias_wennberg »

Ja, som rubriken lyder så har jag införskaffat en tuta från Stebel. Nämligen Nautilus compackt truck horn efter att jag sett detta klipp nedan!




Det är bara ett problem.. Jag kan INGENTING om el...

Jag tittar på kopplingsschemat och fattar verkligen ingenting... jo, typ plus och minus..

Men hur ska man göra med kablarna från originaltutan osv. Är det nån som vet nåt redigt?
Mattias
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av AeroSol »

Det skulle ju underlätta om du postade en bild av kopplingsschemat här i tråden... :wink:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av rydde »

Vaaad har pappa för en ljudenheter dårå? :)
Är det där ett horn som man bara byter rakt av mot det gamla eller måste man dra ny el eller så? (är också el-nolla + har ett släp från helvetet som jag håller på med elen på).... :?

La Cucaracha, la cucaracha...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av Jan-Olov »

Gör som jag gjorde. Ta bort orginaltutan och sätt ett relä i stället (1), ta ström från batteriet över en säkring via ett relä (2) som drivs från bakljuset.
Använd minst 2,5 kvadrat mm. kopparledning. Ta nu ledningen från relä (2) fram till relä (1) och till tutan, minus kan du koppla direkt från batteriet eller där det är lämpligt.Nu har du säkrat dig från att bränna upp tändningslåset och att tutan endast fungerar när tändningen är på. Det är även lämpligt att ansluta eluttag över relä (2) och handtagsvärmarna.
Har jag inte förklarat så att du förstår mig så får jag försöka rita upp något.
Ett tillägg jag har också monterat en tuta från samma firma och är väldigt nöjd, problemet var placeringen.
jan-Olov
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av mattias_wennberg »

Jan-Olov skrev:Gör som jag gjorde. Ta bort orginaltutan och sätt ett relä i stället (1), ta ström från batteriet över en säkring via ett relä (2) som drivs från bakljuset.
Använd minst 2,5 kvadrat mm. kopparledning. Ta nu ledningen från relä (2) fram till relä (1) och till tutan, minus kan du koppla direkt från batteriet eller där det är lämpligt.Nu har du säkrat dig från att bränna upp tändningslåset och att tutan endast fungerar när tändningen är på. Det är även lämpligt att ansluta eluttag över relä (2) och handtagsvärmarna.
Har jag inte förklarat så att du förstår mig så får jag försöka rita upp något.
Ett tillägg jag har också monterat en tuta från samma firma och är väldigt nöjd, problemet var placeringen.
Är det såhär du gjort?

Bild

Isåfall förstår jag nästan allt! Diagramet på lådan till tutan var inte så utförligt dessvärre. Jag kan inte alla tecken och vad de betyder, men om man gör som på bilden ovan, dvs. visar vart alla tåtar går, då kan till och med jag tyda det! Jag kommer dock inte ha två reläer då jag inte har ett 12v uttag!

Men jag undrar, dum som jag är, grounden, dvs. jordningen, skall den sättas var helst det passar eller? Den behöver inte gå tillbaka till batteriet menar jag utan den kan sättas i ramen eller vad som nu finns tillgängligt?

Sen undrar jag om en av de två tåtarna till originaltutan ska hänga och dingla eller? Det står ju att tutknappens kabel ska in i relät och reläts motsatta sida har en jord som enligt mig bara är en lös kabel?! Varför ens bry sig om att sätta dit nåt isf? Eller vad har jag missuppfattat?

Och som sagt, vad händer med tutans andra kabel?

EDIT: Är det så att originaltutans kablar sätts på varsin sida i relät? Har jag fattat det rätt då? Undervisa mig nån.. :rtfm :frust:
Mattias
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av Jan-Olov »

Lossa orginaltutan och sätt stiften på plint 85 och 86 på relät, nu kommer relät att klicka när du trycker på orginalknappen. Skippa lite det jag skrev tidigare dra en ny abel från batteriet minst 2,5 kvadrat mm. sätt en säkring direkt efter batteriet, dra fram sladden till ditt relä på plint 30. Från plint 87 så drar du en ny kabel samma aria till plus på nya tutan. Från minus på tutan dra en ny minuskabel till batteriet eller en annan lämplig jordpunkt obs. minst 2,5 kvadrat mm. Säkringen måste vara ca 15Ampere för tutan drar mycket ström. Det jag beskrev tidigare var om du vill ha ett elutag eller handtagsvärme så slipper du dra dubbla ledningar.
(Du kommer inte att få några lösa kablar efter den gamla tutan.)
Det våra är att få fram en kabel förbi tanken om du inte lossar på den. Tänk på att ingen sladd kommer i kläm och att du fäster så att sladdarna ligger stilla.
Lycka till.
jan-Olov
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Sv: Stebel Tuta - Installation?

Inlägg av mattias_wennberg »

Tack Jan-Olov! Då är det som jag trodde! Superbra beskrivning! Återkommer video på resultatet!
Mattias
Skriv svar