Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Froven40
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 26 jun 2007, 21:32
Answers: 0
Ort: VARADERO -00 Beta 270. Bultaco Sherpa 350. MÖLNDAL GBG

Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av Froven40 »

Hej

Hur mycket påverkar Dynojet kit och KN luftfilter och annan drevning samt mera öppet avgassystem.

Anledningen till att jag frågar är dels bränsleförbrukning som är ganska hög. 0.65 -0.7. För mig blandad körning.


Jag såg denna text på blocket, en kille som ska sälja sin Varadero. Stämmer det han skriver om bränsleförbrukning o hästar?

BLOCKET ANNONS
--------------------------------------------------------------------------------
Den har Vampire ljuddämpare , Dynojet kit , KN luftfilter. När jag bytte till xringkedjan gick jag ner några kugg på bakdrevet.Den går nu mycket bättre och drar mindre bensin.
------------------------------------------------------------------------------------



4 Frågor:

1. Hur mycket extra hästar ger det?

2. och hur mycket mindre bensin drar den?

3. Vad kostar dynojet o annat luftfilter (avgas vet jag kostnad på)

4. Är det värt det???
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Vad jag har hört av de som provat och jämfört så är det bättre\större effekt att dynojetta en förgasar-varadero än att montera en powercommander på en insprutar-varadero.
Jag vet en del som fått ner förbrukningen till runt 0,55L\mil vid blandad körning med en förgasar-varadero.
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Bara byte av rören har en del påstått att deras knasarDeron dragit avsevärt mindre soppa.
Jag kan i allafall bekräfta att jag fick som bäst 0,49 med finkörning på en längre tur med min 01:a.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av hogge »

Hej Skye
Du har nog en trogen kompis i många år till i din Varadero om du skall köra slut på den. Den har väl "bara" gått 6500mil tyckte jag såg i en annan tråd. Knappt inkörd . Dom går säkert 20000-30000mil med lite omsorg och normal körning. Blir kul att följa det genom åren. :clap
Mvh Hogge
:banana
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av ROLLE »

Detta är "min" uppfattning....
KN-filter skulle jag nog hoppa över,,, om du bara kör asfalt ,så stoppar dom väl en å annan humla,,,
men ett riktigt papperfilter slår dom ej,,,
KN-filter måste serva dom ofta ,,,tvätta noga samt spraya in dom med filterolja

Har haft sådant själv, på trimmad amerikansk twin +där filtret plockades bort på 2 minuter,,,
Samt på crossar/enduro,, där med dubbelMössor över kn-filtret
( byter/tvättar efter loppet/träningen)

men på varan,,,tar det ju timmar,att byta,,,

När du ändå byter sträckare/filter kolla detta,,,,
http://tweety.se/links.php
Underhåll av förgasare på en Honda VTR 1000F Firestorm (samma som varaderon)
kanche blir den som ny....med en förbrukning av 06-07lit/mil,,,jo dom drar det..alla me fugge


Kör pappersfilter,,då håller hojen !
......Lycka till..Rolle
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av AeroSol »

Skye skrev:K&N filtret undrar jag lite om jag bara kopplar in slangarna i luftburken utan gamla filtret och lock.
Hur menar du nu? Ska du köra med K&N-filter utan lock? Och vad är det för slangar i luftburken? :conf:

ROLLE: Jag kan inte riktigt hålla med dig. Du tvättade nog dina K&N-filter alldeles för ofta!!! Och mer än en humla stoppar de alltid. Dessutom är orginalfilter svindyra, även om jag har mer än råd med ett så hostar jag inte upp 700-800 spänn för ett nytt, Honda försöker tjäna pengar på en genom att ha dyra förbrukningsdelar. Originalfilter är också för täta och insprutningen/förgasarna är för snålt ställda från början för att möta avgas/bullerkraven.

Nu står den på K&N:s hemsida att man kan köra 50000 miles = 8000 mil mellan tvättarna, det är väl lite att ta i. Här är några bilder på hur filtrerna ska se ut: http://www.knfilters.com/cleaning-pics.htm

Bild
Smutsigt filter som INTE är redo för tvätt (metallnätet syns fortfarande på alla ställen).

Bild
Smutsigt filter som ÄR redo för tvätt. (något eller några partier av metallnätet är inte synligt)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av ROLLE »

Aerosol,,,Jo visst har du rätt,,,,
KN-filtret,,slog ju igenom,,med storkubikarnas hjälp (us) När dom sena 90 talarna kom till europa,,hade dom 35 bahjulshästar,, klarade annars ej avgas/buller....där kom ju filtrer/avgasrör/munstycken in i bilden,,,
(LUFT Å BULLER )
å vipps så hade dom +50hk,på hjulet....skillnaden på våra hojar är marginell, med detta förfarande.............

Mera hk!!
skruvar du om systemet,( trimmad,slipon =flöde,,osv),så ändras ju förutsättningarna
=mera luft+bränsle,öppnare L-filter =mera luft/skit in....då måste man va noga med filtret,

jag är petig!,
när det gäller luftfilter...(+olja ,däck) byter ofta,,,,,
pappersfilter på en standardhoj! är bra å inprovat,,,
(kolla med din dammsugare med öpnare filter,eller gammalt, sug i garaget,,det är ju vägdamm,

"KN reklam",,,är den riktig?

Vad är ORGINAL luftfilter??
http://www.hiflofiltro.com/ (=honda orginal med annan klisterlapp? eller gör Honda dessa å sätter på Hiflos logo?
i reservdelsvärden finnes många konstiga saker å fallgropar,,allt för att lura av dig dina pengar.)

just nu standard,94hk,,,(pappersfilter ,, hiflo 389kr).................

skye,,
manualen var ett tipps på hur man skruvar en likvärdig motor
deras VTR är ju en 48.fugge.varanen ..42.(givetvis större nålar på 48an)...men enligt uppgift samma uppbyggnad

Lev väl ,,,åk Honda,,,,,,,rOLLe
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av AeroSol »

Skye: Jodå, K&N gör filter till det mesta, så här ser det ut till förgasar-Varanen: Bild

ROLLE: Vi har nog båda lika "rätt". Du verkar ha åkt mer hoj än jag, dessutom cross. Då gäller säkert andra förutsättningar vad gäller luftfilter. Originalfilter menar jag de som det står Honda på, till Varadero 99-02 (17210 MBT D10) ska dom ha 554 spänn i Sverige och till min Transalp 650 (17210 MCB 960) 728 spänn!!!
Jag tror jag fick ett K&N filter + rengöringssats för 600 på Louis.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av ROLLE »

Jomen visst,,en hel del mil har det blitt sedan 1970 ,,de flesta milen är tillkommna 1992 å framåt...
Detta med ålder har nog int så stor betydelse,,har täffat många ""ungtuppar""med djävulsk kunskap..
Eller tvärtom,,,unga med skitfräna räcercycklar som man kört skortan av.å inte vet var stiften sitter......
Eller Lägga ner i böjarna,,,som en kompis jag har,65år,som kör gl 1500 (15tusenmilare).så inn i helvete!!!!!!!!!
man ser aldrig bromslyset tändas ,,,bara på me gas..........uj uj

Reservdelar ä dyrt,,,,men vi kan hjälpas åt att hitta bra grejor till bra priser.........

Varaderon är en bra hållbar hoj,svängbar osv ,,,jo jag har även provat fötterna framåt,,,en kort tid
Men räcerhojar(med ett undantag ),,,funkar ej bra för min stela 1,90 kropp......
Jo då!! vi har en XXXblackbird i fam ,,om man vill åk 300km,,,,,,,,,,,,,,

Har beställt,,nya klossar runt om,,,med kombibromsar bör man byta rubbet köpte av
http://www.addemoto.se/mc.asp PREMIER Sinter 339kr x 3 =bra bromsar 3000mil till (samma som till blackbird)
får väl återkomma ,,,om funktionen på dessa.................

lev väl ,,,,,,,,,åk Honda
Rolle 60
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av rydde »

Hoppar in här lite i diskussionen som en katt bland hermeliner...

Min varadero har enligt uppgift ett kn-filter. Avgassystemet är original. Det ska ha suttit något annat avgassystem tidigare. Finns det behov att programmera om någon insprutning eller dylikt pga av dessa förändringar? Jag menar, man brukar ju bestycka om förgasasre på förgasarmaskiner när man börjar ändra i in eller utandningen...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Dynojet, luftfil, annan drevning. Bensinförb och hästar?

Inlägg av AeroSol »

Det ska gå bra utan att mappa om insprutningen. Man kan reglera luftgenomsläppet på filtret genom att spraya på mer eller mindre olja.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar