Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Legio »

Hej,

Tog en tur på några mil idag med min TA, och efter ett litet stop på kanske 10 minuter så ville den inte starta. Efter att tagit i och ur nyckeln ett antal gånger då fick jag den att säkert slå 5 slag innan den dog igen. Efter det så vägrade den totalt att starta.

Använde startmotorn tills jag kände att det inte var ngn mening då jag fortsatte med att försöka rulla igång den, ngt som visade sig inte ha ngn effekt annat än att jag nu stod längst ned i backen i strålande sol med en död Honda.

Några kompisar kom till undsättning och vi försökte med startkablar då mitt batteri i stort sett var slut efter alla försök.

Tändtiften visade sig inte ha ngn gnista alls.

Efter att min vän lossade batteri polen och satte tillbaka den efter 1 minut så startade Transalpen som vanligt igen, han inte pröva med extra nycklarna.

Vad sjutton var det som hände?

H.I.S.S en som spökade?

Klart irriterande, ngn som har kunskap om problemet så får vederbörande gärna göra sin röst hörd!

Tack på förhand!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Tramsvalp »

En grön lampa ska tändas om Hissen funkar. Gör den det?
Om inte, testa med reservnyckeln. Det kan vara Hiss-funktionen i nyckeln som krånglar.
Har du ingen reservnyckel, beställ en.

Om lampan tänds:

Kolla dödarknappen,
fäll upp stödet,
dra in kopplingen,
lägg i friläget,

Då har du inaktiverat alla säkerhetsspärrar. Prova att starta.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Legio »

Tramsvalp skrev:En grön lampa ska tändas om Hissen funkar. Gör den det?
Om inte, testa med reservnyckeln. Det kan vara Hiss-funktionen i nyckeln som krånglar.
Har du ingen reservnyckel, beställ en.

Om lampan tänds:

Kolla dödarknappen,
fäll upp stödet,
dra in kopplingen,
lägg i friläget,

Då har du inaktiverat alla säkerhetsspärrar. Prova att starta.
Hej och tack för ditt svar!

Jag har en 700VA och den enda gröna lampan är neutral och blinkers om jag inte minns fel. En röd lampa lyser med förvisso, men jag en röd dedikerad hiss lampa till höger på instrument panelen, den gröna är det tidigare modell, eller sviker mitt minne mig?

Testat att starta den flera gånger nu ikväll och den går hur fint som helst. Tvättade nyckeln (metallbiten) men tror inte att det spelar så stor roll.

Verkar som om batteri reseten gjorde susen dock.

Skall åka med extra nyckeln med mig framöver för att testa detta om det sker igen.

Testade dina andra tips tidigare när den krånglade, tog ut nyckeln flera gånger, dödarn on/off, friläge, koppling men den vägrade, nu gick det upp för mig varför man ger hojarna kvinnliga namn, den gjorde inte alls som jag ville.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Tramsvalp »

Det underlättar om du gör som det står i forumreglerna:
Skriv i profilen vilken XL-hoj och årsmodell du kör.
T.ex TA 600 -98 och något motsvarande för Varadero.
Varför? Jo, om man vet från början vad frågeställaren har för hoj, så slipper man fråga om det, och du får bättre svar. Det är en hel del som skiljer mellan årsmodellerna, t.ex Transalp 600/650/700.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Legio »

Tramsvalp skrev:Det underlättar om du gör som det står i forumreglerna:
Skriv i profilen vilken XL-hoj och årsmodell du kör.
T.ex TA 600 -98 och något motsvarande för Varadero.
Varför? Jo, om man vet från början vad frågeställaren har för hoj, så slipper man fråga om det, och du får bättre svar. Det är en hel del som skiljer mellan årsmodellerna, t.ex Transalp 600/650/700.
Då har jag fallit in i ledet med en uppdaterad profil.

Men nu hoppas jag inte på mer fel på min, hoppas husera mer i de andra delarna i forumet, kul med en site om sin favorit hoj.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av MarAtt »

Jag har haft lite problem med hiss:en på min hoj, kolla denna tråd.

http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=2&t=252

Nått som jag hittat som verkar funka när den inte släpper spärren är att trycka till på startmotorn och sen vrida av och på tändningen, då funkar det.

Men i ditt fall verkar det ju nästan vart batteriet.


Hoppas den funkar framöver!
Transalp -01
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Tramsvalp »

Legio skrev:Då har jag fallit in i ledet med en uppdaterad profil.

Men nu hoppas jag inte på mer fel på min, hoppas husera mer i de andra delarna i forumet, kul med en site om sin favorit hoj.
Det handlar inte om att falla in i ledet utan om att bespara dem som svarar onödigt besvär. Infon behövs även när man glömmer att ange hojmodell vid frågor om tillbehör etc.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av cub »

Du har väl garanti kvar eftersom det är en 2008, be en Honda-verkstad kika på det? Är värmehandtagen Honda-original och vem har monterat dem? Kanske ett långskott men jag tänkte att någon eldragning kanske spökar ihop med HISSen?
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av dasf »

Har haft en del problem med HISS-systemet på både Transalp och Varadero så jag har varit tvungen att både läsa på och testa olika lösningar.
På Varadero/Transalp så är det ett ganska vanligt problem med trilskande HISS-system och jag antar att det är samma komponenter i systemet även på andra Honda-modeller.

Speciellt när MC'n gått några tusen mil så kan det hända att systemet inte känner igen nyckeln = röd lampa vägrar att slockna. Det brukar nästan alltid hjälpa om man kör startmotorn några varv, slår av tändningen, slår på den igen, väntar tills röda lampan slocknar, starta...

Det är förmodligen inte fel på nyckel.
Enligt duktiga teknikgubbar på tyska forum så sitter problemet nästan alltid i den sk pulsgeneratorn (tror den heter så), som är en känd dålig komponent i HISS-systemet.
Den kostar strax under 1000 kr att köpa och är ganska enkel att byta. Sitter lättåtkomligt under en motorkåpa.

Ett annat problem kan vara att antennen ( den ring runt tändningslåset som känner av nyckelchipets kod ) som antingen är trasig eller att någon kabel i kabelhärvan till antennen inte har bra kontakt. På Varaderon har man gjort dessa kablar väldigt korta vilket kan ställa till problem.
Både pulsgeneratorn och antennen är helt passiva komponenter och kräver ingen omprogrammering efter byte.
Pröva också att spraya kontaktspray på anslutningarna på ECU'n (Engine Control Unit).

Så länge man har garanti kvar så är ju allt detta inget problem, men när garantin gått ut ( är osäker på om importerade Hondor överhuvudtaget har en fungerande garanti i Sverige) och systemet inte känner igen någon nyckel, eller om man tappar bort sin sista, så kan man ha riktigt stora och dyrbara problem om inte felet sitter i pulsgivaren eller antennen.
Det krävs nämligen en fungerande nyckel för att kunna programmera in nya i ECU'n.
Då måste man byta ECU med vidhängande nycklar och en ny sats kostar 10-15000 kr!!

Glöm nummer på den aluminiumbricka som följer med nycklarna! Hjälper inte ett dugg, när du kommer till din vänlige Honda-handlare, och vill beställa en ny fungerande nyckel till din MC, om HISS-system vägrar att acceptera någon av dina befintliga, eller om du tappat din sista.

För att inte hamna i den situationen är det bra att ha en eller några nycklar upp-programmerade i reserv och testa dessa då och då.
Se nedanstående länk (tyska...) för att själv programmera nya nycklar till HISS-systemet.
http://www.hankeln.net/freizeit/nt650v5/hiss.html
Har testat och det behövs faktiskt bara några kablar och ett motstånd för att göra jobbet själv om man har en fungerande nyckel.

Tips.
- Om nyckeln går sönder fysiskt ( t ex bryts) så kan man ta ur chippet ur den trasiga nyckeln och flytta till en nytt nyckelämne som låskillen kopierar/fräser med det gamla trasiga som mall. Har testat och det fungerar utan problem.
- På Ebay brukar man kunna hitta begagnad ECU med nycklar för 2-3000 kr. Viktigt dock att det är samma märkning som på den gamla.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Tramsvalp »

Vi tycks ha fått en kunnig forummedlem i dasf, välkommen! :)
dasf skrev:Enligt duktiga teknikgubbar på tyska forum så sitter problemet nästan alltid i den sk pulsgeneratorn (tror den heter så), som är en känd dålig komponent i HISS-systemet.
Den kostar strax under 1000 kr att köpa och är ganska enkel att byta. Sitter lättåtkomligt under en motorkåpa
.
Om det är (tänd)pulsgivaren du menar så hör den snarare till tändningen än stöldskyddet. Eller menar du nåt annat?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av dasf »

Kan hålla med dig, Tramsvalp, men ändå inte.......
Lite svårt att dra gränsen var det ena systemet börjar och nästa tar vid. Jag ser det som att de hänger samman. Håller dock med om att det hade varit enklare om de varit separerade.
I alla fall så är ECU'n en gemensam resurs för alla ( single point of failure kan man också säga !)
Så här uppfattar jag händelseförloppet.

ECU’n plockar upp koden från nyckeln via antennen.
Om koden är korrekt så öppnas lutningssensorn (som sitter vid relähögen på MK2 och MK3 bakom strålkastaren och stänger av bensin ’cut’ relät om cykeln lutar mer än 62 gr), pulsgeneratorn (induktionsgivaren) och relät för bensin ’cut’ som annars dödas via stop-knappen och röda lampan slocknar.
När startknappen sen trycks in så vrider startmotorn motorn och tändpulsen genereras genom ECU’n till ICU’n.

Det betyder att om pulsgeneratorn (vad heter prylen på svenska ???) vägrar att göra sitt jobb så får du inte höra något brum från motorn. Dock brukar det lösa sig genom att man kör några varv på startmotorn.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Transalp 700VA 2008 H.I.S.S problem

Inlägg av Legio »

Liten uppdatering på mitt problem.

Har fått liknande symptom vid tre tillfällen och denna gång sett ett samband.

Dödarn var använd och tydligen är det dålig kontakt när man återställer den. Genom att sätta på och av den 5-10 ggr så vaknar bränslepumpen till liv och hojen startar utan problem.

Ett tillfälle var batteriet urladdat och orkade inte driva startmotorn, bytte till ett splirrans nytt och laddat och efter några varv med startmotorn så vaknade bränslepumpen och den startade glatt.

Nu är jag inte säker på att det var detta som hände förra sommaren då motorn faktiskt slog några slag så jag är fortfarande lite osäker på problemet, dock var ju ena tändhattten riktigt dålig så att den dog kan ha påverkat men denna händelse är inte helt löst.

Så HISS systemet kanske är skumt på min hoj, men jag hoppas att dödarn är den enkla lösningen, skall byta ut den på garanti hos Honda iaf, men på ngt vis så litar jag på hojen igen för med nya tändhattar och ett fräscht batteri så går hojen kanon.

Rör jag inte dödarn så startar den direkt varenda gång, så ett byte/uppfrächning löser nog mina problem.

Ngn annan därute med dödare i behov av reparation?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Skriv svar