Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av Äventyret »

Bad min far att filma mig en gång så jag kan få lite utvärdering.
Ser detta okej ut? Givetvis är det inte så lätt för er att se om jag håller mig inom korridoren, men farten?
Kör långsammare än när farsan går normalt bredvid.

Filmat med mobilen & sedan bryter Youtube ner det lite till så det är ingen HD kvalitet precis :)
[youtube]0OQYAdJLfmQ[/youtube]
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av rydde »

Jag tycker det ser mkt bra ut. Det går ju absolut inte för fort i min mening.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
NFS
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jan 2011, 21:29
Answers: 0
Hoj: CBF 1000
Ort: Sätila

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av NFS »

Elementvägen Lindome *thumb_up*

Tycker det ser ut som du har kontroll.

Fredrik...
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av Äventyret »

NFS skrev:Elementvägen Lindome *thumb_up*

Tycker det ser ut som du har kontroll.

Fredrik...

Det stämmer bra det, blev tippsad om det och det var ju ett helt ok ställe att vara på.
Var ett annat par och tränade på andra sidan byggnaden såg vi när vi åkte därifrån :D
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av mattias_wennberg »

Fint kört!

Det där är helt klart en körning som vilken instruktör som helst skulle godkänna i skarpt läge!!

Det jag tycker du kan tänka på (som det ser ut på videon, kan vara annorlunda i verkligheten) är att hålla upp blicken samt verkligen titta dit du ska! Då ser instruktören hur du tänker också! Det är minst lika viktigt!

Överkursen är nu att köra så långsamt så att du balanserar mellan fall och fart! Min körlärare lärde mig det teoretiskt och genom att visa, men jag började öva själv när jag redan tagit kortet då jag inte hade privata övningsmöjligheter!

Nyckeln är då att sitta på tanken i stort sett! Mycket bättre kontroll över hojen då! I synnerhet våra stora as till hojar!


Men för moment lågfart: MVG
Mattias
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av Äventyret »

Känns gött o höra dessa positiva kommentarer :clap
Det var bland annat därav jag bad pappa att filma mig så man kan se hur det ser ut att jag har blicken.
Den är långt fram i den riktning jag ska färdas (Längre fram än sista konan genom större delen av banan)

Ska se till att träna den andra banan nu också har ju fram till den 27 Maj på mig att träna, den 28 gäller det.
Det moment som är svårast är att vända hojen, men det känns smidigare o smidigare efter varje repetition.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av mattias_wennberg »

Gott!

Serpentinen är absolut svårast! Den andra får man ju stanna och ha sig på så den fixat du lätt!

Vi håller tummar och tår för dig den 28:e men det blir garanterat inga problem! Lågfarten är ju det enda svåra med hojkörning!

Jag hade också problem med vändningen till en början, berodde på de anledningar jag tipsade dig om! Blicken dvs. Färdriktningen, hojen styr automagiskt dit man tittar samt hur långt upp i tanken man sitter!


När du har kortet klart den 28:e tycker jag du ska ironbutta lite ett tag (gärna varje dag, ju mer övning desto bättre förare blir du, och i synnerhet i början är det viktigt) för att sedan sammanstråla med oss i Dalsland!
Mattias
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av Äventyret »

Tackar!
Hehe ja men efter R2 är det ju Teorin & Uppkörning kvar så det är inte klart än :)
Går på semester den 20 Juli och en månad framöver hoppas på att ha det klart tills dess.


Serpentinen är det den andra delen av lågfarts provet?
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av mattias_wennberg »

Äventyret skrev:Tackar!
Hehe ja men efter R2 är det ju Teorin & Uppkörning kvar så det är inte klart än :)
Går på semester den 20 Juli och en månad framöver hoppas på att ha det klart tills dess.


Serpentinen är det den andra delen av lågfarts provet?

Jaha! Jag fattade för att uppkörningen var den 28:e, men du har tid på dig innan augusti iallafall! :)

Serpentinen är den du kör på videon. Den andra vet jag inte var den kallas. Start och stopp kan vi kalla den. Du kommer göra EN av dem. Inte båda. Sen ska du leda hojen bakåt också, men det är bara kärringar modell mindre som behöver öva på det!

Sen när du klarat den av övningarna som provförrättaren bestämt är det dags för bromsprov i 70 och 90 om jag inte minns fel. Klarar du det (när jag körde upp fick en av killarna jag körde upp med, vi var fyra, som misslyckades göra om bromsprovet två gånger tror jag.

Sen kommer högfartsprovet dvs. Väja för koner + serpentin i 50 km/h. När det är avklarat är det dags för trafikkörningen. Och när det är avklarat tar du trafikverkets gubbe (99.9% av fallen en gubbe) i handen och tackar för trevlig gemenskap och sen tutar du hem med hojen för att påbörja det bästa i hela livet! MC!!
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Övar inför Risktvåan, synpunkter mottages!

Inlägg av mattias_wennberg »

Jag ser nu att du skrivit "övning för R2."

På risktvåan kommer du köra lågfart ytterst lite! Iallafall gjorde vi det. Vi hade mest snack och några ögonöppnare.

Blir inga problem det heller!:D
Mattias
Skriv svar