Byte av bromsvätska - så här gör jag

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Byte av bromsvätska - så här gör jag

Inlägg av AeroSol »

Dags att byta bromsvätska!!!!???
Jag var precis ute i garaget och bytte och tog lite bilder jag tänkte dela med mig av. Bromsvätska ska bytas 1 gg/vartannat år. Oavsett om cykeln rullat lite eller mycket. Bromsvätskan, som är glykolbaserad, drar åt sig vatten (fukt).
Den här beskrivningen gäller Transalp 650, alltså inga kombibromsar eller annat jox. Ni andra har säkert nytta av denna iallafall :D

Du behöver:
*Bromsvätska DOT 4 eller 5.1 (det går åt ca 300 ml)
Viktigt! DOT 4 eller 5.1 kan blandas tillsammans och är glykolbaserade, vilket vi har i våra hojar. DOT 5 är silikonbaserat och inte blandbar med de andra.
*ca 0,5m genomskinlig slang 5mm innerd.
*(glas)burk
*T-sprit eller dyl.
*trasor el dyl.
(det finns bromsluftare att köpa med backventil och jag hade faktiskt köpt en sån på Biltema för några tior. Men jag fick inte skiten att fungera, dessutom läckte den! Den hamnade i soporna. Jag ids inte ens lämna tillbaka skiten.) Den här beskrivningen är den gamla hederliga utan slang med backventil.

Vi börjar med frambromsen! Börja med att torka runt bromsvätskebehållaren med sprit. Renlighet är A&O vid bromsvätskebyte.
Vira trasor eller trassel runt behållaren för att suga upp ev spill. Bromsvätska är aggresivt mot målade ytor.
Bild

Skruva loss aluminiumlocket...
Bild

Ta bort det vita plastlocket...
Bild

och tillsist det svarta gummimembranet.
Bild

Lägg allt på en REN trasa.

Om du har varit en duktig pojke/flicka och bytt bromsvätska regelbundet så bör du nu se en "starkt-te-utan-mjölk-färgad" vätska i behållaren. Om du har varit en slarver ser vätskan närmare ut som kaffe...
Bild

Vrid styret försiktigt så vätskenivån är helt vågrät.
Ta av gummihatten på ett av bromsokens luftningsnippel, trä på en ringnyckel (strl åtta), trä på slangbiten på nippeln, sätt ner den andra änden i glasburken, tejpa fast slangen i burken, ställ burken stadigt under bromsoket.
Bild

Nu börjar det roliga. Jag som har två bromsskivor fram börjar med vänster bromsok (spelar egentl ingen roll) hitta en position där du kan klämma åt bromshandtaget med vänster hand, och vrida på ringnyckeln med höger hand. Förslagsvis med framhjulet mellan benen. Annars kan man vara två, en som klämmer på bromsen och den andra som skruvar på nippeln.

När jag skriver "pumpa och vrid" menar jag: Bygg upp ett tryck i systemet genom att klämma åt bromshandtaget 3-4 ggr (tills du känner ett motstånd). Sista pumpningen håller du handtaget intryckt samtidigt som du lossar luftningsnippeln ett ½varv. En skvätt bromsvätska kommer nu att rinna ut i slangen samtidigt som bromshandtaget går ned i botten (följ med handtagets rörelse genom att hela tidet klämma åt), Vrid sen åt luftningsnippeln och släpp upp handtaget försiktigt.

Ta nu en bit ren luddfri trasa och sug upp de mesta av den gamla vätskan i behållaren. Sen fyller du på med ny vätska upp till markeringen. Pumpa&vrid tills det kommer fram ny bromsvätska ur bromsoket. Det ser du enkelt på färgen. Den nya är ljusgul, nästan ofärgad.
Bild

Bild

Jag skulle tippa på 10 pumpningar. Om du ser några luftbubblor simma omkring i den utkommande vätskan får du pumpa&vrida tills de oxå har försvunnit. Systemet ska va utan luftbubblor. Kolla även vätskenivån i behållaren och fyll på efter behov, det får inte gå torrt!
Bild

När du har pumpat klart tar du av slangen försiktigt utan att drälla för mkt. Obs! bromsvätska får inte komma på bromsbelägg eller skiva!!! Torka av runtomkring med sprit. Fortsätt sen med höger sida om du har dubbla bromsskivor fram. Lättare den här gången eftersom du har nippel och bromshandtag på samma sida.
När du har ny och fin bromsvätska i båda oken fyller du upp till markeringen med vätska en sista gång. Sätt på membranet och locken och torka rent runt behållaren med sprit.

Det funkar på samma sätt med bakbromsen. Behållaren på Transalp 650 (och 600?) sitter bakom hö sidokåpa. Några olikheter dock: Bromspedalen har kortare slag än handbromsen. Behållaren är av genomskinlig plast och inte av aluminium med tittfönster. Locket har väldigt långa skruvar jmf med det till frambromsen.

Här ett foto på behållaren med gammal vätska i:
Bild

Sååå... Nu har du sparat några hundringar som du kan köpa bensin för i stället :D Lycka till!
Senast redigerad av AeroSol den tor 22 mar 2012, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Byte av bromsvätska - såhär gör jag

Inlägg av V Saarela »

Tummen upp för engagemanget :)

Litet (dock viktigt) påpekande. Dot 5 är silikonbaserad, så vätskan ska vara 4 eller 5.1
Användarens profilbild
Theovil
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 07 mar 2012, 22:41
Answers: 0
Ort: Floda/Lerum Transalp Limited Edition Mean Green

Re: Byte av bromsvätska - så här gör jag

Inlägg av Theovil »

Bra tips för den bästa hojmodellen ;) fortsätt i den stilen.
Livet är orättvist, sedan dör man....
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Byte av bromsvätska - så här gör jag

Inlägg av rydde »

Kanonguide, bra jobbat!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Byte av bromsvätska - så här gör jag

Inlägg av V Saarela »

Hittade idag i garaget en hel liter Dot4, så jag tog och passade på att byta vätska i en Er5 samt XR125.
Tyvärr hände på XR:en det som inte får hända, jag tryckte en gång för mycket och det sa bara.....sljuiip....osså hade vi luft i systemet :)

Det är ju ingen hit med luft i hojbromsar, i princip omöjligt att få ut luften på traditionellt vis.

Nåja, såhär gör jag:
Provar givetvis först med att lufta några gånger. Funkar inte det så:
-lossar oket från skivan
-sätter in en paffbit mellan beläggen så att inte kolvarna ska tryckas ut vid luftningen.
-luftar några gånger
-tar en skruvmejsel och bänder tillbaka beläggen
-monterar tillbaka oket
-luftar några gånger
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Byte av bromsvätska - så här gör jag

Inlägg av rydde »

V Saarela skrev:Tyvärr hände på XR:en det som inte får hända, jag tryckte en gång för mycket och det sa bara.....sljuiip....osså hade vi luft i systemet :)
Har hört det där att man ska vara försiktig när man närmar sig botten på påfyllningsbehållaren, låter som det ligger nått i det.. :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar