LÄTT anliggande bakbroms

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

LÄTT anliggande bakbroms

Inlägg av Stefan »

På min TA-11 har jag ett litet irritationsmoment, inte alls i klass med SKYE's bekymmer, men klart irriterande :frust: Ska ringa stället jag köpte den på och se vilka val jag har innan första årets garanti går ut, men tänkte kolla här med.

Bakbromsen ligger på helt lätt. Knappast så SBP skulle se det som ett problem, men det irriterande är ju att beläggen så småningom "glasar" lite grann på ytan, och när man väl vill bromsa bak, låter det det illa. Möjligen lyxproblem, men klart irriterande :evil:

Jag har tagit väck oket och gjort rent samt smort med rekommenderat silikonfett på alla ytor beläggen kan tänkas röra sig mot (utom bromsskivan då :mrgreen: ) Med oket tillbakatryckt och utan belägg, kan jag konstatera att ingenting kärvar. Lägger jag i beläggen har jag så klart kortare väg att känna på, men allt känns lika smidigt där. Samma lika när jag trycker in kolven genom att mjukt pressa på okets utsida, kan inte känna att något skulle kärva där heller (f.ö, lite otroligt efter < 1 år och < 1200 mil)

Så vitt jag kan se/förstå av det hydrauliska, finns det ju bara en slang som överför pedalens tryck till kolven, och ett rör som skickar det vidare till främre oken (kombibromsar). Så hydraulfel känns lite långsökt också. Främre skivorna löper också helt fritt.

Vågar inte säga när detta uppstått, det KAN ha varit med från början. Det är ju kanske inte det första man kollar när man kommer hem med en flång ny hoj. Noterade att beläggen släpade lite någon gång i höstas, men tänkte att jag fått något skit in i oket så en rengöring skulle lösa det. Pipet tror jag att jag uppfattade först i våras, det är ju inte så ofta man använder bakbromsen vid vanlig asfaltkörning, och med hjälmen på och fart på knarren, är det inte ett ljud man hör omedelbart. Jag hör det först vid låg fart och öppet visir.

Den enda teori jag kan komma på just nu, är att skivan är FÖR rak... i min värld är det ju de små kasten i den som trycker ut beläggen igen efter bromsning. Men där ser jag ingen direkt åtgärd, möjligen att bromsa jättemycket bak en tid, och få skivan att slå sig lite, men... :?: Ett annat halvdesperat försök kunde ju vara att på något sätt koppla bort och plugga "kombibromsröret", men jag är ju inte fööör sugen på att börja ge mig in i hydrauliken, och det känns ju bra långsökt.

Hojen ska in på service i morgon, men jag har just nu bara inte råd med tillkommande utgifter :cry:

Så, eventuella råd och idéer mottages tacksamt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: LÄTT anliggande bakbroms

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Du får ju knacka lite me hammare på skivan :mrgreen:

Nä för fan - glöm såna tankar det skall fungera me spikraka
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: LÄTT anliggande bakbroms

Inlägg av Stefan »

K-dalen, skulle aldrig ens tänka tanken :shock: :shock: :shock: :mrgreen:

Pratade lite med en av killarna jag sett hela tiden på Helahojen (har aldrig lärt känna dem vid namn) när jag hämtade ut knarren i dag. Han såg/hörde inget anmärkningsvärt efter service. Reagerade dock på det mer "visslande" ljud som uppstår med nya skivor av det borrade slaget... Kanske jag helt enkelt genom hjälmen tagit miste på de två ljuden :oops: Han tyckte i alla fall att allt lät normalt och att bromsarna tog som förväntat, så jag kanske bara ska somna om igen, och acceptera att måsarna väsnas lite när jag slår på bakbromsen... Det har väl också varit mest märkbart/irriterande i infartsköerna, låg fart och hyggligt varmt.

Hur som, det känns i alla fall lugnare när de grabbarna tycker allt är OK, tror nog de kan en hel del mer hoj än jag :shock: :oops:

En förklaring jag fick, var att eftersom en hoj inte har servo, måste rörelsen på bromsreglage växlas ut på ett helt annat sätt för att reglagen ska bli hanterliga, vilket då skulle leda till att bromsoken får ge klossarna kortare rörelseväg. Spontant känns ju även det helt logiskt, man kanske inte kan jämföra riktigt med bilbromsar.

Nåväl, tyckte de att allt var OK, så släpper jag bekymren för nu och låter det låta lite :mrgreen: Man får se vart det bär, kanske skivorna (och deras "vasst" borrade hål körs in), och det ger sig självt. Annars blir det värre, och då får man väl lov att hitta ett sätt att angripa det. Men då har man nog fått ut några goa mil till :P
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar