Missande Varadero.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Missande Varadero.

Inlägg av Jan-Olov »

Hojen har börjat missa, till en början endast när jag axade men nu är det kass att köra. Jag slog i insprutarrengöring men ingen skillnad, har tankat två gånger men det hjälper inte. Tog bort tändstiften och dom var fina inget svart sot endast bege-brunt. Jag ämnade lämna in hojen men blev dålig så fick avstå och samtidigt kunnat fundera lite , det vore skam att inte åtminstone försöka hitta felet. Jag har hört allt från felaktiga ventiler till kassa stift och tändspolarna. Den går rent och fint vid tomgång och märks endast om jag gasar mycket. När jag kör så tåls knappast någon högre fart än 40-50km. Jag noterade inte vilka varv. Någon som har något att komma med.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Jan-Olov »

Det är insprutning på hojen, men luftfiltret har jag inte kollat, som jag ser det borde det fattas ork inte missa om filtret är skitigt. Jag skall kolla det skadar inte. Tackar.
jan-Olov
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Bara en kommentar - det är en del som kan orsaka detta fel - skulle gå igenom tändning och elsystem rent generellt först.

Det har hänt att även insprutarens soppapump lagt av på en del - väldigt få - inte som förgasarmoppens dock.
Många fick stroke när africatwinnens och varaderons simpla förgasarpump kosta 3 lax

Varaderons original insprutarpump kostar 10 lax..... *beer_buddies*

Men på internationella varaderoforumet finns en billigare lösning - man kan byta inkråmet - en helt vanligbilpump från en Honda Civic m.fl sitter där - går att få från 2000 spänn tydligen
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Jimmy.s »

jag skrev här http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=1871 men den tråden har jag supit bort? men iallafall, jag lämnar in min hoj nu på fredag för ventiljustering, när jag bokade tid så fanns en åtgärd som honda ska göra, tydligen byta en sensor i insuget, reservdelsförsäljaren mumlade om trycksensor eller liknande lite högt för sig själv men det sa han aldrig till mig, men om det är en sensor som bestämmer lite så kan dessa sensorer få motorn att gå illa, kan kanske vara läge för dig att kolla upp om den åtgärden ska göras på din med? ganska smidigt då det är kosnadsfritt och elimenerar en ev. felkälla

EDIT: hittade tråden igen :oops:
EDIT IGEN: Det var ingen trycksensor till insuget, det var ventilen till cbs-systemet som skulle kontrolleras om den fungerade och min var ok (Ventilkontrollen var även den helt perfekt, ingen justering nödvändig trots 3400mil)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Jan-Olov »

Jag tröttnade på att leta så hojen fick åka släpvagn till Verona motor, Dom ringde i fredags och kunde inte hitta något fel utom att jag måste ha glömt att öppna den ena bränslekranen, jag stod på mig att det måste vara något annat så som hade vist kört en runda och då kom det. Det var brytaren på sidostödet som glappade, det hade jag inte hittat. Efter att ha kopplat bort brytaren så går hojen som den skulle. En ny brytare är beställd och den monterar jag själv.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Jimmy.s »

skönt att det var ett sådant enkelt fel :) gäller ju bara att hitta det
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Jan-Olov »

Jag var och hämtade den nya brytaren till sidostödet. 730:- det är inte klokt för en pryl som säkert sitter på alla hondor.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Missande Varadero.

Inlägg av Stefan »

:shock: :shock: :shock: :frust:

Men, finns den inte som aftermarket? Det känns ju som något som sitter rätt utsatt, och borde finnas en marknad för. Och den behövs ju som mest just vid besiktning... (Om man nu kan hålla rätt på stödets läge ändå :shock: )

*drinking_cheers* :vs:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar