Landsvägsdäck mot grusdäck?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av twowheeltours »

Hej!
Jag fick mig en tankeställare efter att jag läst ett däcktest i senaste numret av Motorrad. Man jämförde de däck jag har på en BMW R1200GS. På min BMW F 800ST kör jag Michelin Pilot Road 4 dvs ett av de bättre sporttouringdäcken och på min Transalp 600 har jag monterat klassiska Continental TKC80. Testet innehåller egentligen inga sensationer dvs grusdäck är bäst på grus och sportouringdäcket är bäst på asfalt men tankeställaren jag fick var när de mätte bromssträcka på asfalt. Från 100 km/h presterade Michelin Pilot Road goda ca 38 meter medan Continental TKC80 behövde ca 50 meter. 12 meters skillnad alltså och det visade sig också att efter 38 meter då Michelindäckets mc stod stilla kom maskinen med TKC80 farande i 50 km/h!!! På grus var resultatet såklart det omvända. Nu har jag lyckan att ha två mc men TKC80 och liknande på asfalt som jag kör en hel del på känns tveksamt. Undrar hur tex ett Heidenau klarar våt, kall asfalt jämfört med ett Pilot Road?

Hur tänker ni?
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av Ivar »

Jo det är en tankeväkker.
Kör själv ankaree3 just nu och dom är jo underbara på asfalt och våta vägbanor.
Älskar grusåkning så jag kommer nog leta efter alternativ när det är dags att byta.
Probleret är att jag pändlar med hojen. Så det blir minst 7 mil värje dag och då är det motorväg och bara asfalt. Bromssträckan är ju jätteviktig den dag det värkligen behövs så kansje jag får tänka om.
Blir ju mest asfalt hur som hälst samtidigt vill man ju ha skyst gräpp på gruset med.
Kansje det optimala däcket finns ute på marknaden non stans.
Hoppas medlämmer som har tästat olika däck leser tråden och kan komma med tips.
Känns lite som jakten på det optimala däcket inte har ett slut :?
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av Fibern »

Prova Michelin Sirac eller liknande mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av Ivar »

@Fibern
Tack. Skal kollas upp. Passar dom till stöpta fälger med äller är det bara till ekfälgar?
Dom kansje även är bra på våt körbana med.
Viktigst av allt är nog att inte ha gamla däck ovansätt mönsterdjup då dom blir hårda med årene.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av Laffe »

Jag skryter ju hela tiden om mina Heidenau K60 Scout, men det finns en anledning till det:
Jag är helt enkelt sjukt nöjd med dom oavsett torr/våt asfalt (dom fick bekänna färg på våt asfalt på vägen till/från Storforsen) eller grus. Har hittills aldrig upplevt att det känts osäkert på något underlag och dom verkar hålla väldigt bra *thumb_up*
Det perfekta däcket varierar från person/behov antar jag...
Jag kommer iaf att köpa K60 nästa gång oxå *yes*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av Jokern »

Ja K60 Scout ser ju intressant ut.
Men så mycket grus kör jag ju inte.
Men klart man önskar grovmönstrade däck dom gångar jag hamnar på grus o traktorvägar.


Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Landsvägsdäck mot grusdäck?

Inlägg av Fibern »

Ivar skrev:@Fibern
Tack. Skal kollas upp. Passar dom till stöpta fälger med äller är det bara till ekfälgar?
Dom kansje även är bra på våt körbana med.
Huruvida dom passar till olika fälgar och olika hojar (t.ex. träfälgar, alltså ek :D haha, sorry) vet jag inte, men närmare 50-50 asfalt/grus kommer man nog inte. IInte alls det bästa grusdäcket, men inte heller bästa asfalt-dito.
Jag har kört på dessa i 6 somrar, fast jag är väl inte bästa referens heller, för jag kan inte testa var gränsen går på olika underlag. Men jag har inte haft några problem på asfalt, däremot om underlaget blir smetigt av lera, sand eller vått gräs, då visar sig en viss begränsning.
Bara genom visuell granskning så anar man ju skillnaden mot exempelvis Anakee 3. Det är ju ett rent asfaltdäck medan Sirac och Anakee 2 är ett däck som går tyst och fint på asfalt och fortfarande har en aning grusvägsegenskap.

Några däcktyper likt Sirac. http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lellesmcdelar.se/anakee_3-783/tourance-B810" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lellesmcdelar.se/anakee_3-783/anakee_2-B784" onclick="window.open(this.href);return false; Anakee 2 är väl mer av båda än vad 3:an är. Och lär ju ha bra våtegenskaper på asfalt.
Och Sirac. http://www.lellesmcdelar.se/anakee_3-783/sirac-B785" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar