KÄNGURUDÄCK

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

KÄNGURUDÄCK

Inlägg av Olle Åberg »

Tar upp detta fenomen igen eftersom det verkar vara ganska många som drabbas av detta.
Fenomenet uppträder oftast mellan 50-70 km/h i form av ett hoppande framhjul.

OBS detta går inte att balansera bort en känguru, så det beror på att däckkrängaren inte varit tillräckligt noggrann.

Om du monterar däcket själv kan du kolla rundheten själv innan du monterar tillbaka hjulet.
Du kan köpa en mycket effektiv och billig balanseringsapparat på BT.
Själv borrade jag ett hål i min verkstadsbänksben och kan då sätta ena änden av hjulaxeln där.
Punkt nr. 1 är att kolla om däcket är rätt monterat och inte hoppar. Snurra hjulet sakta i balanseringsapparaten och kolla med något som ligger nära slitbanan.
Själv försöker jag hålla 0,5-1mm. Om det är mera orunt, så måste däcket lossas och justeras på fälgen. Det viktigaste hjälpmedlet är ordentligt med däckpasta, så däcket kan krypa ut ordentligt. Jag brukar fylla upp däcket vid första fyllningen ca 4-5 kg. Då brukar det för det mesta krypa ut ordentligt. Håll kollen på den rand som brukar finnas på de flesta däck. Den SKALL ligga lika runt om på bägge sidor. Ibland kan det vara jäkligt att få däcket på plats, men man får lossa och försöka igen, så jag förstår om däckkrängarna vill slippa lindrigt undan och skyller på dåliga däck osv.

När då däcket är monterat runt kan man ju balansera det hela. Finns ju att köpa lite olika vikter. Enklast är ju den som har en tejp på baksidan. *pilot *pilot *pilot
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: KÄNGURUDÄCK

Inlägg av Fibern »

Jag tror dessutom vissa däck är besvärligare. Har kört på samma, Michelin Sirac, i sju somrar och vid varje byte av framdäck, förutom en gång, har däcken rullat bra utom de sista "ljuva milen". Alltså när mönstret börjat närma sig 2-3 mm. Då har hoppandet vid just samma fart, mellan 50-70 satt igång.
Undantaget var ett som vi fick kränga om tre gånger innan det blev någorlunda bra.
Har däremot aldrig känt samma problem med bakdäcket.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: KÄNGURUDÄCK

Inlägg av September »

Jag kan bara bekräfta problemet.
Näthandlade Metzeler Tourance och fick hjälp av en MC-handlare att lägga på.

Var sedan på återbesök två gånger utan att hoppandet kunde åtgärdas. Däcket krängdes aldrig av, men balanserades flera gånger + att montören synade "randen" på däckssidan och menade att däcket var på plats efter att han släppt han ur luften, smort på något klet och tryckt upp till ca 5 kilo. Randen skvallrade alltså först om att monteringen inte varit korrekt. Men sedan så skulle allt vara frid o fröjd.
Icke sa Nicke.

Nu orkar jag inte gå tillbaka igen utan har försonat mig med att hoppandet finns där i 50-70 km/tim. Min ovilja att göra ett återbesök grundas också på det faktum att montören med bestämdhet hävdade att han inte vid någon av provkörningarna kände av något hoppande (!).
Vill man inte, så...

Enda kruxet uppstår om jag vill sälja Transan nästa år. Då kan det bli problem. Får nog leta upp en annan däckverkstad som klarar MC-däck och bita i det sura pengaäpplet (återbesöken jag nämnde var förstås reklamationer på utfört arbete). Gissar att hoppandet i alla fall inte har någon positiv påverkan på framfjädring och att däcket kanske slits fortare än om det var helt i balans.

Nästa däcksbyte kommer jag nog att skippa internethandel, även om däcken blev nästan 50 procent billigare. Det kostar på att vara missnöjd också och varje gång man åker en runda bli medveten om kängurudäcket.

Robert G
Gothem
Gotland
Skriv svar