Vad kör ni med för däck???

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Vad kör ni med för däck???

Inlägg av Thomas »

Själv kör jag med originaldäcket fram...tror det är ett Bridgestone Trailwing. Bak sitter det ett Avon gripster för närvarande.

Väntar på en omgång Pirell Scorpion MT 90 A/T som åker på vid nästa byte...

Någon som har provat dessa :?:
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Jag kör med Pirelli Scorpion A/T på min XL600R. I början var det halare än halt om det var blött ute, men det gav med sig. Jag har kört hela vintern med det och det har funkat lika väl i snö o slask som i solsken som på grus...

Bra grepp när jag lek motard denna solskensvecka. :D

/Henning!
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Thomas »

Okej, det låter som ett bra däck :lol:

Bra att få veta det kan vara halkigt i början, så man inte får en otrevlig överraskning :shock: :shock:

/T
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Det får du!
Jag fick varningen men trodde inte det skulle vara som att jogga på badrumskakel med olivoljiga fotsulor... ;)

Kör lite grus före blöt asfalt!

/H
Zappa
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
Answers: 0
Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
Kontakt:

Inlägg av Zappa »

Jag kör med T63 både fram och bak och är helnöjd med dessa däcken då jag behöver all hjälp jag kan få för att hänga med på grusvägarna... ;)

Kanske inte världens bästa grepp på blötasfalt men vet man bara om det så tar man det lite lugnare. Känns helt klart bättre på blötasfalt än mad MT21:orna gjorde, har dock inte kört med T63 fram i blötan ännu men på torr asfalt så känns de helt OK, visst blir stopsträckan betydligt längre men...

Annars om kör väldigt mycket/enbart asfalt så skulle jag montera Metzler Tourance väldigt bra asfaltsdäck för Transalpen, har kört en uppsättning med Tourance och hade väldigt bra grepp både på blöt och torr asfalt, dock var det lite mer spännande på grus.

/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Thomas »

Hehe...Ja, att jogga på badrumskakel med olivoja undet tassarna kan aldrig vara nån höjdare :?


T63 är nog också ett alternativ som man får prova nångång....även TKC80 skulle vara intressant :)
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag kör gärna och ofta grus men åker inte och sladdar precis. Trivs bra med Metzeler Tourance bak och Michelin Sirac fram. Tycker hojen får fin balans, inte så understyrd, tack vare det lite sämre fästet bak.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
blixten
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 00:14
Answers: 0
Ort: Nacka, XL600 89

Inlägg av blixten »

Jag kör med TKC 80 bak och MT21 fram. Kör mest asfalt men lite grus. Tycker att MT21 slits väldigt fort fram samt att de har väldigt dåligt grepp på blött asfalt. Ska prova ett par T63 fram tror jag.

TKC 80 bak gillar jag sladdar bra på grus och funkar fint på asfalt. Så det får vara kvar.
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av daumas »

Har Avon Distanzia både bak och fram, det var så när jag köpte hojen (04)och jag har inget att jämföra med. Men det känns ok. Men nu börjar det bli dags att byta, framdäcket har fått en underlig slityta, ser inte helt bra ut.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

daumas, framdäcket har fått en underlig slityta säger du.
Är "nabbarna" snedslitna i körriktningen sas, så ska det visst tyda på för lågt lufttryck.
Nabbarna slits ju mest i framkant när man bromsar, och mer luft ska ge stadigare däck så inte nabbarna viker sej bakåt så mycket.

Så har det varit för mej hittills, men på mitt nya Sirac ska jag testa med 2,2 kg fram, efter tips från en däckkille.
Och 2,4 bak så kanske mitt Tourance håller mer än 1000 mil, det verkar hålla 1800 för alla andra...

Får se hur det funkar. Hittills har jag väl haft sisådär 1,8 resp 2,0.

Däckkillen tipsade också om http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76462 som han använder.
Jag köpte en, och den är faktiskt jäkligt bra. Hur exakt den är vet jag iofs inte, men visar säkert mer rätt än mackarnas gamla skrällen. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av daumas »

Så var det problemet löst! Kan vara idé alltså att trycka i lite mer luft. Framdäcket har pyst lite, så det har nog ofta legat på 1,8 eller lite mindre ändå. Tack för tipset!
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Inlägg av Tony »

Jag körde tidigare med Dunlop Trialmax bak men bytte nu till Michelen Anakee, det blir mest asfalt till och från jobbet. Jag tycker att Michelin däcket känns mycket tryggare med gaspådrag ur kurvorna, där Dunlop däcket 'släpte lite'. Däremot så känns hojen mer spårkänslig nu, tips? Blir det någon skilnad i spåkänslighet om man sätter på bredare däck?
Tony
TA-05
Användarens profilbild
Stigsbergarn
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 13:00
Answers: 0
Ort: Bålsta

Inlägg av Stigsbergarn »

Jag kör med Michelin Anakee (2.0 kg) och är nöjd med dem ty vill främst kunna hålla fart på asfalt men de funkar också hjälpligt bra på grus.
Jag hade en sådan där lufttrycksmätare från Biltema som Tramsvalp tipsar om. Den var mycket bra i ca 2 år, därefter tog batteriet slut. Det gick att byta batteri men ack efter det bytet var den död och det var lite bittert! Jag köper ingen ny.
Transalp-03 6350 mil......
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Heidenau K60 fram och bak. Bra grusdäck, sjunger lite vid 100kmt.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag la på nya Metzeler Tourance i våras. Bra allrounddäck!

Om ni bor i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Wheeler Dealer på Kocksgatan 62. Han är något mystisk men är en hejare på att kränga däck (två betydelser) Jag fick både fram o bak för 2000 pix på lösa fälgar, helt oslagbart! Ring dit nu och lyssna på hans roliga teefonsvarare 08-643 00 75 :)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Petri

Inlägg av Petri »

Beställde ett Michelin Sirac A Rear 130/80 -17 TT 65T, från Dackonline.se.

Tänkte höra om det är nån här på forumet som har erfarenhet av det däcket.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Petri skrev:Beställde ett Michelin Sirac A Rear 130/80 -17 TT 65T, från Dackonline.se.

Tänkte höra om det är nån här på forumet som har erfarenhet av det däcket.
Såvitt jag vet ett bra allrounddäck. Hade Sirac för några år sen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Petri

Inlägg av Petri »

Låter bra det.
Mitt nuvarande däck satt på när jag köpte hojen, ser nästan ut som ett crossdäck.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

En liten allmän fundering om det här med däck!

Vad är det för fel med de orginalmonterade däcken från Bridgestone?

Trail Wings 152 heter de och de torde väl sitta på cykeln därför att de passar och är utprovade till modellen antar jag. Likt Tramsvalp är jag inte sån att jag medveter åker och sladdar runt det gjorde jag i min ungdom så det räcker.
Har inte upptäckt några nackdelar med däcken utan de funkar för mig på alla underlag och framförallt är jag glad för att de biter riktigt bra på blöt asfalt.
Dessutom upplever jag det som en trygget att ha samma däck både fram och bak och slippa ev. otrevligheter pga de problem som ev. kan uppstå pga av olika fabrikat.

Nu säger ju om jag inte tar fel Bridgestone själva, om det här däcket att det passar vardags-motorcyklisten och touring-räven bäst och är ett allrounddäck som ska fungera på alla underlag men gör sig bäst på asfalt. Men det kanske inte passar alla.
Senast redigerad av GeCe † den mån 19 jan 2009, 22:49, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Dom slits fort och ganska ojämnt - påminner om Metzeller Sahara i slitage och grepp.

Onödigt grovt på asfalt om man håller sig där mestadels.

Pendlaren kan med bättre ekonomi och säkerhet köra nått tourance/anakee däck sommartid och tkc/chenching vintertid
Skriv svar