Kedja och drev

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Kedja och drev

Inlägg av Boman »

Har ganska nyligen köpt en beg Transalp. Jag smörjde kedjan för ett par veckor sedan med kedjespray. Eftersom jag saknade centralstöd pallade jag upp cykeln på ett par backar. Jag snurrade sedan bakhjulet för hand och sprejade. Kollade även kedjespänningen.

Eftersom jag märkte att det inte blev riktigt jämnt (kedjesprayet lämnar en vit hinna) så provade jag idag att starta motorn och lägga i ettan när jag pallat upp hojen. Det gick mycket smidigare då. Upptäckte att kedjan slog lite när jag "körde" hojen på ettans växel. Eftersom det inte är någon naturlig belastning tänkte jag att det kanske är normalt. Kedja och bakdrev ser bra ut och jag kan bara lyfta kedjan från bakdrevet ett par mm.

Tycker ni (som varit med ett tag) att det verkar normalt?

Som ni märker av min profil så är jag inte van vid kedja och drev. Det har alltid varit kardan på mina tidigare hojar.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Kedja och drev

Inlägg av Tramsvalp »

Helt naturligt att den slår utan belastning.

Det är lätt att lyfta bakhjulet ett par cm med hjälp av sidostödet och en plankstump på ca 3 dm:
Ställ hojen på sidostödet och ställ plankan några cm från bakdäcket så den lutar mot bakaxelmuttern. Vicka sen upp hojen på sidostödet tills plankan faller in under muttern. Lätt som en plätt.

Slacket bör vara minst 50 mm enligt min åsikt (jag kör med 55-60 mm). De rekommenderade 35-45 mm är för lite.

Kedjetips från tillverkaren Regina: http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Re: Kedja och drev

Inlägg av Boman »

Tramsvalp skrev:Helt naturligt att den slår utan belastning.

Det är lätt att lyfta bakhjulet ett par cm med hjälp av sidostödet och en plankstump på ca 3 dm:
Ställ hojen på sidostödet och ställ plankan några cm från bakdäcket så den lutar mot bakaxelmuttern. Vicka sen upp hojen på sidostödet tills plankan faller in under muttern. Lätt som en plätt.

Slacket bör vara minst 50 mm enligt min åsikt (jag kör med 55-60 mm). De rekommenderade 35-45 mm är för lite.

Kedjetips från tillverkaren Regina: http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/
Tack för info. Jag hade nog på känn att det var OK.

Problemet med din lösning med "sidostöd + plankstump" är att du ju inte
kan ha motorn igång med stödet nere. För min del tyckte jag det gick mycket lättare att sprida kedjesprayen när man låter motorn driva.

Mycket bra forum förresten. Kanon att få tillgång till andras erfarenhet.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Kedja och drev

Inlägg av Tramsvalp »

Boman skrev:För min del tyckte jag det gick mycket lättare att sprida kedjesprayen när man låter motorn driva.
Det är en vanesak. Inte så kinkigt heller, fukta o-ringarna lite bara, som jag ser det.
Låter bökigt att "palla upp hojen på ett par backar" för kedjesmörjning.

Välkommen till forumet förresten. Det blir vad vi gör det till. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Kedja och drev

Inlägg av GeCe † »

Citat!
"Det är lätt att lyfta bakhjulet ett par cm med hjälp av sidostödet och en plankstump på ca 3 dm:
Ställ hojen på sidostödet och ställ plankan några cm från bakdäcket så den lutar mot bakaxelmuttern. Vicka sen upp hojen på sidostödet tills plankan faller in under muttern. Lätt som en plätt."



Tipset om en plankstump funkar alldeles utmärkt och besparar en massa besvär. Tack för det tipset!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Tramsvalp!

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp!
Jag undrar lite över hur du har kommit fram till att kedjeslacket bör vara 55-60 mm?
Kan det vara så att du kör mycket på dåliga vägar där svingen får jobba extra mycket och djupt eller har du ofta passagerare på.
Har kollat min cykel nu i några veckor och slacket ligger stabilt på 45-50 mm och då har jag kört på dåliga vägar där svingen har fått jobba och även mycket med passagerare. Min kedja är ganska sliten och slacket var c:a 30 mm när jag köpte cykeln. Ställde om slacket till 40 mm eftersom jag ofta kör med passagerare på dåliga vägar och kedjan har därefter sträckt sig och verkar nu stabilt och vill gärna tro att det har att göra med att jag är noga med smörjningen.

Det här är ju mått som är tagna utan att någon sitter på cykeln men Boman hjälpte mig att mäta efter att jag satt mig på och då minskade slacket med 1 cm c:a. Med passagerare minskar säkert slacket ytteliggare.

Å andra sidan står det i instruktionboken till min -99 att slacket skall vara mellan 20-30 mm och ingenting om förare och passagerare på. Det står heller ingenting om varierande underlag utan att slacket bör kollas lite nogrannare om man ofta kör i höga hastigheter. Man varnar också för att köra med för slak kedja eftesom det skulle kunna skada ramen men hur stort slacket skulle vara då, det står inget om.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev:Tramsvalp!
Jag undrar lite över hur du har kommit fram till att kedjeslacket bör vara 55-60 mm?
Med reservation för ev skillnader mellan TA650 och TA600, om nån orkar läsa det här...

Först var det verkstaden som gjorde de första servicarna när hojen var ny. De ställde in på 50 eller nåt sånt, och sa att 35-45 var för lite. Sedan dess har jag hållit mig däromkring. Smort med kedjespray. De tre första drivpaketen var totalslut vid 1200 mil.

Trött på att byta drivpaket varje år monterade jag Scottoiler, och på förra sommarens resa med nytt (inkört) drivpaket och full semesterpackning på skumpiga vägar så testade jag. Startade på ca 50 mm, och när slacket ökat till ca 60 mm så slutade det att öka. Den här kedjan höll 2500 mil.
Hur stor del av den ökade livslängden Scottoilern står för vet jag tyvärr inte.

Men nu när du frågar så började jag också undra. Har försökt titta närmare på grejerna nu, och har lärt mig lite nytt.

Först och främst måste vi mäta på samma sätt. Friläge. Mitt emellan dreven förstås, med tumstock ed. Dra kedjan både upp och ner. Självklart trodde jag, men i Haynes-manualen står det faktiskt att man ska mäta hur mycket man kan lyfta upp kedjan, och det är fel, vill jag påstå.

De flesta vet nog att kedjan är som slakast när fjädringen är i topp (helt utdragen), och som spändast när drivaxel-svingaxel-bakaxel är i linje med varandra.
Frågan är hur spänd man vill att kedjan ska vara med axlarna i linje.

På min TA 650 verkar axlarna vara i linje när fjädringen är hoptryckt 11-12 cm. Att ensam dra ihop fjädringen 11 cm är inte lätt, så jag plockade bort stötdämparen för att kunna forska i lugn och ro.
För att få något som ens liknade slack i det läget var jag tvungen att ha 55 mm slack med fjädringen i topp (alltså helt utdragen fjädring). Mindre än så vill jag inte ha.
Med 5 cm nerfjädrat blir det 35 mm slack, alltså ungefär samma som när GeCe sitter på sin 600, eller hur?

MEN:
Gummiklossen under svinglagringen jämnar ut slacket lite mellan toppläge och körläge, dock mindre när den är sliten. Min kloss har ca 8 mm slitage, vilket tycks göra att slacket i topp blir ca 8 mm större än med ny kloss. Det är något som jag inte vetat förrän nu. Med 5 cm nerfjädrat har dock klossen liten inverkan.
Mina 55-60 mm borde alltså bli 47-52 mm om jag byter till en ny kloss.

Det sägs att slacket ska kollas med hojen på sidostödet. Men då har förspänningen på dämparfjädern viss betydelse. Om hojen fjädrar ner 2 cm från topp när den står på sidostödet så sträcks kedjan ca 6 mm. Jag mäter alltid med fjädringen i topp.

Så GeCe, om geometrin stämmer mellan 600 och 650 så tror jag så här: Om din kloss är mindre sliten än min och om du justerar med ett par cm nerfjädrat, så motsvarar dina 45-50 mina 55-60. Vad tror du om det?

På min 650, mätt på mitt sätt:
Med 55-60 mm höll senaste kedjan 2500 mil, smord med Scottoiler. Under tiden har jag slitit ut 2 framdrev och vänt på bakdrevet.
Med 45-50 mm höll drivpaketen max 1200 mil, smorda med kedjespray.
Hur stor del av den ökade livslängden Scottoilern står för vet jag som sagt tyvärr inte.


Jaha, så vad säger man nu?

Ha koll på gummiklossen. Är den sliten så kan man behöva mer slack med fjädringen i eller nära topp.

Det är bättre att ha för mycket slack än för lite.
För lite slack sliter på kedjan och lagren i hjul och motor. Min gissning är att det även sliter på drivaxelns splines.

Mycket slack sliter kanske mer på dreven och gummiklossen. Det kan jag stå ut med, om kedjan håller längre i gengäld. Jag tror dock inte att jag har mer slack än jag behöver.
:)

Tillägg 19/9:
En tanke slog mig. Original framdrev är gummiklätt. Spekulerar lite: Om det flexar 1 mm så motsvarar det typ 1 varv på spännskruvarna och kanske 1-2 cm "reservslack" som inte märks när man mäter... :?
Men hur många kör med original? Alla butiker jag besökt ser mycket förvånade ut när jag frågar efter originaldrev. Så det har blivit JT istället.
Nu ska det iaf bli original 15 kugg fram, så jag får jämföra.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 01 sep 2008, 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

Tramsvalp skrev:
GeCe skrev:Tramsvalp!
Jag undrar lite över hur du har kommit fram till att kedjeslacket bör vara 55-60 mm?
Med reservation för ev skillnader mellan TA650 och TA600, om nån orkar läsa det här...
Osv...
oj vad många milimeter det blir totalt... :D
Det är roligare att säga ja
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Ja, hellre för slack kedja än för spänd. Man sliter inte bara på kedja/drev utan också på diverse lager i hjulupphägningen. Dock står det i min manual (TA650):
Se upp - Om kedjan är för slack (över 60 mm) kan skador i ramens nedre del uppstå.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp!

Citat:
"Så GeCe, om geometrin stämmer mellan 600 och 650 så tror jag så här: Om din kloss är mindre sliten än min och om du justerar med ett par cm nerfjädrat, så motsvarar dina 45-50 mina 55-60. Vad tror du om det?"


Det finns dock många om och men för att ge ett säkert svar. Att geometrin för kedjan skulle stämma är inget jag kan säga med %100 säkerhet men jag vet att nedre infästningen till dämparen är helt annorlunda och övre fästet är framflyttat. Antagligen för att ge mer plats för sadelutrymme. Om sen geometrin emellan drivaxel,svinginfästning och bakaxel skulle vara förändrat är svårare att svara på då det inte syns så lätt med blotta ögat.
Gummiklossen är också ett frågetecken då jag inte vet hur sliten den är, bara att jag har c:a 5-7 mm slityta kvar. Och har ingen ingen aning om hur måttet är ny på klossen.
Att mäta slacket på kedjan har jag aldrig upplevt som något problem. Jag sätter an änden på tumstocken mot svingarmen för att få en fast mätpunkt. Och mäter hur mycket man kan röra kedjan upp och ned precis som instruktionsboken instruerar.
Var tvungen att kolla det du skriver om att kedjan skulle sträckas om cykeln står påsidostödet och i mitt fall handlar det om c:a 5 mm jämfört med om cykeln står rakt utan stöd och belastning.
Sen när man talar om ihoptryckt fjädring måste man och också vara enig om var man mäter inte minst pga det där med geometrin och det kanske inte är det lättaste då det tydligen skiljer en del emellan T600 och T650.

Det blev aningen komplicerat det här men att det var din verkstad som ställde in slacket på 55-60 mm säger ju att det bör vara så på din hoj. Men jag är också väldigt intresserad av att veta vad det står i din instruktionbok Tramsvalp för att kunna jämföra.

Det som står i instruktionsboken till min cykel om 20-30 mm slack utan att precisera förutsättningarna verkar ju lite skumt. Det är samma inställning som rekommenderas till grabbens gatracer som arbetar under helt andra förhållanden med mindre fjädringväg. Om det hade stått i instruktionsboken att 20-30 mm gällt med full last skulle det verka rimligare. Med det kanske det gör men att de glömt att skriva det, vem vet?

Tack för ett bra svar iallafall som fick mig att tänka efter om saker som jag inte tänkt på tidigare.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

I samband med att jag nu håller på att byta drivpaketet så fick jag anledning att fundera på det här med kedjespänningen igen. Det visade sig nämligen att kedjan gjort rejäla märken i växelförarens axel som ju sitter ovanför och ganska nära kedjan. Det fick mig att undra om jag inte haft för stort slack iallafall.
Passade på att fråga i MC-butiken och deras mekaniker när jag var där i ett annat ärende om saken och han säger att slacket skall var c:a 30 mm, med förare och last på cykeln. Just 30 mm är det som står i instruktionsboken men inget om belastning.
Således har saken enligt mitt sett att tolka det fått sin lösning.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Den där gummiklossen ni skriver om, är det kedjeledaren ni menar då? Om den är sliten kan man fylla ut den med epoxilim läste jag nånstans.

Tramsvalp: Auktoriserade Honda-återförsäljare ska kunna beställa ett original framdrev åt dig om du bara ger dem rätt beställningsnummer, nämligen: 23801MM9010
E-16 - SPROCKET, DRIVE (15T)

http://zsf-moto.com/index.php?cPath=263 ... 0501e55caf
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

GeCe skrev:I samband med att jag nu håller på att byta drivpaketet så fick jag anledning att fundera på det här med kedjespänningen igen. Det visade sig nämligen att kedjan gjort rejäla märken i växelförarens axel som ju sitter ovanför och ganska nära kedjan. Det fick mig att undra om jag inte haft för stort slack iallafall.
Passade på att fråga i MC-butiken och deras mekaniker när jag var där i ett annat ärende om saken och han säger att slacket skall var c:a 30 mm, med förare och last på cykeln. Just 30 mm är det som står i instruktionsboken men inget om belastning.
Således har saken enligt mitt sett att tolka det fått sin lösning.
Ja då kan det stämma med att ha 50-60mm slack obelastad. Liteberoende på din tyngd och hur hårt fjädringen är ställd.

Det bästa sättet är ju då att sitt på bågen och be en kompis/sambo/bättre vetande person att ställa in slacket till 30mm, hoppa av bågen och mät igen så ser man hur mycket det ändrade sig.
Då vet man till nästa gång hur mycket slack det ska vara till nästa justering.
// Jonas
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

AeroSol skrev:Den där gummiklossen ni skriver om, är det kedjeledaren ni menar då? Om den är sliten kan man fylla ut den med epoxilim läste jag nånstans.

Tramsvalp: Auktoriserade Honda-återförsäljare ska kunna beställa ett original framdrev åt dig om du bara ger dem rätt beställningsnummer, nämligen: 23801MM9010
E-16 - SPROCKET, DRIVE (15T)

http://zsf-moto.com/index.php?cPath=263 ... 0501e55caf

Nu är det väl troligen inte gummi i den där klossen utan antagligen något hårdare "plastmaterial" och den sitter, om inte jag missupfattat det direkt efter lilla drevet i kedjans färdriktning.
Reparera med epoxilim? Hur slitstarkt kan det bli och är det värt besväret om man kör några hundra mil om året?
Jag vet ej ens vad en "kloss" kostar men kanske någon annan vet.


Golf_GTR!
Ja, ungefär så menade jag. Sen om slacket blir 4,5-5 eller 5,5 cm obelastad vet jag ej. Har inte kollat detta på min cykel än men ska göras nu i dagarna.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

GeCe skrev:Reparera med epoxilim? Hur slitstarkt kan det bli och är det värt besväret om man kör några hundra mil om året?
Jag vet ej ens vad en "kloss" kostar men kanske någon annan vet.
Den kostar ca 300:-, för dom pengarna kan jag köpa nåt roligare än en bit plast. Epoximetoden står i Haynes-manualen till TA.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

AeroSol skrev:
GeCe skrev:Reparera med epoxilim? Hur slitstarkt kan det bli och är det värt besväret om man kör några hundra mil om året?
Jag vet ej ens vad en "kloss" kostar men kanske någon annan vet.
Den kostar ca 300:-, för dom pengarna kan jag köpa nåt roligare än en bit plast. Epoximetoden står i Haynes-manualen till TA.
Ja, då är det nog inte så tokigt att limma då.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

När märker man att drivpaketet är slut?
Hade hojen inne på 3600 mil service och visste att kedjan behövde spännas lite, men dom tyckte att jag skulle byta ut drivpaketet, gjorde det för 1000 mil sedan och tycker det är lite lite.
Transalp -01
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

En sliten kedja brukar märkas på glappet när du drar i kedjan vid bakdrevet som då inte får vara för stort. Utseenedet på kuggarna och slitaget där brukar också tala om när det är dags att byta.
Framdrevet slits mer än bakdrevet vilket inte får glömmas. Ett sätt att förlänga livslängden på drivpaketet är att byta framdrevet en gång vid kanske 1000 mil c:a. Ett annat sätt är som också förlänger livslängen är att se till att inte ha kedjan för spänd som då förhindrar att kedjan sträcks ut.

Har du kört 3600 mil på ett drivpaket så får du vara nöjd för det finns nog många som får byta långt dessförinnan beroende på körstil. Du har nog smörjt på ett bra sätt med ett bra smörjmedel antar jag i kombination med ett snällt körsätt gissar jag.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

GeCe skrev:En sliten kedja brukar märkas på glappet när du drar i kedjan vid bakdrevet som då inte får vara för stort. Utseenedet på kuggarna och slitaget där brukar också tala om när det är dags att byta.
Framdrevet slits mer än bakdrevet vilket inte får glömmas. Ett sätt att förlänga livslängden på drivpaketet är att byta framdrevet en gång vid kanske 1000 mil c:a. Ett annat sätt är som också förlänger livslängen är att se till att inte ha kedjan för spänd som då förhindrar att kedjan sträcks ut.

Har du kört 3600 mil på ett drivpaket så får du vara nöjd för det finns nog många som får byta långt dessförinnan beroende på körstil. Du har nog smörjt på ett bra sätt med ett bra smörjmedel antar jag i kombination med ett snällt körsätt gissar jag.
Hela drivpaketet byttes vid servicen som gjordes vid 2600 mil.... Så tycker det är lite lite mil, har försökt smörja regelbundet, men visst, det glöms bort ibland, och kan väl inte skriva under på snäll körning... 8)
Transalp -01
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Okey, jag missförstod.
1000 mil låter onekligen lite. För det är väl inte så att du själv har dålig koll på slitaget och rakt av köper det som firman rekar. De är naturligtvis intressade av att du köper så mycket nytt som möjligt när de väl fått cykeln på verkstan?
Men om det nu är så att drivpaketet verkligen var slut efter endast 1000 mil så har jag ingen aning om orsaken annat än det du själv skriver. Icke snäll körning i kombination med glömd smörjning.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar