Kedja och drev
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: smöjning
Kolla i den här tråden. Kanske du hittar nåt matnyttigt.toop skrev:Är lite sugen på självsmögning, Vad är det man ska ha till en transalp
600? Vad köper man det och vad kosta det??
Daniel
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=32
Eller kika i denna, http://fottasmc.jetshop.se/ under webbshop.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Dags damma av denna tråd så här på vårkanten. (ja ja, vårvintern då)
Tänker nämligen byta drivpaket nu i vår. Om behov finns. Undrar således, bör man byta bultarna i bakdrevet och följer dessa med nytt drev?
Tänker nämligen byta drivpaket nu i vår. Om behov finns. Undrar således, bör man byta bultarna i bakdrevet och följer dessa med nytt drev?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
Fråga 1, vet ej. Fråga 2, inte om du köper drivpaket från Motorradteile i alla fall. Fast, med tanke på antalet har jag ju svårt att tro att de skulle bli så utmattade att våra beskedliga motorer (TA) skulle dra av dem. Det skulle väl vara om de är sådana som "töjer sig" lite vid ett visst moment för att inte vibrera loss, och därefter är försvagade. Men, jag såg ingen form av "hals" på mina när jag bytte. På min satt de i.o.f.s. nästan orimligt hårt dragna från fabrik, så det kan ju vara en tanke. Hoppas någon med bättre koll kan ge besked.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Nej jag tror inte de är utmattade. Försökte ta loss drevet för ett år sedan, med påföljd att en bult blev lite ansatt i insex-greppet. Kan ju bli tvungen kapa den med rondellen. Någon välsigne kaprondell.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
Ouch... Sen ska ju bara resten ur oxå
Bets of luck
Bets of luck
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Kedja och drev
Nej på båda frågorna. Den enda gång du behöver byta är om du råkar paja en mutter på bakdrevet. Men om du gör som Tramsvalp http://bloggis.se/Tramsvalp/" onclick="window.open(this.href);return false; så lär det inte vara nån risk.
TramsValp skrev:Använd inte U-nyckel till bakdrevsmuttrarna, även om det tycks vara det enda som får plats.
Dra inte hårt med insexnyckeln.
Börja istället med att dra loss hela drevnavet från hjulnavet, det är bara att dra och vicka rätt ut. Ryckutjämnargummina är det enda som håller ihop naven. Var rädd om bromsskivan.
Sätt drevnavet i svingen med hjulaxeln, häng på kedjan och lägg i ettan. Nu sitter drevet fast i ett bekvämt läge och du kommer åt muttrarna med hylsa eller ringnyckel.
Muttrarna ska dras med 45 Nm, insexnyckeln är bara för mothåll.
Passa på att känna att de tre hjullagren är ok, ett i drevnavet, två i hjulnavet. Spraya gärna ryckutjämnargummina med siliconspray, det påstås hindra dem från att torka ut och krympa.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Tack för tipset "Aero". Jo, jag hade hjulet monterat i hojen när jag provade lossa bultarna och då blev det insex-sidan som fick "dra lasset" så att säga. Det var när jag kom till tredje bulten som det ville vrida sig lite, men jag avbröt gensat, så hopp finns om att kunna använda den även efter drevbyte. Slarvade nog också med att kolla eventuell smuts i insex-greppet. General-mekaniker-slarv. Annars får "Buller-Hasse stå till tjänst med ytterligare delar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Då har vårrustningen av hojen påbörjats. Kanonväder gör att det känns lite galet krypa omkring i garaget och skruva...men den ska vara "fix und fertig" innan vägarna är det.
Jag börjar med att lyfta fram mitt lilla billiga knep när man inte har centralstöd.
Trär in ett armeringsjärn eller som jag använder numera, en gängstång, ca 16 mm, i hålet för centralstödet ocvh placerar pallbock under. Max 10 cm utanför motorn. Bilden fotad bakifrån.
In med domkraften under stången och pumpa. Glöm inte ta bort eventuell gummikloss på domkraften. Hojen står sedan överaskande stadigt. Lite trångt mellan domkraft och sidostöd, så tar det lite försiktigt.
forts. följer
Jag börjar med att lyfta fram mitt lilla billiga knep när man inte har centralstöd.
Trär in ett armeringsjärn eller som jag använder numera, en gängstång, ca 16 mm, i hålet för centralstödet ocvh placerar pallbock under. Max 10 cm utanför motorn. Bilden fotad bakifrån.
In med domkraften under stången och pumpa. Glöm inte ta bort eventuell gummikloss på domkraften. Hojen står sedan överaskande stadigt. Lite trångt mellan domkraft och sidostöd, så tar det lite försiktigt.
forts. följer
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Drevmuttrarna verkar sitta utav tusan, så här blir det att köpa en 14mm sexkant-hylsa. Duger inte med en tolvkants ur hylsnyckelsatsen. Har lossat en med mutterdragaren, men de andra blir lite ansatta i hörnen så en sexkantare är av nöden.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
Jo tack... körde med skaft, och där fick man ta i så man blev röd i plytet
Men, en sexkanthylsa kostar ju varken skjorta eller hängslen heller
Men, en sexkanthylsa kostar ju varken skjorta eller hängslen heller
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Kedja och drev
Som fibern skriver, 14 mm. Har inte haft ett fälkors på länge, så vet inte vilka dimensioner ett dylikt har.
Körde dock inte med tipset ovan, att låta moroten på ettan vara nothåll, utan lade hjulet på bänken, Finns säkert fler smarta tips.
Men jag skulle nog satsa på en kvalitetsbit för mothåll också
Så små verktyg brukar inte kosta skjortan i "Järnboa", om man satsar på lite kvalitet.
Körde dock inte med tipset ovan, att låta moroten på ettan vara nothåll, utan lade hjulet på bänken, Finns säkert fler smarta tips.
Men jag skulle nog satsa på en kvalitetsbit för mothåll också
Så små verktyg brukar inte kosta skjortan i "Järnboa", om man satsar på lite kvalitet.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Eftersom mutterdragaren är överlägsen att lossa fastrostade och i det här fallet "loctitade" muttrar så ska jag köpa en sexkanthylsa. Mc-guden (ursäkta pastorn) välsigne kompressorn, då jag har så dåliga handleder. Till mothåll har jag en sex mm insexnyckel med 1/2" fattning och där får jag ta det fasta skaftet ur hyls-satsen, för gänglåsningen verkar sitta av bara
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Inte var dereven tokslitna direkt. Framdrevet byttes juli 2009, inför första norge-touren och bakdrevet satt på när jag köpte hojen i maj samma år.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Med rätt verktyg gick det som en dans (salsa tror jag) att lossa muttrarna till bakdrevet.
Och som synes låste jag drevet i skruvstycket. Inga skador syntes efteråt heller, vilket gör att jag kommer att låsa nya drevet på samma sätt. Behöver ju inte dra fast det lika hårt då muttrarna nu kommer att löpa lättare i gängan. Jag kommer även att sätta på lite blå gänglåsning.
Har även preparerat gummikuddarna som Aerosol tipsade. Dock inte med spray, hade inget, utan ett gummilist-stift som också är en silikonprodukt, just för att hålla bilens gummilister fräscha. Lyfte ut varje kudde med en spets-tång och gned in smörjan på in o utsida.
Hela proceduren med att lossa drev och kedja är hur enkel som helst och jag rekommenderar de som har möjlighet men inte provat, prova gör det själv.
Nu väntar jag bara på det beställda "drivmedlen". Har beställt hos "Buller-Hasse" och tilläggas kan att Honda har kampanj på dessa just nu. Så är någon fler på g att byta, passa på. Får reda på priser senare, det gick inte komma in på Honda för närvarande.
Och som synes låste jag drevet i skruvstycket. Inga skador syntes efteråt heller, vilket gör att jag kommer att låsa nya drevet på samma sätt. Behöver ju inte dra fast det lika hårt då muttrarna nu kommer att löpa lättare i gängan. Jag kommer även att sätta på lite blå gänglåsning.
Har även preparerat gummikuddarna som Aerosol tipsade. Dock inte med spray, hade inget, utan ett gummilist-stift som också är en silikonprodukt, just för att hålla bilens gummilister fräscha. Lyfte ut varje kudde med en spets-tång och gned in smörjan på in o utsida.
Hela proceduren med att lossa drev och kedja är hur enkel som helst och jag rekommenderar de som har möjlighet men inte provat, prova gör det själv.
Nu väntar jag bara på det beställda "drivmedlen". Har beställt hos "Buller-Hasse" och tilläggas kan att Honda har kampanj på dessa just nu. Så är någon fler på g att byta, passa på. Får reda på priser senare, det gick inte komma in på Honda för närvarande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
Apropå att smörja gummikuddar så har jag i många år kört med vanligt vitt vaselin från Apoteket.
Det använder jag både på gummi och vinyl och det funkar klockrent. Man kletar på lagom tjockt och om det försvinner så kletar man på mer.
Till slut försvinner det inte av sig själv längre och då är det bara att torka bort överskottet.
Min väldigt hemmasnickrade teori är att eftersom vaselin är en petroleumprodukt precis som gummi och vinyl så "gifter" det sig som dom säger i Halv 8 hos mig.
Jag använde det bl a på ryckutjämnarna på min förra hoj. Originalgummina satt i från -92 och de såg nästan ut som nya efter en vaselinbehandling.
Sen är ju Apotekets vaselin uschligt billigt i jämförelse med mycket annat och det är ju bara plus.
Och dessutom blir det inte snorhalt om man t ex använder det på gummimattorna i bilen.
Mitt lilla tips på vägen.......
Det använder jag både på gummi och vinyl och det funkar klockrent. Man kletar på lagom tjockt och om det försvinner så kletar man på mer.
Till slut försvinner det inte av sig själv längre och då är det bara att torka bort överskottet.
Min väldigt hemmasnickrade teori är att eftersom vaselin är en petroleumprodukt precis som gummi och vinyl så "gifter" det sig som dom säger i Halv 8 hos mig.
Jag använde det bl a på ryckutjämnarna på min förra hoj. Originalgummina satt i från -92 och de såg nästan ut som nya efter en vaselinbehandling.
Sen är ju Apotekets vaselin uschligt billigt i jämförelse med mycket annat och det är ju bara plus.
Och dessutom blir det inte snorhalt om man t ex använder det på gummimattorna i bilen.
Mitt lilla tips på vägen.......
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Bra tips Vagabond.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kedja och drev
@vagabond: Ursäkta en stillsam fråga, varför vaselin på gummimattorna i bilen???
För att hålla dem blanka? Lättare att hålla rent?
För att hålla dem blanka? Lättare att hålla rent?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Hondas kampanj på drivpaket. Till min TA XL 600 -96 ca 1400:-
Och detta hos våran lokale mc-handlare här i Piteå. Vilken jag hellre gynnar än beställer från utlandet. För försvinner han så försvinner kanske vår enda mc-verkstad också.
Och detta hos våran lokale mc-handlare här i Piteå. Vilken jag hellre gynnar än beställer från utlandet. För försvinner han så försvinner kanske vår enda mc-verkstad också.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kedja och drev
Vissa grejer är jag för lat för numer. T.ex. ventiljustering. Slött o skamligt kanske...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM