Ny däcktråd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Ja, jag tänkte det.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
Re: Ny däcktråd
Jag var ju hos min däckkrängare i dag. Där fick jag en helt annan vinkel på TL med slang.
Jag frågade om han hade någon erfarenhet av det. Svaret blev att "jadå, och jag kan INTE rekommendera det". Nähä sa jag. "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TT-däck har, och det skiktet är räfflat, fullt med små valkar inuti däcket. Och de där valkarna kommer att gnida hål på slangen förr eller senare." Så tog han fram ett TL-däck för att visa, och visst var det så Och han hade alltså haft ett antal case där det hade hänt. Kände sedan i mitt eget TT-däck, och där var det slätt och fint.
Det där var helt nytt för mig, men det låter plausibelt, trots att våra alpar inte har så överväldigande krafter på bakhjulet, så uppstår ju ändå krafter inuti däcket, så för mig låter det faktiskt lite logiskt. Och punka undviker jag helst efter förra årets erfarenhet, det blev rejält dyrt
Så, för mig blir det i.a.f. inga TL-däck, alltså inga K60, utan jag kör vidare på Mitas tills jag hittar något annat kul att testa Och, det blir inte heller någon Varadero
Helst skulle man ha de nya fälgarna som t.ex. BMW och Crosstourern bl.a. kommer med, slanglöst med ekrar
Däremot tyckte han inte att det var något bökigare att montera den kombon, men det kanske handlar om maskiner och erfarenhet också...
Jag frågade om han hade någon erfarenhet av det. Svaret blev att "jadå, och jag kan INTE rekommendera det". Nähä sa jag. "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TT-däck har, och det skiktet är räfflat, fullt med små valkar inuti däcket. Och de där valkarna kommer att gnida hål på slangen förr eller senare." Så tog han fram ett TL-däck för att visa, och visst var det så Och han hade alltså haft ett antal case där det hade hänt. Kände sedan i mitt eget TT-däck, och där var det slätt och fint.
Det där var helt nytt för mig, men det låter plausibelt, trots att våra alpar inte har så överväldigande krafter på bakhjulet, så uppstår ju ändå krafter inuti däcket, så för mig låter det faktiskt lite logiskt. Och punka undviker jag helst efter förra årets erfarenhet, det blev rejält dyrt
Så, för mig blir det i.a.f. inga TL-däck, alltså inga K60, utan jag kör vidare på Mitas tills jag hittar något annat kul att testa Och, det blir inte heller någon Varadero
Helst skulle man ha de nya fälgarna som t.ex. BMW och Crosstourern bl.a. kommer med, slanglöst med ekrar
Däremot tyckte han inte att det var något bökigare att montera den kombon, men det kanske handlar om maskiner och erfarenhet också...
Senast redigerad av Stefan den sön 12 jul 2015, 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Det lät ju intressant. Jag har då i och för sig, eller mig, TT-däck, då Sirac hör till den klassen.
Och visst menade du "som inte TT-däck har" när du skrev "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TL-däck har,
Och visst menade du "som inte TT-däck har" när du skrev "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TL-däck har,
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Lät ju mindre kul ur mitt perspektiv. Får väl hålla noga koll på lufttrycket framöver...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ny däcktråd
@Fibern, självklart, tack för påpekande, rättat nu
Och ja, hans budskap var som sagt tydligt, behöver du slang, kör på TT-däck.
@squba, hoppas det blir "senare" i ditt fall
Och ja, hans budskap var som sagt tydligt, behöver du slang, kör på TT-däck.
@squba, hoppas det blir "senare" i ditt fall
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Är det dubbla fälgbanor i de nya sortens fälgar då man kan köra TL-däck i ekerfälgar?
Nu när du säger det, @Stefan, så har jag sett de rylorna du pratar om.
Trodde faktiskt inte de kunde ta hål på slangen.
Nu när du säger det, @Stefan, så har jag sett de rylorna du pratar om.
Trodde faktiskt inte de kunde ta hål på slangen.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
Re: Ny däcktråd
@Krokmark, lite så. Som jag fattat det, finns det plats att "bottna" ett slanglöst i huvuddelen av fägen, och så sitter ekrarna utanför "the bead" (vet faktiskt inte vad det heter på svenska), Kolla närmare på Honda.se och bilder på just Crosstourer, så ser du nog hur det lirar. BMW.se har jag dålig koll på
Jag har ju ingen erfarenhet, med han verkar ha en hel del hojkunder, så jag tror på vad han säger. Han har varit med ett tag, så det känns som något att tro på. Och, om du fimpar ett däck på 300 mil, kan det nog finnas ännu större skäl att ta det till sig
Jag har ju ingen erfarenhet, med han verkar ha en hel del hojkunder, så jag tror på vad han säger. Han har varit med ett tag, så det känns som något att tro på. Och, om du fimpar ett däck på 300 mil, kan det nog finnas ännu större skäl att ta det till sig
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Off Topic
Hondas ekerfästning är ungefär densamma som BMW:s. Det är i ytterkanten som ekrarna fästs och jag tror "the bead" syftar på mittbanan i fälgen.BMW.se har jag dålig koll på
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Ny däcktråd
Enligt mcdackonline och Dexon får man montera TL däck med slang på fälgar som är avsedda slangmontage.
"Däckonline skriver.
31. TT/ TL däck
Motorcykeldäck med innerslang (TT)
Vid montering av däck som måste köras med innerslang, rekommenderar Delticom att alltid använda nya slangar. Slangar töjs ut när de används och genom värme (knådning) är de utsatta för en naturlig åldrandeprocess. Om de återanvänds i nya däck kan farliga veck m.m. uppstå. Återanvändning av reparerade slangar är inte heller att rekommendera, speciellt inte till däck för högre hastigheter.
Motorcykeldäck utan innerslang (TL, tubeless)
Motorcykeldäck utan innerslang, får också köras på slangfälgar, om en slang används."
På Dexon står det vid de flesta TLdäck "Slanglöst däck (slangmontage möjligt)"
Däckonline har en sida med upplysningar om mcdäck.
http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html
"Däckonline skriver.
31. TT/ TL däck
Motorcykeldäck med innerslang (TT)
Vid montering av däck som måste köras med innerslang, rekommenderar Delticom att alltid använda nya slangar. Slangar töjs ut när de används och genom värme (knådning) är de utsatta för en naturlig åldrandeprocess. Om de återanvänds i nya däck kan farliga veck m.m. uppstå. Återanvändning av reparerade slangar är inte heller att rekommendera, speciellt inte till däck för högre hastigheter.
Motorcykeldäck utan innerslang (TL, tubeless)
Motorcykeldäck utan innerslang, får också köras på slangfälgar, om en slang används."
På Dexon står det vid de flesta TLdäck "Slanglöst däck (slangmontage möjligt)"
Däckonline har en sida med upplysningar om mcdäck.
http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html
Nisse
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Då är de ju tätade på något vis.Fibern skrev:Off TopicHondas ekerfästning är ungefär densamma som BMW:s. Det är i ytterkanten som ekrarna fästs och jag tror "the bead" syftar på mittbanan i fälgen.BMW.se har jag dålig koll på
Jag tänkte att de var uppbyggda som en del cykelfälgar, där ekarna är fästa i en fälgbana och sedan ligger det en fälgbana till utanpå där däcket och slangen ligger i, mao dubbelbottnad.
Dock borde de nya fälgarna bli starkare då ekarna fäster i fälgkanten ist för fälgcentrum.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
Re: Ny däcktråd
nej inte tätade ekrar, kolla yamaha supertenere eller Honda CT.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Ahaaa, nu trillade poletten ner...
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
Re: Ny däcktråd
@Jimmy, intressant att se två olika tagningar på samma idè Jag tror det kommer mer och mer, om nu segmentet "äventyrs-/on-offroadhojar fortsätter sälja.
@Nisse, visst, tillåtet så klart, men... erfarenheten hos Nisse P gör nog att jag hoppar över ändå. Han visade inte ett, utan flera TL-däck, alla med samma rillor inuti. Men, det är ju den resandes ensak, jag vet bara hur jag själv ställer mig.
@Nisse, visst, tillåtet så klart, men... erfarenheten hos Nisse P gör nog att jag hoppar över ändå. Han visade inte ett, utan flera TL-däck, alla med samma rillor inuti. Men, det är ju den resandes ensak, jag vet bara hur jag själv ställer mig.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Var tvungen att gå och kolla mina däck.
Såhär är läget.
Mitt K60 scout hade precis som ni säger små gummistäck på insidan, detta är avsett för tubeless.
Mitt TKC80 som är för slang hade precis samma gummirillor. Go figure!
Bild kommer.
[EDIT BILD]
man kände skillnaden mellan de två däcken så var framdäcket betydligt , framdäcket hade högre och lite kantigare upphöjningar medans bakdäckets inte var lika höga och med rundade kanter
Såhär är läget.
Mitt K60 scout hade precis som ni säger små gummistäck på insidan, detta är avsett för tubeless.
Mitt TKC80 som är för slang hade precis samma gummirillor. Go figure!
Bild kommer.
[EDIT BILD]
man kände skillnaden mellan de två däcken så var framdäcket betydligt , framdäcket hade högre och lite kantigare upphöjningar medans bakdäckets inte var lika höga och med rundade kanter
Senast redigerad av JDesign den mån 13 jul 2015, 23:57, redigerad totalt 2 gång.
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Ny däcktråd
Här finns en lösning om man vill köra slanglöst
Borde funka
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-US" onclick="window.open(this.href);return false;
Borde funka
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-US" onclick="window.open(this.href);return false;
Let's be careful out there
Re: Ny däcktråd
@JDesign, intressant Antar att TKC80 sitter fram och till vänster i bild? Eftersom jag aldrig kört något av däcken, är beteckningen "Twinduro" inget jag känner igen.
Men, på bilderna ser det för mig ut som att de smala rillorna är, från slangen sett, nerfrästa i däckets inre ytlager? Eller är det bara bilden/ljuset som lurar mig? Och, jag utgår så klart på att du är helt säker på att TKC är TL. Fasen, det är så man skulle vilja känna i dem Nåja, man får se, men jag är också rätt nöjd med Mitas, även om det alltid är kul att testa nytt Var själv inne på TKC fram, men fick en kommentar om att de var riktig hala i regn, och det kändes kanske mindre optimalt, även om de ska vara bra i grus, så blir det ju en hel del asfalt här i trakten.
@Ivar, det där såg ju faktiskt intressant ut Min undring blir väl bara, hur fixa med ventilen Framgick inte helt, och jag vet då inte om ventilen ser ut som i filmen i en slanglös fälg Ventiler för bilar ser ju mer ut som en fet gummipropp. Men, det kanske bara gör det lättar å andra sidan... hmmm...tål att fundilera på. Att det kommer från Japan känns ju som bättre odds än Kina i alla fall.
Om någon som skiftar slanglösa själv har lust att flika in med text och kanske rentav bild på just ventilen, ser den ut som en bilventil, eller helt annorlunda, vore det värdefullt.
Tusan, jag blir sugen, fördelen med slanglöst är att det är väsentligt lättare att kränga själv och att laga småhål i utefter vägen, som jag ser det. Om det konceptet funkar, har man ju fördelar från två världar, utan att betala en halv hoj
Men, på bilderna ser det för mig ut som att de smala rillorna är, från slangen sett, nerfrästa i däckets inre ytlager? Eller är det bara bilden/ljuset som lurar mig? Och, jag utgår så klart på att du är helt säker på att TKC är TL. Fasen, det är så man skulle vilja känna i dem Nåja, man får se, men jag är också rätt nöjd med Mitas, även om det alltid är kul att testa nytt Var själv inne på TKC fram, men fick en kommentar om att de var riktig hala i regn, och det kändes kanske mindre optimalt, även om de ska vara bra i grus, så blir det ju en hel del asfalt här i trakten.
@Ivar, det där såg ju faktiskt intressant ut Min undring blir väl bara, hur fixa med ventilen Framgick inte helt, och jag vet då inte om ventilen ser ut som i filmen i en slanglös fälg Ventiler för bilar ser ju mer ut som en fet gummipropp. Men, det kanske bara gör det lättar å andra sidan... hmmm...tål att fundilera på. Att det kommer från Japan känns ju som bättre odds än Kina i alla fall.
Om någon som skiftar slanglösa själv har lust att flika in med text och kanske rentav bild på just ventilen, ser den ut som en bilventil, eller helt annorlunda, vore det värdefullt.
Tusan, jag blir sugen, fördelen med slanglöst är att det är väsentligt lättare att kränga själv och att laga småhål i utefter vägen, som jag ser det. Om det konceptet funkar, har man ju fördelar från två världar, utan att betala en halv hoj
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Åja, så farligt är det väl inte att kränga om ett däck, även med slang...
Lite extra pill men det mesta är ju att plocka bort och sätta tillbaka hjulet.
Stod det inte i beskrivningen att det ingår en ventil i det kittet?
Lite extra pill men det mesta är ju att plocka bort och sätta tillbaka hjulet.
Stod det inte i beskrivningen att det ingår en ventil i det kittet?
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
- ppgtony
- 250cc
- Inlägg: 256
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
- Hoj: Varadero XL1000-00
- Ort: Uddevalla
Re: Ny däcktråd
@stefan Jag kränger mina slanglösa däck själv. Ventilen ser samma ut som på en bil. Jag ska kränga på nya innan Storforsen så jag kan ta några bilder om du vill
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- ppgtony
- 250cc
- Inlägg: 256
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
- Hoj: Varadero XL1000-00
- Ort: Uddevalla
Re: Ny däcktråd
Kollade på de kittet och som ventilerna såg skruvade ut.ppgtony skrev:@stefan Jag kränger mina slanglösa däck själv. Ventilen ser samma ut som på en bil. Jag ska kränga på nya innan Storforsen så jag kan ta några bilder om du vill
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Ny däcktråd
@Krokmark, har man aldrig gjort det förr, utan bara kollat Tuben, så nog känns ju TL enklare.
@ppgtony, gärna tack
@ppgtony, gärna tack
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen