Ny däcktråd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Ny däcktråd
Hur är Metzeler Tourance? Man kanske skulle köpt Heidenau K60 Scout i stället? har inget val då jag köpte däcken i vintras från Däckonline.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Du ska välja däcktyp efter den körning du tänkt dig. Ska du åka mycket obelagd småväg, grus, skogsväg/kostig, etc, då är ju ett grovmönstrat däck att föredra. Kommer du att åka mest asfaltvägar, fast lite grusväg då och då, ja då är Tourance inget dåligt alternativ.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Jag har hyrt i Spanien några gånger. Där körde de med Tourance för att de höll länge och var säkra. Det avgjorde mitt senaste val. Nöjd!
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Det blir ju tyvärr mest slitet i mitten när man kör på raka svenska vägar. Du har säkert rätt lufttryck. Men kolla för säkerhets skull. För mycket eller för lite påverkar väghållningen.
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt
Skickat från luren
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Bytte till mina nya tourance i onsdags förra veckan och har redan kört en hel del asfalt, våt som torr och det är inga problem alls.
Provade även köra en jord och grus väg varpå det gick väldigt bra. Hade rätt mycket grepp och det släppte bara när jag själv ville det.
Rekommenderar de däcken varmt av den erfarenhet jag har hittils.
Ska bara börja våga luta lite mer än vad jag gör nu men det kommer
Provade även köra en jord och grus väg varpå det gick väldigt bra. Hade rätt mycket grepp och det släppte bara när jag själv ville det.
Rekommenderar de däcken varmt av den erfarenhet jag har hittils.
Ska bara börja våga luta lite mer än vad jag gör nu men det kommer
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Det är ju i denhär tråden som det diskuterats däck i största allmänhet, så jag spinner vidare.
Då jag köpte KTM'en i våras så var det följande däck där bak: MEFO 99 Super Explorer 150/70 - 18 70R
Det är ett däckmärke som sällan nämns i diskussionerna här, så det var också obekant för mig. Efter en säsong med detta däck så ska jag ge lite feed-back.
För det första, detta däck är otroligt långlivat. Jag har ju kört med Metzeler Tourance på Transalpen och med min körstil har jag aldrig fått dem att hålla mer än max. 7-8000 km.
Dethär däcket var väl inkört då jag började använda hojen och nu börjar det vara nerslitet ca. 13000 km senare, det ska då också tilläggas att de 114 hästarna som KTM'en tillhandahåller har stundtals resulterat i en betydligt aggressivare körstil än vad Transalpen kunde bjuda på
De fungerar dessutom alldeles utmärkt på både grus och asfalt och vått o torrt, har testat det på allt från lettiska grusvägar med tjocka lager lössand till racingbana där det gick fort i kurvorna (...en av instruktörerna som körde bakom kom efteråt för att titta på däcket och var lite konfunderad att greppet fanns)
Så jag har faktisk bara gott att säga om detta däck, fick ju med ett extra Pirelli Scorpion då jag köpte hojen, så det ska jag väl lägga på och köra slut på nästa sommar, men då det ska köpas nytt så kommer jag definitivt att återgå till MEFO.
Länken nedan lite info och några "Customer rewievs"
...deras inledande beskrivning: "These beasts are the daddies of adventure tyres. A more aggressive pattern than the smaller explorer tyres, and available in wider sizes.
They are regarded by many as the best overland/adventure tyre available. Fantastic wear rates, even with the big powerful KTM's. Superb grip both on and off the pavement, they're the perfect choice for a long distance trip."
https://www.zenoverland.com/tyres_tubes ... lorer.html
Då jag köpte KTM'en i våras så var det följande däck där bak: MEFO 99 Super Explorer 150/70 - 18 70R
Det är ett däckmärke som sällan nämns i diskussionerna här, så det var också obekant för mig. Efter en säsong med detta däck så ska jag ge lite feed-back.
För det första, detta däck är otroligt långlivat. Jag har ju kört med Metzeler Tourance på Transalpen och med min körstil har jag aldrig fått dem att hålla mer än max. 7-8000 km.
Dethär däcket var väl inkört då jag började använda hojen och nu börjar det vara nerslitet ca. 13000 km senare, det ska då också tilläggas att de 114 hästarna som KTM'en tillhandahåller har stundtals resulterat i en betydligt aggressivare körstil än vad Transalpen kunde bjuda på
De fungerar dessutom alldeles utmärkt på både grus och asfalt och vått o torrt, har testat det på allt från lettiska grusvägar med tjocka lager lössand till racingbana där det gick fort i kurvorna (...en av instruktörerna som körde bakom kom efteråt för att titta på däcket och var lite konfunderad att greppet fanns)
Så jag har faktisk bara gott att säga om detta däck, fick ju med ett extra Pirelli Scorpion då jag köpte hojen, så det ska jag väl lägga på och köra slut på nästa sommar, men då det ska köpas nytt så kommer jag definitivt att återgå till MEFO.
Länken nedan lite info och några "Customer rewievs"
...deras inledande beskrivning: "These beasts are the daddies of adventure tyres. A more aggressive pattern than the smaller explorer tyres, and available in wider sizes.
They are regarded by many as the best overland/adventure tyre available. Fantastic wear rates, even with the big powerful KTM's. Superb grip both on and off the pavement, they're the perfect choice for a long distance trip."
https://www.zenoverland.com/tyres_tubes ... lorer.html
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Re: Ny däcktråd
Har precis köpt mig en xl 650 där det sitter Tourance däck bak, men det börjar bli rätt slitet och funderar på att byta för nästa säsong. Då det tyvärr blir 90% asfaltkörning funderar jag på om det går att slänga på någon bredare dimension än org?
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Jag skulle nog råda att ha samma storlek. Kör du mest asfalt köp ett asfaltdäck.
Jag kör nästan bara asfalt och kör på Michelin pilot road 4 och tänker inte byta
Skickat från luren
Jag kör nästan bara asfalt och kör på Michelin pilot road 4 och tänker inte byta
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Jag tror nog det går utmärkt lägga på ett 130/80/17 på bakhjulet. Lite osäker, men 80-profil för rullomkretsen kanske. Men varför bredare. Det ökar bara bränsleförbrukningen något.
Jag tvivlar på att köregenskaperna förbättras
Jag tvivlar på att köregenskaperna förbättras
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Jag hade Metzeler Tourance 130/90/17 på Ralpen, så det går nog alldeles utmärkt. Ändringar i bränsleförbrukningen och köregenskaperna är försumbara.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Re: Ny däcktråd
Ja, nyckeln här är ju just förhållandet mellan bredd och höjd på däcket. Ett 130/90 (Förenklat bredd x höjd) blir väl inte mycket bredare än ett 130/80, mest lite högre. Intressant i det läget om man går upp ytterligare, är väl närmast vad det gör med hastighetsmätaren. Ett "högre" däck får ju mätarens hastighet att gå ner i förhållande till verklig fart. Det lilla vi pratar om här lär ju snarast få hojens mätare att visa mer verklig fart, men...
Däckets möjliga egentliga bredd lär väl snarast begränsas av bredden mellan gaffelbenen i baksvingen, så det är väl bara att mäta med ordinarie däck på, hur mycket spel finns det åt respektive håll.
Som jag ser det....
Däckets möjliga egentliga bredd lär väl snarast begränsas av bredden mellan gaffelbenen i baksvingen, så det är väl bara att mäta med ordinarie däck på, hur mycket spel finns det åt respektive håll.
Som jag ser det....
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Räknade lite och.......för att få exakt 80 däck i samma rullomkrets till originalets 120/90 så skulle då däcket heta 135/80-17.
Så, ett 130/80 är klart närmast 120/90 i rullomkrets iallafall.
Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.
Så, ett 130/80 är klart närmast 120/90 i rullomkrets iallafall.
Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Varför jag tog ett 130/80 som exempel, är att på bilar får inte rullomkretsen avvika mer än 5%. Vet däremot inte hur reglerna är på mc.
Så borde det nog faktiskt kunna vara.V Saarela skrev: Jag antar(gissar) också att ett bredare däck har lite längre livslängd på asfalt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Huvudsaken varför jag vill ha ett bredare däck bak är att orginal ser ut som det sitter ett cykeldäck på hojen.. mc handlar väl en del om estetik ändå och det ser ju verkligen förj***vligt ut orginal..
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Anledningen till att exempelvis Transalpen och liknande hojar i "äventyrs-segmentet" har den hjulbestyckningen, har ju med köregenskaper i terräng, sand, och annan obanad offroad-körning att göra.
Kör du enbart asfalt så har det ingen betydelse hur breda däcken är, så länge de är tillåtna och att de "ryms" innanför skärmar och fjäderben/svingarm.
Är du säker på ditt hojval?
Kör du enbart asfalt så har det ingen betydelse hur breda däcken är, så länge de är tillåtna och att de "ryms" innanför skärmar och fjäderben/svingarm.
Är du säker på ditt hojval?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- dypen
- Stödhjul
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön 04 okt 2020, 23:57
- Hoj: XL700VA Transalp -09
- Ort: Skjetten, Norge
Re: Ny däcktråd
Min XL700 står oppført med 100/90-19 dekk foran og 130/80-17 bak, ikke alle dekkprodusenter leverer litt grove dekk type enduro i disse dimensjonene. Eksempel Karoo 3 og TKC80, Karoo 3 har bakdekk men ikke fordekk og det samme med TKC80. Ville dere her valgt dekkdimensjon nærmest original dimensjon foran (i tilfelle ja hvilken?) eller valgt annet dekk merke eksempel Heidenau K60 foran og Heidenau K60 Scout bak ...
dypen
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Ny däcktråd
Hei, Jeg har ikke noe vont og si om Heidenau K60 Scout.
De får godt grep på våt og törr asfalt samtidig som de är bra på grus også.
Prövde de ikke på min XL700 men har hatt flere oppsetninger på min XL1000.
De hålder länge så du får ut mange mil på dem også.
K60 har gått opp en del i pris siste årene men jeg antar det er fordi de har blitt populäre. (Finns nok en grund for det)
XL700 har litt smalere bakdekk så du får ikke med mittremsen som de har på bredere bakdekk men du får istedet bedre grep på gruset. Framdekket synger litt pga. grovt mönster men det löser du med örepropper.
En del dekk får du kjöpt som ”Dakar” versjon også. Kjöp IKKE det.
De er ment som rene grusdekk, har hardere gummiblanding og blir dermed veldig glatte og farlige for asfaltkjöring. Spesielt når det er vått underlag.
Kanondekk
Og foresten,,, velkommen til forumet
De får godt grep på våt og törr asfalt samtidig som de är bra på grus også.
Prövde de ikke på min XL700 men har hatt flere oppsetninger på min XL1000.
De hålder länge så du får ut mange mil på dem også.
K60 har gått opp en del i pris siste årene men jeg antar det er fordi de har blitt populäre. (Finns nok en grund for det)
XL700 har litt smalere bakdekk så du får ikke med mittremsen som de har på bredere bakdekk men du får istedet bedre grep på gruset. Framdekket synger litt pga. grovt mönster men det löser du med örepropper.
En del dekk får du kjöpt som ”Dakar” versjon også. Kjöp IKKE det.
De er ment som rene grusdekk, har hardere gummiblanding og blir dermed veldig glatte og farlige for asfaltkjöring. Spesielt når det er vått underlag.
Kanondekk
Og foresten,,, velkommen til forumet
Let's be careful out there
- dypen
- Stödhjul
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön 04 okt 2020, 23:57
- Hoj: XL700VA Transalp -09
- Ort: Skjetten, Norge
Re: Ny däcktråd
Takker for masse fin info, snakket med en kar med 950 Adventure som hadde kjørt på Karoo 3 men var skuffet over levetiden. Fort utslitt så han monterte Heidenau K60 Scout på grunn av lengre levetid. I dag fant jeg TKC80 i dimensjon som jeg trodde ikke fantes nemlig 100/90-19. På jobben har vi gode rabatter hos en dekkforhandler så jeg innhenter tilbud på Heidenau K60 og TKC80 så får jeg se hva prisen blir ...
dypen
Re: Ny däcktråd
Även jag rekommenderar starkt Heidenau K60! Jag kör på tredje/fjärde uppsättningen nu och är helt nöjd.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen