Ny däcktråd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Ny däcktråd
Framdäcket är också bytt Har dock inga bilder ifrån det
Gjorde det samma dag, allt som allt tog det väl ~3h för en ovan.
Att få av däcket ifrån kanten var inte speciellt svårt, lossa ventilen så att all luft går ut slangen.
tryck sedan med handen på motsatt sida av ventilens placering då kommer däcket att öppna upp sig lite mot fälgen. Där trycker du in ett däckjärn och trycker till nedåt.
Inte svårare än så
Gjorde det samma dag, allt som allt tog det väl ~3h för en ovan.
Att få av däcket ifrån kanten var inte speciellt svårt, lossa ventilen så att all luft går ut slangen.
tryck sedan med handen på motsatt sida av ventilens placering då kommer däcket att öppna upp sig lite mot fälgen. Där trycker du in ett däckjärn och trycker till nedåt.
Inte svårare än så
Re: Ny däcktråd
OK, tack för tips, och inga nypskador i slangen fram? Får allt testa själv nästa gång.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Denna video tyckte jag var bra, kollade in den nån gång innan jag testade själv.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Ny däcktråd
Samma här...JDesign skrev:Denna video tyckte jag var bra, kollade in den nån gång innan jag testade själv.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
-
- Stödhjul
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 01 sep 2015, 17:11
- Hoj: Varadero 1000V -03
- Ort: sandviken
Re: Ny däcktråd
sitter och letar efter nya sulor till hojen.
Är det någon som har erfarenhet av Pirelli MT60?
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motor ... mt_60.html
Är det någon som har erfarenhet av Pirelli MT60?
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motor ... mt_60.html
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Tänkte skaffa Metzeler Tourance för både fram och bak.
Däremot så har jag sett att bakdäcket är tubeless och framdäcket är tube type.
Vet någon om det går att sätta på ett tubeless på framfälgen också eller måste jag köra på tubetype där också?
Det enda som står på fälgen är: D.I.D Japan 86 -14 07- samt J21x1.85 4 97 DOT.
Jag har spokes rims både fram och bak.
Framdäcket är nu ett Metzeler Tourance 90/90-21 M/C 54S TubeType från 0505.
Bakdäcket är ett Metzeler Tourance 130/80 R 17 M/C 65H tubeless från 0505 också tror jag, eller vecka 12 år 05.
Det som står på fälgen är: D.I.D Japan 82 -20 11- samt J 17x2.50 9 96 DOT.
Tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon kanske visste. Ska även ringa en däckhandlare och kolla. Men folk här kanske är lite kunnigare och eller snabbare
Däremot så har jag sett att bakdäcket är tubeless och framdäcket är tube type.
Vet någon om det går att sätta på ett tubeless på framfälgen också eller måste jag köra på tubetype där också?
Det enda som står på fälgen är: D.I.D Japan 86 -14 07- samt J21x1.85 4 97 DOT.
Jag har spokes rims både fram och bak.
Framdäcket är nu ett Metzeler Tourance 90/90-21 M/C 54S TubeType från 0505.
Bakdäcket är ett Metzeler Tourance 130/80 R 17 M/C 65H tubeless från 0505 också tror jag, eller vecka 12 år 05.
Det som står på fälgen är: D.I.D Japan 82 -20 11- samt J 17x2.50 9 96 DOT.
Tänkte jag skulle fråga här om det är så att någon kanske visste. Ska även ringa en däckhandlare och kolla. Men folk här kanske är lite kunnigare och eller snabbare
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Du kan ha tubeless-däck både fram och bak, men slang klarar du dig ändå inte utan.
Det finns en del olika åsikter angående tubeless-däck och innerslang. Jag körde tre däckbyten med tubeless på min Transalp och hade aldrig punka under 7 år. Men mitt råd är, sätt i extraförstärkt eller cross-slang, de håller bättre.
Och byt fälgbanden om de är dåliga.
Det finns en del olika åsikter angående tubeless-däck och innerslang. Jag körde tre däckbyten med tubeless på min Transalp och hade aldrig punka under 7 år. Men mitt råd är, sätt i extraförstärkt eller cross-slang, de håller bättre.
Och byt fälgbanden om de är dåliga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Grymt! Tackar så mycket
Men då blir det nog tubeless däck med kraftigare innerslang.
Tänker om det är så att det blir punka så går det väl då att ta bort slangen och laga punkan tillfälligt på tubeless däcket och sen ta sig till närmaste verkstad?
Eller är det för mycket drömtänkande? haha
Men då blir det nog tubeless däck med kraftigare innerslang.
Tänker om det är så att det blir punka så går det väl då att ta bort slangen och laga punkan tillfälligt på tubeless däcket och sen ta sig till närmaste verkstad?
Eller är det för mycket drömtänkande? haha
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Ja det är ju en önskedröm som många närt. Konventionell ekerfälg är tyvärr för otät för att det ska fungera. Kolla BMW:s lösning, där sitter ekrarna fästade i fälgens ytterkant. Utanför däckets anliggningsyta på insidan. Då funkar slanglöst. Honda hann tyvärr inte dit innan T-alpen togs bort.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Okej, men då är det väl lika bra att bara köpa tubetype däck på en gång ändå. Är ju lite billigare också vad jag kan se.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
@Troberg
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Det var inte så jag menade, ifall du misstolkat mig. Köp vilken av däcktyperna som helst, men se bara till att ha slang i.
Dessutom ökar ju urvalet något med bägge sorterna tillsammans.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Ny däcktråd
Ah, förlåt. Inte meningen att få det låta som så.
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu?
Tänkte bara att om jag ändå måste ha slang så finns det väl ingen fördel med att köra på tubeless?
Då är det ju lika bra att spara några slantar med att köpa tubetype av samma modell som jag tänkte. Eller har jag helt fel nu?
Re: Ny däcktråd
En anledning att köpa tubeless, kan ju vara att modellen du vill ha bara finns i det utförandet.
I mitt fall var jag sugen på Heidenau K60, vilka i alla fall jag bara hittat i TL. Så, efter lite efterforskning och eftertanke, så valde jag dem med en "heavy duty" slang i (lite tjockare gummi), eftersom en synpunkt jag hört var att ribbningen inuti dem kan nöta hål på en slang. Men, jag tror nog det ska större krafter till det än vad våra alpar genererar
Kan f.ö. säga att jag är apnöjd med K60:na Bästa jag haft på blöt asfalt och grus, funkar bra på torr asfalt (sjunger lite i början, men inte störande) och de har riktigt bra livslängd enlig samstämmiga källor. Har inte kört dem så långt själv än, men än så länge ser slitaget helt OK ut.
I mitt fall var jag sugen på Heidenau K60, vilka i alla fall jag bara hittat i TL. Så, efter lite efterforskning och eftertanke, så valde jag dem med en "heavy duty" slang i (lite tjockare gummi), eftersom en synpunkt jag hört var att ribbningen inuti dem kan nöta hål på en slang. Men, jag tror nog det ska större krafter till det än vad våra alpar genererar
Kan f.ö. säga att jag är apnöjd med K60:na Bästa jag haft på blöt asfalt och grus, funkar bra på torr asfalt (sjunger lite i början, men inte störande) och de har riktigt bra livslängd enlig samstämmiga källor. Har inte kört dem så långt själv än, men än så länge ser slitaget helt OK ut.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Ny däcktråd
Har haft körkort i ett år och har kört 1500mil. Satt nya Michelin Anakee 3 på min transa när jag köpte den. På bakdäcket är det 1mm kvar i mitten och 6mm i kanterna. Har jag kört med för högt tryck? På framdäcket är det 3-4mm kvar. Har bokat tid för montering av nytt fram och bakdäck. Blir Metzeler Tourance som får förtroendet denna gång.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Du har kört för snällt bara. Vilket vi gör lite till mans. Däcken är ju konstruerade för att klara kurvtagning med "fotpinneskrap", men de flesta av oss kör betydligt snällare än roadracing-folket.
På min Affe satt nästan nya Anakee 3 och nu har de fått en plan yta, som ett bildäck, med massor av mönsterdjup kvar på kanterna.
Mina nästa däck blir troligen Heidenau K60 Scout. Anakee ger uselt fäste i våt grusväg, gräs och sand. Som det ofta är på skogsvägar. K60 går även bra köra på asfalt.
Vad gäller framdäck så räcker de i regel en säsong längre, vilket ibland kan vara ofördelaktigt, om man vill byta till annan typ av däck.
På min Affe satt nästan nya Anakee 3 och nu har de fått en plan yta, som ett bildäck, med massor av mönsterdjup kvar på kanterna.
Mina nästa däck blir troligen Heidenau K60 Scout. Anakee ger uselt fäste i våt grusväg, gräs och sand. Som det ofta är på skogsvägar. K60 går även bra köra på asfalt.
Vad gäller framdäck så räcker de i regel en säsong längre, vilket ibland kan vara ofördelaktigt, om man vill byta till annan typ av däck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Det där beror ju oftast på hur man normalt kör, inte körstil, men vilka vägar man har t.ex. till jobbet. Kör man mest raka vägar, så blir det ju inte många kurvor som kan slita på kanterna av däcket, och då blir det så klart mönster kvar där.
1500 mil får allt anses helt OK på ett bakdäck. Gissar dock att Heidenau kan ge dig några hundra till.
1500 mil får allt anses helt OK på ett bakdäck. Gissar dock att Heidenau kan ge dig några hundra till.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Ny däcktråd
Hur är Metzeler Tourance? Man kanske skulle köpt Heidenau K60 Scout i stället? har inget val då jag köpte däcken i vintras från Däckonline.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Du ska välja däcktyp efter den körning du tänkt dig. Ska du åka mycket obelagd småväg, grus, skogsväg/kostig, etc, då är ju ett grovmönstrat däck att föredra. Kommer du att åka mest asfaltvägar, fast lite grusväg då och då, ja då är Tourance inget dåligt alternativ.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Blir det bara asfalt, då är ett däck typ Anakee 3 perfekt. Den däcktypen fungerar även på grus, men är det då blött och ytan lite slipprig exempelvis, då ger det dåligt fäste.
Mitt råd är, kör med Tourance tills du känner om du vill utmana mer krävande vägtyper och då väljer grövre mönster.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Jag har hyrt i Spanien några gånger. Där körde de med Tourance för att de höll länge och var säkra. Det avgjorde mitt senaste val. Nöjd!
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Det blir ju tyvärr mest slitet i mitten när man kör på raka svenska vägar. Du har säkert rätt lufttryck. Men kolla för säkerhets skull. För mycket eller för lite påverkar väghållningen.
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt
Skickat från luren
En rolig sak när jag bytte bakdäcket sist. Det var slitet i mitten och längst ut på kanterna! Men en hel del kvar där mellan! Då har man haft roligt
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/