Stålradial på Transalp?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Stålradial på Transalp?

Inlägg av Tramsvalp »

Jag kör numer på stålradial bak, Tourance 130/80 R 17. Rekommenderas inte till TA650 av Metzeler själva, men tillsammans med Tourance framdäck och lägre lufttryck bak tycker jag det går bra. Verkar hålla nästan dubbelt så länge som 120/90.

Edit: Såg nu att Metzeler rekommenderar detta däck till TA600.

Har kört slut på ett antal Metzeler Tourance bakdäck (tillsammans med Michelin Sirac framdäck) och trivts med det, men undrat varför de bara hållit max 800-1000 mil. Många säger ju att Tourance håller 1800 mil! Provat olika däcktryck 1,8-2,5 utan nämnvärd skillnad.
Så den här gången skulle jag prova nåt nytt.

Transalp-dimensionerna på Tourance är:
120/90 - 17 (64)
130/80 - 17 (65)
130/80 R 17 (65) Radial
90/90 - 21
Lastindex inom parentes. Mer om däckmärkning på http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyreinfo.php

Tyvärr minns jag inte om jag bara kört 120/90 eller om jag även haft 130/80. Radial har jag iaf inte haft.

Så den här gången blev det stålradial, Tourance 130/80 R 17 (65).
Jag har ju läst att man inte ska ha radialdäck på hojar som inte är avsedda för det. Men inte vad som händer om man har det.
Jag har också läst att man inte bör ha olika fabrikat fram och bak. Men inte vad som händer om man har det.

Med nya däcket (fortfarande med slitet Sirac fram) så kändes det som om bakänden sladdade i alla farter. Mer ju fortare. Likadant åt höger och vänster. Inte lite heller, klart irriterande och krävde parering i svängarna.
Riktigt läskigt vid spår och gropar i svag asfaltkurva i 140, upptäckte jag också... :shock:

Det vanliga felet vid sladd-känsla är väl för lågt lufttryck bak, men jag hade 2,4 kg som vanligt (med full semesterpackning). Så jag testade ända upp till 3 kg, men det blev bara värre.

När jag kom ner till 1,6 kg(!) i kallt däck blev det klart bättre, men absolut långt ifrån bra. Fortfarande mycket spårkänsligt.

Nu har jag bytt till Tourance även fram, och vilken skillnad det blev! Tydligen kan det göra STOR skillnad med olika däckmärke fram och bak, något jag aldrig tidigare varit med om. Man lär sej...

Nu kör jag med 2,0 kg både bak och fram, och det går fint. Experimenterar lite med trycket. Spårkänsligheten borta. Möjligen något överstyrt, men det är marginellt tycker jag.

För jag har kört 800 mil på radialdäcket och har nästan lika många mil kvar! :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Gilles70
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 09:46
Answers: 0

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Gilles70 »

Hej Tramsvalp, jag ska köpa en ny bakdäck till min TA650-07 och jag har hittat din gamla bra inlägg angående din rekommendation om Metzeler Tourance 130/80 R 17 (65) Radial. Jag har en del av frågor som jag hoppas att du (eller någon annan) i forum kan svara.

1) Om jag har fattat rätt TA650 monterar TT (tyre tube) däck. Vilken exakt typ av Metzeler Tourance hade du?
Jag kollade ocskå på Metzeler hemsida och hittade bara följande:

a) 130/80 - 17 M/C 65S
b) 130/80 R 17 M/C 65H
c) 130/80 R 17 M/C 65H TL
d) 130/80 R 17 M/C 65S TL
http://www.metzelermoto.com/web/catalog ... uro_street

2) Sen kollade jag på däckonline.se och hittade bara följande (tubeless):

e) Tourance 130/80 R17 TL 65S M/C
f) Tourance Steel Radial 130/80 R17 TL 65H M/C

Då blev jag förvirrad :?. Finns någon skyllnad mellan "Stål radial" och "radial"? Har du kanske monterat (f) eller..?
Kan man montera TL däck på TA650 också utan problem?

3) Köpte du på nätet (och var) eller..?

4) Kan du bekräfta din omdöme om Tourance efter flera km?

5) Har du kanske provat andra märke (typ. Michelin Anakee 2, Pirelli Scorpion Trail) som du rekommenderar
i stället än Tourance?

Jag hoppas att du blir inte trött av så många frågor men jag sökte en del av info på internet utan att hitta
mina svar och jag hoppas verkligen att jag ka få lite hjälp här ;-)

tack!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Tramsvalp »

1) Du kan ha både TT och TL med slang, spelar ingen roll. Jag hade d) 130/80 R 17 M/C 65S TL.

2) Mellan e) och f) tycks bara hastighetsindex skilja, dvs S eller H. Jag hade som sagt S. Vet inte om H fanns på den tiden. Transalp klarar sig med lägsta hast.index, men jag vet inte om S eller H har nån betydelse för vägegenskaperna. Vet inte varför de skrev Steel Radial så, det såg väl bra ut bara.

3) Jag köpte på http://www.mynetmoto.com, funkade fint.

4) Däcket höll 1300 mil, sen var det 1 mm mönsterdjup.

5) Jag har kört på Tourance så länge att jag glömt vilka andra däck jag haft. Många bra mil för pengarna. Anakee och Scorpion har jag inte haft. Anakee ska vara bra när det är kallt+vått, men håller inte lika länge. Tourance är väl inte så jättebra på kallt+vått, men i sånt väglag tar jag det ändå ganska lugnt.

OBS: Radialbakdäcket Tourance 130/80 R 17 M/C 65S TL funkade som sagt bara tillsammans med Tourance framdäck för mig. Tillsammans med Michelin Sirac framdäck blev hojen otäckt överstyrd. (Annars är Sirac bra däck.)

Välkommen till forumet, Gilles70. Genomtänkta frågor är bara trevligt att svara på. Fråga på bara! :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Gilles70
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 09:46
Answers: 0

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Gilles70 »

Då köper jag en TL som "din" med slang.

I mitt fall framdäcket är fortfarande standard TW Bridgestone (1100mil) och ska testa med
den nya Tourance (som framdäck). Om det inte funkar byter jag också framdäcket mot Tourance
som du rekommenderar ;-)

Stor tack för ett tydligt svar och tips! :D
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Tramsvalp »

Berätta sen hur det funkade med Bridgestone Trail Wing fram.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Tramsvalp »

Nu har jag kollat hur långt mitt senaste bakdäck har gått, ett Metzeler Tourance 130/80-17 65 S. Alltså INTE stålradial. Men 130 brett, jag har bara haft 120 i vanliga däck förut. (Heter det diagonal som på bilar när det inte är radial?)

Jag får det till att det har gått 2800 mil och har 2-3 mm mönster kvar!!!

Det låter orimligt, men jag fattar inte var jag skulle ha räknat fel. Jag satte på det vid mätarställning 5657 mil och det sitter fortfarande på vid 8521 mil. Jag vet att det är samma däck. Tror inte att jag haft nåt annat däck emellan, fattar inte varför jag skulle haft det.

Jag köper förstås ett likadant (130/80-17 65 S) nästa gång, så får jag se om det håller lika länge. Hur som helst så höll det längre än radialdäcket. Tror också att det känns neutralare än radialdäcket som nog var något överstyrt, även med Tourance framdäck.

Köp alltså 130/80-17 65 S, inte radial, det är vad jag tycker idag.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Gilles70
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 09:46
Answers: 0

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Gilles70 »

..jag var snabbare och hade redan lagt en order med radial däcket på dackonline.se idag (sön 22/5) :( , men jag antar att det går att ändra eftersom de hanterar beställningar mån till fre ;-). Jag har nu mejlat dem och se vad de säger och uppdaterar dig.
2800 mil är ganska mycket däck för pegnar Tramsvalp, whow! Jag ser fram emot mitt nya däck nu. :D

Tack för sista sekund tips!! :wink:
Gilles70
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 09:46
Answers: 0

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Gilles70 »

Lite återkoppling...

Jag har nu fått bak däcket monterad på vanadisgummi.se som jag rekommenderar varmt. De är proffsiga.
Dackonline.se ändrade min första beställning av ett radial däck mot icke radial utan problem! :D
Om leveransen: trots att däcket borde ha levererats hemma (i Stockholm) under 4 dagar, Posten kom aldrig
(men de skrev på deras paket spår system att "mottagare inte kunde nås") och var tvungen att hämta däcket själv.

Iaf, däckonline.se service+leverans var utmärkt och snabb. Kostnader gick för ca 840kr (däck inkl.lev.) + 500kr (montering).

Nu är det bara att köra :-)

ps- däcket blev en Metzeler 130/80 - 17 TT M/C 65S
Racko
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 jun 2010, 22:18
Answers: 0
Ort: Bålsta

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Racko »

köpte Metzeler Tourance EXP både fram och bak. Tänkte testa dom eftersom jag till 95% kör på asfalt.
Lite hala i början men de sa däck krängaren till mig att dom skulle va så de vart lite lugna mil först.
Gillar dom däcken...bra grepp på asfalt...grus nja. Inte testat dom i väta ännu men de kommer väl.

Köpe av Wheeler dealer i stockholm på söder. Grymt duktig på däck å bra pris. 2000 för både fram
och bak monterat och balanserat på fälg.
TA 600 93a
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av Tramsvalp »

Det är skillnad på Tourance och Tourance EXP.

Bild
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Re: Stålradial på Transalp?

Inlägg av rAWTAZ »

Kan hälsa herrskapet att älsklingen skall få nya Anakee 2-sulor imorrn. Verkar vara bra överlag och jag behöver byta nu så det får duga :)
Skriv svar