Kåpglas

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Robban D
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj 2006, 20:47
Answers: 0
Ort: Nacka Saltsjö-Boo Transalp-87

Kåpglas

Inlägg av Robban D »

Tjena, nu har jag kört omkring på min Transa i tre dagar och är mycket nöjd med hur hojen går. Pigg och rapp, :lol: :lol: men alldeles för tyst. :?
En annan sak som jag funderar kring är kåpan.
Kåpglaset är en mycket låg historia som inte styr undan vind som jag tänkt mig. Jag får allt i bröstet och det sliter och drar som fan i hjälmens skärm.
Vad har ni för erfarenheter av förhöjda kåpglas??? Funkar de???
Vart skall man köpa något som funkar.
Tycker att det är lite jobbigt vid motorvägs körning, går bra upp till 100 8) hyfsat till 120 sedan bara skitjobbigt. :(
Jag är ca 175 cm lång
Wood floats plastic dont
Tback
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 20:13
Answers: 0
Ort: TA- 03 / Kumla

Re: Kåpglas

Inlägg av Tback »

Hej Robban.

Jag kör med ett förhöjt kåpglas som är 140mm högre
än orginalet, ( Hondas förhöjda).
Visst det är inte brus-fritt men tycker det funkar rätt ok. Jag är 1,78 lång.
Har testat den låg varianten men tyckte den förde ett riktigt oväsen.

Finns väl fler varianter som MRA har med en med vinge på
men vet ej hur mkt förhöjt det är.Tror Touringbutiken har dom.




Robban D skrev:Tjena, nu har jag kört omkring på min Transa i tre dagar och är mycket nöjd med hur hojen går. Pigg och rapp, :lol: :lol: men alldeles för tyst. :?
En annan sak som jag funderar kring är kåpan.
Kåpglaset är en mycket låg historia som inte styr undan vind som jag tänkt mig. Jag får allt i bröstet och det sliter och drar som fan i hjälmens skärm.
Vad har ni för erfarenheter av förhöjda kåpglas??? Funkar de???
Vart skall man köpa något som funkar.
Tycker att det är lite jobbigt vid motorvägs körning, går bra upp till 100 8) hyfsat till 120 sedan bara skitjobbigt. :(
Jag är ca 175 cm lång
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Thomas »

Jag kör med en MRA-ruta med vingen längst upp(variotouring). Hade tidigare den förhöjda originalrutan men bytte till MRA'n. Visst har jag fortfarande lite turbulens runt hjälmen, men iom den justerbara vingen kan man försöka hitta ett läge som man tycker fungerar bra...det är ju som bekant väldigt individuellt, beroende på hjälmtyp, längd osv...Den hjälmtyp jag har är en öppningsbar variant. Har aldrig provat crossvarianten med skärm, så jag vet inte hur det känns med en sådan i kombination med tex MRA rutan....

En annan sak som jag tycker är bra med MRA'n är att är det en varm dag kan man sänka spoilern å få mycket luft i hjälmen, medans om det är kallare bara höja upp den å styra undan en del...
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Robban D
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj 2006, 20:47
Answers: 0
Ort: Nacka Saltsjö-Boo Transalp-87

Inlägg av Robban D »

Cool med lite liv i forumet :lol:
Funderar på det här med kåpglas efter min första lite längre repa med transan idag. Åkte ca 15 mil fast med min gamla integralhjälm. Fungerade mycket bättre än med den öppna. Inte alls så mycket brus.
Fortfarande så blåser det ju förståss rätt så mycket kring både knoppen och kroppen. Hondas 140 mm högre låter lockande.
Hur ser det ut med detta eller med MRA grejen :? ?
Det får ju inte se knäppt ut heller Fast det är klart, det är inte riktigt skitsnyggt med orginalglaset heller, det ser nästan knäppt ut med ett så lågt glas. Mina kompisar med liknande hojar , Cagiva elephant och Yamaha super tenere, har riktigt snygga kåpglas som verkar riktigt utformade. Ingen av dessa klagar över för mycket vind i bröster och högt sus kring kåpan.
Vore ju riktigt trevlig om det även är så att det styr undan en del vatten om man åker i regn också.
Wood floats plastic dont
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Robban D, du har väl inte ett nerkapat kåpglas?
Somliga har minskat turbulensen runt hjälmen genom att sänka glaset, andra genom att köpa högre. Jämför med bilder så du vet vad du har innan du går och köper nåt! :-)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Robban D
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj 2006, 20:47
Answers: 0
Ort: Nacka Saltsjö-Boo Transalp-87

Inlägg av Robban D »

Skall kolla upp det här, men mitt ser ut att vara orginal, med riktig kant runt hela . Finns/fanns det även lägre glas????
Wood floats plastic dont
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte om det finns/fanns. Att kanten är kvar bör förstås tyda på att det inte är sänkt, såvida det inte går att kapa i underkant och sänka det.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Sleezegrinder
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 09:24
Answers: 0
Ort: Nynäshamn

Inlägg av Sleezegrinder »

Innan jag slutligen gav upp och sålde Transan, hade jag provat det mesta.
1- Originalglas: Inte så mycket fladder, men mycket lågfrekvent buller som gav mig tinnitus.
2- Förhöjt Givi-glas: Jävligt mycket fladder och lika bullrigt.
3- Kapade ovan nämnda Givi-glas: Bullrade lite mindre och fick ner vinden en bit längre ned på hjälmen. Led fortfarande av oljudet.
Följde instruktionerna på denna sida: http://www.transalp.de/technik/pd-techn ... cheibe.php
4- Monterade en Laminar LIP ( http://www.laminarlip.com/ )på originalglaset: Funkade riktigt bra. Hade jag inte haft min bullerskada och hörselnedsättning hade det nog funkat klockrent. Säljs av ett finskt företag: http://www.baehr.fi
Senast redigerad av Sleezegrinder den tis 30 maj 2006, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Alfons
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 20 maj 2006, 18:37
Answers: 0
Ort: Täby TA600 - 96

Kåpglas

Inlägg av Alfons »

Har högt kåpglas på min TA, är själv 190 cm och tycker det funkar fint. Kör dagligen allt från motorväg till Stockholmsköer till o från jobbet. Ingen vind i bröstet men lite runt hjälmen, jag hålls hyggligt torr i regnet...
Alfons
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

Köpte en transalp till frugan i uppsala som jag körde upp till skell, drygt 65 mil tror jag, det var den höjda originalrutan på och jag är 184cm lång och det levde om något så fruktansvärt, trots proppar så susade det i öronen när jag lade mej på kvällen, har en standard integralhjälm, är själv ateist och på den har jag en varioscreen som funkar klockrent! får se nu vad frugan säger, hon är ju lite kortare i rocken..
mitsu
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 08 apr 2007, 14:40
Answers: 0
Ort: kalmar län

Inlägg av mitsu »

Jag kör med Givi´s höjda glas (satt på när jag köpte hojjen) och det lever om riktigt mycket! har inte gjort någon åtgärd än men nåt måste göras! får ett buller med skum frekvens som gör att längre turer skapar huvudvärk! hämtade ny hjälm igår som sitter tajtare får hoppas det hjälper lite men glaset måste omarbetas/bytas!

//Mitsu
KP
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 19:09
Answers: 0

Inlägg av KP »

Jag har köpt Givi´s förhöjda kåpglas och kört ca 50mil.
Det fungrade inte bra så jag har satt tillbaks orginal glaset.
Så är det någon som vill prova så har jag Ett kåpglas tillsalu.



Kenneth
Todi
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 17:59
Answers: 0
Ort: Honda Varadero -03 Sandarne

Inlägg av Todi »

Köpte MRA kåpan som man kan sjustera men blev riktigt deppig för det lever om värre än med orginal glaset och det dummaste av allt är att själva rutan är lika hög som orginal rutan så det känns som bortkastade 1500:-
Men skam den som ger sig nu får man gå ner och börja uppfinna nåt som inte Honda har klarat av på ca: 20 år =)
NiKKe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 23:47
Answers: 0

Har ett högt orginalglas till salu...

Inlägg av NiKKe »

Halloj!

Jag kör själv med ett högt Honda-orginalglas och det funkar hyfsat bra när man är 175 lång...visst, det är inte knäpptyst men...

Däremot så har farsgubben ett likadant glas som han vill sälja, han gillade det inte alls...men där var det nog mest utseendet som inte föll han i smaken...

Hör av er om det är intressant...

/niKKe
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Hej!

Ja allt är toppen med nya transan (650) förutom då att det bullrar nåt så in i...

Jag har ett whisper kit till min Raid II och kör med öronproppar, och det lindrar, men tyst är det knappast. Är 175 lång, och det känns som all turbulens hamnar precis vid nedre hjälmkanten.

Undrar om nån mer prövat Laminar-läppen, eller om det finns nån ny fantastisk lösning därute? Nån som kör med touratechs höga kåpglas?

När jag ställer mig upp blir det helt tyst, och jag har prövat att ta bort kåtglaset helt. Det blir tystare, men också jävligt blåsigt på överkroppen.

Jobbar som musiker och har redan en liten tinnitusskada som jag helst inte bättrar på nåt mer. Och vill verkligen hitta en bra lösning på detta då jag i övrigt är grymt nöjd med hojen.

/TD
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Tenore Diavolo skrev:När jag ställer mig upp blir det helt tyst, och jag har prövat att ta bort kåtglaset helt. Det blir tystare, men också jävligt blåsigt på överkroppen.
Du är helt enkelt för kort. Jag får dagligen epost om "enlargement", har inte läst dem men det handlar nog om att förlänga folk tror jag. Kan skicka adresser om du vill. ;)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Nja, jag är rätt nöjd med mina mått så du behöver inte vidarebefodra några enlargement-mejl ;P

Så menar du att lösningen är att kapa glaset då eller?
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Tenore Diavolo skrev:Så menar du att lösningen är att kapa glaset då eller?
Jag vet inte vad som är bäst, det där med kåpglaset är nåt som ständigt diskuteras. Själv är jag 180cm och kör med originalglas och öronproppar och trivs med det.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Och jag är 170 cm och använder förhöjt kåpglas från Touratech. Men utan öronproppar skulle det inte funka på landsvägen, men med dem funkar det jättebra. För mycket brus och huvudvärk utan proppar och det behövs inte mycket sidovind för att det ska bli en jäkla turbolens.

Nu skall Touratech ha en "flärp" eller vad kallas att fästa som förhöjning på befintligt kåpglas som jag ska försöka testa när jag har vägarna förbi Lidköping nästa gång. Kunde ju vara skönt att använda öronpropparna mindre ibland. Komminikationen med passageraren blir liksom lite lidande av propparna!

Hjälmval sägs ju spela in men det är inte så lätt att välja hjälm efter cykel och kropp när man inte får prova hjälmarna på firmorna, för då är de begnande efter en provtur. Man får nog ta den hjälm man trivs med och anpassa sig. Men åker man en offroad som en TA så ska man ha i åtanke att det heller inte är en fullfjädrad touringmaskin typ Guldvinge.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Faktum är att jag var på touratech i tisdags och frågade om just detta. Vi förökte få på deras flärp/läpp, men på 650 iaf så sitter det ju en kant på kåpglaset som gör att det inte går att få på flärpen. Men återkom gärna när du testat. Den borde ju passa med deras eget kåpglas som du kör med.
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Skriv svar