Vindskydd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Vindskydd
Det beror på storleken på flaskan
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
snygg bild Fibern. Garanterat fritt från turbulens men kanske inte mygg?
Ngn som vet vilken påverkan en tankväska har på luftströmmar/ turbulens.
Ngn som vet vilken påverkan en tankväska har på luftströmmar/ turbulens.
Kör, så det ryker!
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Förhöjt kåpglas XL 700 VA-2008-2012?
Hej på er.
För den som önskar att investera i ett förhöjt kåpglas till sin Transalp byggd mellan 2008-2012 : Skall man köpa orginal kåpglas hos sin Honda återförsäljare eller duger exempelvis "Lelles" förhöjda kåpglas?
Den undrande är 195 cm och störs av för koncentrerad luftström mot bröst och hjälm, när vinden "ligger fel" vid landsvägskörning. Skulle ett förhöjt kåpglas hjälpa mot detta?
Någon som vet bättre i dessa två frågor?
Flyttade inlägget till denna tråd. //mod
För den som önskar att investera i ett förhöjt kåpglas till sin Transalp byggd mellan 2008-2012 : Skall man köpa orginal kåpglas hos sin Honda återförsäljare eller duger exempelvis "Lelles" förhöjda kåpglas?
Den undrande är 195 cm och störs av för koncentrerad luftström mot bröst och hjälm, när vinden "ligger fel" vid landsvägskörning. Skulle ett förhöjt kåpglas hjälpa mot detta?
Någon som vet bättre i dessa två frågor?
Flyttade inlägget till denna tråd. //mod
Re: Vindskydd
Kan vara så att jag har en MRA ruta till salu.
Är du eller någon annan intresserad?
Är du eller någon annan intresserad?
Serendipity
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Re: Vindskydd
Hej Nysse,
MRA har funnits med tankebilden kring förstärkt vindskydd. Funkar MRA på orginalrutan som är ganska välvd på TA 08-12?
MRA har funnits med tankebilden kring förstärkt vindskydd. Funkar MRA på orginalrutan som är ganska välvd på TA 08-12?
Re: Vindskydd
Det är en MRA Varioscreen, dvs det är en ersättningsruta med ställbar övre del.
Serendipity
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Vindskydd
Pm'a mig pris??Nysse skrev:Kan vara så att jag har en MRA ruta till salu.
Är du eller någon annan intresserad?
Re: Vindskydd
Stensi. Återkommet i morgon är på hojrock nu.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Serendipity
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Re: Vindskydd
Ny hjälm löste problem!
Bytte ut min snart 8 åriga Arai, mot en Schuberth C3. C3:an med orginal vindskydd (TA-12) funkar för mig (195 cm).
Bytte ut min snart 8 åriga Arai, mot en Schuberth C3. C3:an med orginal vindskydd (TA-12) funkar för mig (195 cm).
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Högre ruta på Transalp -99
Hej!
Jag vet att detta diskuterats flitigt, och jag vet att det är individuellt vilken ruta man skall ha för minimalt vindbrus och turbulens, men jag undrar om någon där ute har en Transalp 600 mellan 94-99 som är runt 195 cm lång som har hittat en bra lösning? Jag är som sagt 195 cm lång, men har relativt långa ben, så sittande har jag kanske inte lika lång överkropp som en "normal" 195-kropp.
Jag upplever rätt mycket brus i hjälmen och vind i bröstet. Funderar på vanlig förhöjd ruta som är 45 cm eller möjligtvis en MRA vario.
Jag vet att detta diskuterats flitigt, och jag vet att det är individuellt vilken ruta man skall ha för minimalt vindbrus och turbulens, men jag undrar om någon där ute har en Transalp 600 mellan 94-99 som är runt 195 cm lång som har hittat en bra lösning? Jag är som sagt 195 cm lång, men har relativt långa ben, så sittande har jag kanske inte lika lång överkropp som en "normal" 195-kropp.
Jag upplever rätt mycket brus i hjälmen och vind i bröstet. Funderar på vanlig förhöjd ruta som är 45 cm eller möjligtvis en MRA vario.
/Henrik Land, Uddevalla
Re: Högre ruta på Transalp -99
Hej
Jag är 196, tror det fördelar sig hyggligt jämnt. På 99:an jag hade, satt Hondas original högre ruta med hembyggd "flärp" på.
Den åkte av! Brusade rejält och gav framför allt turbulens runt hjälmen från 90 och uppåt Jag satte tillbaka original (som jag fick med), hellre vinden i bröstet än en skakande skalle
På min nuvarande 700 har jag hittat rätt med MRA + Touratechs höjningsställage, men jag vet inte om motsvarande finns till 600. Tråd om det finns här.
Lycka till
Jag är 196, tror det fördelar sig hyggligt jämnt. På 99:an jag hade, satt Hondas original högre ruta med hembyggd "flärp" på.
Den åkte av! Brusade rejält och gav framför allt turbulens runt hjälmen från 90 och uppåt Jag satte tillbaka original (som jag fick med), hellre vinden i bröstet än en skakande skalle
På min nuvarande 700 har jag hittat rätt med MRA + Touratechs höjningsställage, men jag vet inte om motsvarande finns till 600. Tråd om det finns här.
Lycka till
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
@henrikland
Jag har sammanfogat din nya tråd med en äldre i samma kategori. Där hittar du kanske en del av värde. Om du går till sida ett så ser du hur jag lyckats komma från mesta turbulensen. Gjorde modifieringen på en förhöjd ruta och vinkeln på 600:an tror jag passar bäst till just detta. Kan också nämna att jag är "bara" 182 cm lång.
Jag har sammanfogat din nya tråd med en äldre i samma kategori. Där hittar du kanske en del av värde. Om du går till sida ett så ser du hur jag lyckats komma från mesta turbulensen. Gjorde modifieringen på en förhöjd ruta och vinkeln på 600:an tror jag passar bäst till just detta. Kan också nämna att jag är "bara" 182 cm lång.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Re: Vindskydd
Senast redigerad av henrikland den ons 18 dec 2013, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
/Henrik Land, Uddevalla
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Re: Sv: Vindskydd
Så här blev det med min nya touringruta med varioscreen längst upp. Skall bli kul att se hur fartvinden känns nu.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Henrik Land, Uddevalla
-
- 1200cc
- Inlägg: 6172
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
Ser ju bra ut Henrik. Sitter på ungefär samma höjd som min hemgjorda, som också vilar på den förhöjda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Vindskydd
Hmm. Jag har nu testat lite på min xl700 och är tillbaka på original rutan.. Köpte ju en MRA ruta av Nysse här på forumet, och har kört ett tag med den. Får lite turbulens mitt på hjälmen, men har lite mer ruta att krypa bakom vid regn t.ex. Så köpte jag Givis höga ruta, och tyckte att hojen såg helt annorlunda ut, men turbulens på hjälmens övre del är kvar. Den ska ju vara 15,5cm högre. Synd då jag tycker den rutan är snyggast.
Sen testade jag utan ruta, och det blev ju ingen turbulens
läs:tornado runt huvudet rent ljudmässigt som på dom två andra. Det blev bara en massa luftmotstånd när man kom upp i hastighet 120+. Så satte jag dit original rutan, och tycker faktisk den är bäst av fyra olika lägen. Tror nog att om jag byter hjälm också, så blir det bättre med tanke på vindbrus.
Själv är jag 184-85 med lång överkropp.. Så nu blir det att spara till en Schubert.
Sen testade jag utan ruta, och det blev ju ingen turbulens
läs:tornado runt huvudet rent ljudmässigt som på dom två andra. Det blev bara en massa luftmotstånd när man kom upp i hastighet 120+. Så satte jag dit original rutan, och tycker faktisk den är bäst av fyra olika lägen. Tror nog att om jag byter hjälm också, så blir det bättre med tanke på vindbrus.
Själv är jag 184-85 med lång överkropp.. Så nu blir det att spara till en Schubert.
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Re: Vindskydd
Har kapat min orginalruta (testat detta förut på min förra Transa och det blir turbulensfritt och tyst), såg inte riktigt bra ut. Åkte förbi en kompis som sysslar med bildekaler. Han satte dit en dekal i samma färg som cykeln. Ser faktiskt helt okej ut! (Skulle gärna lägga in bild men jag är inte PC-kompatibel...)
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Re: Vindskydd
I dag blev jag glad över min måhända något annorlunda lösning:
När jag satte ihop grejerna, så ställde jag in det hela i högsta läget och blev supernöjd med det rejält minskade vindtrycket på bröstet, men helt utan turbulens
Sen har jag väl inte tänkt så mycket mer på den biten, men nu när det blev så vansinnigt varmt, kom jag på att "den är ju för bövelen justerbar"
Så, idag justerade jag ner den till lägsta läge i stället. Det tog väl max 30 sekunder, skenorna från TT har två fingerskruvar på varje sida. Och...Bingo
Rejält mycket mer fartvind runt överkropp och hjälm, men ett fullständigt rent flöde Svalare, men fortfarande helt utan turbulens
Själv tror jag att den lilla extraflärpen på huvudrutan tar kål på det sista av turbulens som klarar Varioscreens "vinge". Rätt eller fel, jag sk*ter i vilket, huvudsaken är att jag trivs bakom konstruktionen
Så, nu lär man ju komma i håg att justera efter temperatur och dagskänsla
När jag satte ihop grejerna, så ställde jag in det hela i högsta läget och blev supernöjd med det rejält minskade vindtrycket på bröstet, men helt utan turbulens
Sen har jag väl inte tänkt så mycket mer på den biten, men nu när det blev så vansinnigt varmt, kom jag på att "den är ju för bövelen justerbar"
Så, idag justerade jag ner den till lägsta läge i stället. Det tog väl max 30 sekunder, skenorna från TT har två fingerskruvar på varje sida. Och...Bingo
Rejält mycket mer fartvind runt överkropp och hjälm, men ett fullständigt rent flöde Svalare, men fortfarande helt utan turbulens
Själv tror jag att den lilla extraflärpen på huvudrutan tar kål på det sista av turbulens som klarar Varioscreens "vinge". Rätt eller fel, jag sk*ter i vilket, huvudsaken är att jag trivs bakom konstruktionen
Så, nu lär man ju komma i håg att justera efter temperatur och dagskänsla
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Vindskydd
Najs Rätt eller fel spelar väl mindre roll för andra, det är ju du som ska sitta där - och därmed avgör du saken ️
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse