Vindskydd

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Vindskydd

Inlägg av Boman »

Har en Givi högre ruta monterad på min TA -01. Tyvärr saknar jag originalet så jag har inget att jämföra med. Givi-rutan ger ett hyfsat vindskydd men det är ganska mycket turbulens och framförallt är det ett lågfrekvent "dån" i hjälmen. Detta dån blir nästan värre när man använder öronproppar. Jag är 1.84 lång.

Vindskyddet är egentligen min enda anmärkning mot en i övrigt bra hoj.

Min fråga är. Hur har ni löst detta? Egna lösningar? Har någon testat MRA Varioscreen? Andra rutor/lösningar som funkar bra.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Skytten
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 10:48
Answers: 0
Hoj: XL1000-03
Ort: Sorunda

Inlägg av Skytten »

Har själv upplevt samma problem. Jag började med den förhöjda varianten och satte sedan på en varioscreen. Jag kan inte påstå att jag upplevde någon skillnad mellan de båda. Enda tillfället då det blir riktigt tyst och skönt under hjälmen är när man ställer sig upp och får ett mer ostört, laminärt luftflöde över hjälmen. Men det blir ju jobbigt i längden :lol:
Testade även att köra utan kåpa helt och hållet, även jag ser alltså fram mot eventuella tips i frågan.
Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna och dom som inte kan räkna.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag kör också med MRA Varioscreen. Visst, den styr undan luftströmmen från hjälm och bröst men det blir ändå mycket turbulens. Jag är 180 cm.

V Saarela berättade om den nya rutan med två hål i här: http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=219
Kanske kan va nåt?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

Det finns några bilder på Laminar Lip i denna tråd
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=58
Användarens profilbild
MR71
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 13:48
Answers: 0
Ort: Honda Transalp XL700VA-08 SKÖVDE

Inlägg av MR71 »

Kan tipsa alla som köper nya transan att sätta på den högre rutan istället för den lilla låga originalrutan. En väldigt stor skilnad vad gäller vind bruset.
Nu kan jag åka med visiret helt öppet. Känner knappt inget vinddrag alls.

Magnus
HONDA TRANSALP XL 700VA-08
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Jag hade en hög ruta på tidigare, nu satte jag dit ett original för att prova. Det känns nu som hojen går fortare då det blåser mer kring 100km/t... Pendlar mest till jobbet så det gör inget. Känns som närsikten är bättre dock. (bra när man kryssar i trafiken). Ska jag ut på en långtur lär jag sätta dit det högre, tar ju bara 5 minuter.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Lundberg-Varioscreen

Inlägg av Fibern »

Har testat en egen produkt. Måste medge att den fungerar alldeles utmärkt. I det närmaste gratis.
Erhöll en skräddbit Lexan, 2mm, på Öjeby Glas o Aluminium, utan kostnad. Kapade till ca.33x 25 cm, rundade hörnen och satte en bit självhäftande tätningslist längst ner, för att slippa repor i vindrutan. Två limklämmor a'la Clas Ohlsson och saken var klar. :idea:

Bild

edit: tilläggas bör att rutan på hojen är den förhöjda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
benny1
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 01:46
Answers: 0
Ort: Transalp 2001

Vind skydd

Inlägg av benny1 »

Halloj...Har en 01:a som jag köpte med ett hemasågat extra lågt vindskydd. Har aldrig haft problem med vinden då den träffar mig rakt på bröstet.... Satte dit orginalrutan, men bytte raskt tillbaka efter en provtur..

Fick nu för mej att cykeln skulle vara snyggare med förhöjt kåpglas vilket jag inhandlade för 800 kr....

Med det förhöjda åker visiret automatiskt ner vid hastigheter över 70....Det blåser som fan kring skallen....

Kommer att sätta dit mitt extra låga vindskydd igen....

Med det kunde jag köra i toppfart och ha öppet visir utan problem...Dessutom har hojen börjat vobbla vid toppfart vilket den aldrig gjorde med den låga rutan....

REKOMMENDERAS......X-tra låg ruta........Inte så snyggt men jävligt bra. :P
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Vind skydd

Inlägg av jerkonetti »

[REKOMMENDERAS......X-tra låg ruta........Inte så snyggt men jävligt bra. :P[/quote]

Skulle man kunna få se en bild??.
Har samma tankar själv. Har haft flera cyklar med låga kåpor och aldrig upplevt samma turbulens som på Transan med orginalglas.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Har också förhöjt glas på min 600 92:a o störs lite av turbulensen. Är 1.80 lång. Hukar jag mig lite så blir det bättre. Funderar på att testa förlänga en liten bit som är vinklad så kanske luften kommer över hjälmen. Ska laborera lite.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Ekman skrev:Har också förhöjt glas på min 600 92:a o störs lite av turbulensen. Är 1.80 lång. Hukar jag mig lite så blir det bättre. Funderar på att testa förlänga en liten bit som är vinklad så kanske luften kommer över hjälmen. Ska laborera lite.
Om du kikar på min egentillverkade Varioscreen, så är den inte vinklad alls, men håller det mesta av vindbruset borta.
Ska ersätta klämmorna med mer lämpliga permanenta hållare så småningom.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Vind skydd

Inlägg av Tramsvalp »

benny1 skrev:REKOMMENDERAS......X-tra låg ruta........Inte så snyggt men jävligt bra. :P
Bild, tack. :)
Jag har också föreslagit kapad ruta nån gång, men fick inget gehör...

Har inte testat kapad ruta själv, däremot att köra med borttagen vindruta på min 650. Det blev en jämn och fin luftström, mycket behagligt. Vindtrycket på bröstet ökar rejält förstås, så det finns ju nackdelar. Jag trivs dock bra med originalrutan och dess turbulens.

Ni som provar att huka er, prova att ställa er upp i olika farter också, eller att sitta på telefonkatalogen eller så. Eller plocka bort rutan (5 min).
Nånstans läste jag förresten att rutan på TA är avsedd att skydda bröstet, inte huvudet.

Om vindrutans gummiexpandrar ramlar ner under kåpan så finns de billigt på Biltema, som någon här tipsade om.
Där finns även kantlist (silverfärgad) för kåpglas, har inte sett den i verkligheten dock.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
benny1
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 01:46
Answers: 0
Ort: Transalp 2001

Ruta

Inlägg av benny1 »

Hur gör jag för att få in bilden i meddelandet ?[/url]
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ruta

Inlägg av Tramsvalp »

benny1 skrev:Hur gör jag för att få in bilden i meddelandet ?[/url]
Hur man postar bilder :wink:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Fibern skrev:
Ekman skrev:Har också förhöjt glas på min 600 92:a o störs lite av turbulensen. Är 1.80 lång. Hukar jag mig lite så blir det bättre. Funderar på att testa förlänga en liten bit som är vinklad så kanske luften kommer över hjälmen. Ska laborera lite.
Om du kikar på min egentillverkade Varioscreen, så är den inte vinklad alls, men håller det mesta av vindbruset borta.
Ska ersätta klämmorna med mer lämpliga permanenta hållare så småningom.
Jodå Fibern har noterat ditt glas :wink: Jag tänkte om man vinklar lite så kanske förlängningen kan vara kortare.. På en del hojar så är ju glaset lite vinklat upptill. Det borde ju göra att luftströmmen skickas lite högre upp men endast spekulationer från min sida :roll:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Ekman skrev:

"Jodå Fibern har noterat ditt glas Jag tänkte om man vinklar lite så kanske förlängningen kan vara kortare.. På en del hojar så är ju glaset lite vinklat upptill. Det borde ju göra att luftströmmen skickas lite högre upp men endast spekulationer från min sida"

Det gör det säkert. Jag försökte själv böja till Lexan-glaset, men si där gick jag bet. Det går nämligen inte att värma och böja. Måste böjas i plåtbocknings-maskin. Kanske finns det andra material som går forma med värme.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
demoine
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 21:26
Answers: 0
Ort: XL600V/Bromma

Laminar Lip

Inlägg av demoine »

Aj då, nu har jag kanske gjort bort mig. Jag har precis beställt Laminar Lip till min TA -94, men inser att jag redan har den höga varianten på vindrutan. Jag antar att Laminar Lip inte kommer att passa på den eller inte är gjord för den?

Vad tror ni?

Bild på min hoj finns: http://minabilder.se/wordpress/wp-conte ... c_8149.jpg
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Jag hade en hög ruta som du när jag köpte hojen. Bara vind i huvudet. Satte dit ett original då kom blåset på bröstet istället och inget sus kring huvudet.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
demoine
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 21:26
Answers: 0
Ort: XL600V/Bromma

Inlägg av demoine »

Hmm ok. Fast man man undrar ju hur Laminar Lip funkar på den höga rutan... Kanske blir bra. Om den går att få dit, vill säga.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

slutbrusat

Inlägg av jerkonetti »

Jag har kapat ned orginalglaset till ca 3 cm ovanför kåpkanten. Vilken skillnad. Nu är det äntligen tyst och skallen skakar inget mer. Ni som har funderingar - prova att köra en sväng utan kåpglas (bara 4 skruvar att plocka bort) och upplev själva. Jag är mycket nöjd. Vindtrycket borta från kroppen men utan hjälmturbulens. :D
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Skriv svar