Vindskydd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
TommyF: Ifall du är riktigt snäll kan vi säkert bytlåna under någon korttur någon dag framöver, så får du känna hur en Varioscreen känns. Måste bara få ihop hojen till fungerande skick först (se min tråd under Min-XL forumdelen).
För du bodde väl i Väsby? Bor i Sigtuna själv.
För du bodde väl i Väsby? Bor i Sigtuna själv.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
Skye. Helt sant. Vind och turbulens kommer man nog inte ifrån, oavsett högre ruta.
Ska iallafall testa annan hjälm först, innan jag avkunnar min dom "återinsätta orginalrutan eller ha kvar den den höga".
Hur som helts. Hastighet upp till ca 75kmh är helt ok för mig. Kör sällan/aldrig på motorvägen, blir helst mindre vägar/småvägar tar mig fram på.
OCH en annan fördel med att köra inte alltför fort . . . man hinner uppleva alla vyer under färden, under längre tid
Ska iallafall testa annan hjälm först, innan jag avkunnar min dom "återinsätta orginalrutan eller ha kvar den den höga".
Hur som helts. Hastighet upp till ca 75kmh är helt ok för mig. Kör sällan/aldrig på motorvägen, blir helst mindre vägar/småvägar tar mig fram på.
OCH en annan fördel med att köra inte alltför fort . . . man hinner uppleva alla vyer under färden, under längre tid
Kör, så det ryker!
-
- Trehjuling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 28 maj 2013, 22:11
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Borlänge
Re: Vindskydd
jag tycker den här lösningen är smart och hade tänkt att testa den själv. Tyvärr är Madstad Motobrackets slut på motorvista , annars skulle jag beställt direkt. Pratat med madstad och de håller på att producera en uppdaterad version.
http://www.motorvista.es/tienda/manufac ... 00-xl1000v" onclick="window.open(this.href);return false;
/Stefan
http://www.motorvista.es/tienda/manufac ... 00-xl1000v" onclick="window.open(this.href);return false;
/Stefan
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Vindskydd
Hehehehe.. Nu är jag inte rasist, men jag gillar stärkt förklaring "Color actual negro"..!!!
Betyder det att dett är samma färg som en "Neger"??
[image=200]http://www.motorvista.es/tienda/bmz_cac ... 00x200.jpg[/image]
Betyder det att dett är samma färg som en "Neger"??
[image=200]http://www.motorvista.es/tienda/bmz_cac ... 00x200.jpg[/image]
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Negro betyder väl svart på spanska.Jokern skrev:Hehehehe.. Nu är jag inte rasist, men jag gillar stärkt förklaring "Color actual negro"..!!!
Så är färgen egentligen svart står det typ.
Re: Vindskydd
Människan är ju så fiffigt byggd att en del har långa ben, kort kropp och givetvis då vice versa. Innebär att en person som är typ 1,74 lång kan lika gärna vara längre på hojen än en som är 1,90 lång.(sittlängd). Till det tillkommer sen olika längd på armar så vi sitter då olika avständ från rutan.
Dvs, ingen större ide att jämföra med varann hur lång man är, utan det är bara att gilla läget...prova, hoppas och be. Att en hjälm(som TommyF är inne på) kan också påverka ganska mycket, behöver dock inte betyda att en dyrare/bättre/modernare hjälm är mindre känslig.....
Dvs, ingen större ide att jämföra med varann hur lång man är, utan det är bara att gilla läget...prova, hoppas och be. Att en hjälm(som TommyF är inne på) kan också påverka ganska mycket, behöver dock inte betyda att en dyrare/bättre/modernare hjälm är mindre känslig.....
Re: Vindskydd
Där tror jag du har alldeles rätt, Saarela. En faktor till kan ju vara hur vi normalt sett sitter på hojen, en del krummar skapligt i ryggen, andra sitter betydligt mer upprätt när det känns bekvämt.
Så, som du säger, man får nog testa sig fram, för mig vart det bra i slutändan... eller kanska jag ska säga slutänden
Så, som du säger, man får nog testa sig fram, för mig vart det bra i slutändan... eller kanska jag ska säga slutänden
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Vindskydd
Ja, så har jag ju inte heller tänkt, bara där diffar det ju nån centimeter också.....Stefan skrev:En faktor till kan ju vara hur vi normalt sett sitter på hojen, en del krummar skapligt i ryggen, andra sitter betydligt mer upprätt när det känns bekvämt.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
Har nu testat åktur med annan hjälm med den högre utan monterad.
Nix. kanske, om jag är snall, marginellt tystare.
Turbulensen runt hjälmen är där den är. Oavsett hjälmtyp. Känns ok upp till ca 75 kmh.
Ska ta mig en funderare på om jag ska lägga ut pengar en "vario . . . " på nuvarande höga skärmen.
Har som sagt upptäckt att om jag böjer mig ngt framåt/nedåt så är mkt bättre med ljud och turbulens. Kan tillochmed höra motor/transmission.
Nix. kanske, om jag är snall, marginellt tystare.
Turbulensen runt hjälmen är där den är. Oavsett hjälmtyp. Känns ok upp till ca 75 kmh.
Ska ta mig en funderare på om jag ska lägga ut pengar en "vario . . . " på nuvarande höga skärmen.
Har som sagt upptäckt att om jag böjer mig ngt framåt/nedåt så är mkt bättre med ljud och turbulens. Kan tillochmed höra motor/transmission.
Kör, så det ryker!
Re: Vindskydd
Jag upptäckte idag att min reflexväst bidrar med störande turbulens runt hjälmens nederkant. Upptäckte att om jag tog tag i reflexvästen så den blev helt spänd och inte kunde fladdra blev det betydligt bättre, så resten av dagen blev det att köra utan västen. Sen tryckte jag in -20 decibel i mina formgjutna hörselskydd, det blev tyst och fint.
Men jag har inte givit upp än jag har ett par idéer med min hemma byggda ruta till som jag måste testa innan jag sätter tillbaka min orginalruta.
Blev även sugen att testa biltemas geldyna, som ni skrivit om i en annan tråd, den sägs ju ge en något högra sitthöjd, kanske kan det funka istället för att kapa rutan 2 cm.
/Jake
Men jag har inte givit upp än jag har ett par idéer med min hemma byggda ruta till som jag måste testa innan jag sätter tillbaka min orginalruta.
Blev även sugen att testa biltemas geldyna, som ni skrivit om i en annan tråd, den sägs ju ge en något högra sitthöjd, kanske kan det funka istället för att kapa rutan 2 cm.
/Jake
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Skall man bara ha tystare är ju öronproppar det enklaste.
Annars, ifall man vill ha en tyst hoj utan öronproppar, så får man nog bygga ut rutan på sidorna kring föraren på sidorna för att hamna inne i "luftbublan" helt. Det är ju det som händer när man böjer sig framåt och ned bakom rutan. Du är inne i "luftbublan".
För att slippa den huvudskakande turbulensen så bör man väl sikta på att få vinden från halsen/axlarna och uppåt. Börjar vinden från halva hjälmen och uppåt så tenderar det att slita på nackmusklerna ganska redigt och huvudet far fram och tillbaka.
Vinden på axlarna/halsen
Vinden halvvägs upp på hjälmen
Annars, ifall man vill ha en tyst hoj utan öronproppar, så får man nog bygga ut rutan på sidorna kring föraren på sidorna för att hamna inne i "luftbublan" helt. Det är ju det som händer när man böjer sig framåt och ned bakom rutan. Du är inne i "luftbublan".
För att slippa den huvudskakande turbulensen så bör man väl sikta på att få vinden från halsen/axlarna och uppåt. Börjar vinden från halva hjälmen och uppåt så tenderar det att slita på nackmusklerna ganska redigt och huvudet far fram och tillbaka.
Vinden på axlarna/halsen
Vinden halvvägs upp på hjälmen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
Annars har du här ett exempel på bra vindskydd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Vindskydd
@Fibern
Ingen risk för turbulens där inte
Hogge
Ingen risk för turbulens där inte
Hogge
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Vindskydd
Näää, men turmult
Om man är många om 1 flaska
Om man är många om 1 flaska
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Vindskydd
Det beror på storleken på flaskan
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
snygg bild Fibern. Garanterat fritt från turbulens men kanske inte mygg?
Ngn som vet vilken påverkan en tankväska har på luftströmmar/ turbulens.
Ngn som vet vilken påverkan en tankväska har på luftströmmar/ turbulens.
Kör, så det ryker!
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Förhöjt kåpglas XL 700 VA-2008-2012?
Hej på er.
För den som önskar att investera i ett förhöjt kåpglas till sin Transalp byggd mellan 2008-2012 : Skall man köpa orginal kåpglas hos sin Honda återförsäljare eller duger exempelvis "Lelles" förhöjda kåpglas?
Den undrande är 195 cm och störs av för koncentrerad luftström mot bröst och hjälm, när vinden "ligger fel" vid landsvägskörning. Skulle ett förhöjt kåpglas hjälpa mot detta?
Någon som vet bättre i dessa två frågor?
Flyttade inlägget till denna tråd. //mod
För den som önskar att investera i ett förhöjt kåpglas till sin Transalp byggd mellan 2008-2012 : Skall man köpa orginal kåpglas hos sin Honda återförsäljare eller duger exempelvis "Lelles" förhöjda kåpglas?
Den undrande är 195 cm och störs av för koncentrerad luftström mot bröst och hjälm, när vinden "ligger fel" vid landsvägskörning. Skulle ett förhöjt kåpglas hjälpa mot detta?
Någon som vet bättre i dessa två frågor?
Flyttade inlägget till denna tråd. //mod
Re: Vindskydd
Kan vara så att jag har en MRA ruta till salu.
Är du eller någon annan intresserad?
Är du eller någon annan intresserad?
Serendipity
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Re: Vindskydd
Hej Nysse,
MRA har funnits med tankebilden kring förstärkt vindskydd. Funkar MRA på orginalrutan som är ganska välvd på TA 08-12?
MRA har funnits med tankebilden kring förstärkt vindskydd. Funkar MRA på orginalrutan som är ganska välvd på TA 08-12?