Vindruta MRA

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Vindruta MRA

Inlägg av rolfmm »

Har idag en Giviruta på min TA. Denne tycker jag är för mjuk, den rör rätt mycket på sig vid hastigheter på 110 och mer. Jag har "toppat" den med en självtillvärkat spoiler av originalrutan och det har bildats spricker runt festerna och jag är rädd det en dag ska gå isär. Farligt om det händer i 100+...... :shock:

Kunde tänka mig testa MRA VarioTouring som är komplett med spoiler <https://www.mrashop.de/com/selection-by ... c=90004626>. Är det nån som har erfarenhet om denna? Är den mer stadig än Givi?

Det finns också en MRA TouringScreen som värkar vara högre och evt toppa den med en X-Creen <https://www.mrashop.de/com/selection-by ... -1994-1999> + <https://www.mrashop.de/com/selection-by ... -all-years>. Jag är 1,88 hög.....

Nån som har tips/meningar? Mycket pengar om det inte blir bättre......

Jo, det finns flera trådar om vindrutor på forumet (och enda flere på andra forum) som jag har läst och nån fasit finns ju inte.......
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vindruta MRA

Inlägg av Stefan »

Nä, facit går nog knappast att göra vad gäller valet av ruta, många faktorer utöver längd som spelar in. Jag har en MRA på min, men kan inte jämföra med Givi, som jag aldrig haft. Visst fladdrar, eller snarare böljar den lite i vinden, men inget jag ser som något besvär.
Länken är till min XL700, hittar inte till XL600, men kanske kan ge en idé.

Jag är (enligt passet) 196 lång, så jag behövde mer för att slippa turbulensen. Tyvärr gjorde jag två åtgärder samtidigt, så vet inte vilken som gav mest. Men, som jag tror, ja köpte ett höjningskit från Toutratech (dyratech), det dels gör att rutan kan ställas i höjdled och jag har den i högsta läge. Men, den flyttar också ut rutan en bit från panel och lamphus, vilket gör att jag får ett luftflöde innanför rutan också, som även det motverkar turbulensen. http://shop.touratech.se/repositioning- ... l700v.html


Sedan kompletterade jag med en liten extra spoiler på rutan bakom MRA's spoiler för att splittra det sista. Den minns jag inte var jag hittade, men TT har sådana också, om än till överpris.

Med det kittet upplever jag luftflödet som helt fritt från turbulens *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vindruta MRA

Inlägg av Fibern »

Bara en påminnelse. Det är svårt att överföra höjd på vindruta, kroppslängd och olika vario-screens, mellan 600, 650 och 700-modellerna. På grund av olika vinklar och lutning på rutorna.
Exakt hur det skiljer mellan 650 och 700 är jag osäker på, men i alla fall 600:an har annorlunda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Vindruta MRA

Inlägg av AndersG »

... och inte endast hojmodellerna är olika. Det gäller ju även oss. Exempelvis säger längden inte så mycket om den inte kombineras med ApIndex.
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Re: Vindruta MRA

Inlägg av rolfmm »

Det är sant. Utformningen av rutan har mycket mer å si än höjden. Nyare "äventyrhojar" har mycket mindre ruta som är väl så effektiva......
Va är ApIndex? :conf:
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Vindruta MRA

Inlägg av AndersG »

ApIndex är förhållandet mellan längd som i höjden över marken och längd mellan fingerspetsarna som vingbredd. Enklast mäts man liggande på golvet på rygg. Fötterna resp en långfingerspets mot en vägg och någon som mäter i andra änden.

Jag har för mig att jag själv har ApIndex -7 eller nå't. Att mitt vingspann alltså är 7cm kortare än vad jag är lång.

Fast egentligen kanske vi borde införa ett RutIndex istället. Benens lämgd spelar ju inte mycket roll för turbulensen. Däremot ryggens och armarnas samt dess förhållande.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vindruta MRA

Inlägg av Stefan »

Förhållande överkropp/underkropp (alltså från röven till fotsulan resp. till skalpen) låter för mig i så fall mer som en faktor. En annan är väl hur du sitter på hojen när du kör normalt. Jag har sett många som ser ut att sitta kapprakt upp i sadeln för det mesta, den andra ytterligheten är väl som OlleÅ uttryckte saken, "som en skitnödig räka" :D D.v.s. mer krum i ryggen. Själv får jag nog hänföra mig till närmare "räkkategorin".
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vindruta MRA

Inlägg av Olle Å »

Jag har originalrutan kvar på min TA, men har höjt den med en avkapad MRA ca 20 cm. luftströmmen passerar ovanför hjälmen och föser undan regn och snö. *pilot *pilot
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar