Turbulensproblem Varadero 1000 -04

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
hsnm
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 11 jun 2019, 16:08
Answers: 0
Hoj: Honda XL1000VA -04
Ort: Vallentuna

Turbulensproblem Varadero 1000 -04

Inlägg av hsnm »

Hej,
tänkte dela med mig av mina erfarenheter med skak/slag mot hjälmen i fart över 90 km/h. När jag körde hem hojen från Kungälv (till Vallentuna), 50+ mil så såg jag ibland dubbelt av turbulensen. Eftersom jag inte hade kört hoj på 12 år så mindes jag inte riktigt om detta var normalt eller inte. Men, lite väl skakigt kändes det väl ... Så, efter en del googlande (bl.a i detta forum) så fick jag klart för mig att det handlade om turbulens/vakuum-bubblor bakom vindrutan.

Eftersom problemen upplevs olika mycket beroende på förarens längd, körställning, hastighet etc. så hittade jag inget entydigt svar. De flesta inläggen urartade (som vanligt) och blev en debatt om huruvida Givi var bättre än MRA, eller om man skulle köpa "topp-flärpar" eller bygga själv. Suck.

Någon tipsade om att flytta ut rutan en bit från kåpan, för att få luften att flöda på båda sidorna och därigenom minska turbulensen. Detta var vad jag gjorde och det funkade HUR bra som helst!

Jag är 188 cm lång, 50 år, 115 kg och med rutan i lägsta läget och egenhändigt 3D-printade distanser på 15mm så är problemet helt borta!

Kostnad för denna fix?

4x50mm M5 hos Bauhaus: 6 kr
4x15mm distanser 3D-printade: 50 öre

Jag kan inte tänka mig en bättre investering av 6,50:-.

Hoppas detta hjälper någon annan nybliven Varadero-ägare med turbulensproblem!
Jag lägger upp designfilen för distanserna på thingiverse.com. Återkommer med länk.

/Hasse.
Användarens profilbild
Hynboholm
50cc
50cc
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 20 jun 2019, 22:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1290 SuperAdventure S
Ort: Karlstad

Re: Turbulensproblem Varadero 1000 -04

Inlägg av Hynboholm »

Bra att du blev nöjd.
Har du provat nya designen I regn? Hur mycket vatten smiter under och in på "insidan"?
Lägg gärna upp länken, distanser kan vara bra till mycket!
KTM 1290 SuperAdventure S
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Turbulensproblem Varadero 1000 -04

Inlägg av Fibern »

 ! Meddelande från: Fibern
Tråden flyttad till lämplig kategori
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar