Hjälm med bluetooth/intercom

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Laffe »

Jag valde oxå snackhjälm efter i första hand säkerheten. Att det dessutom är ett bra pris på en hjälm som säkerhetsmässigt spöar flera av shoeis och nolans (som ligger i prisklass 5-7000:-) tycker inte jag utgör något hinder.


Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Super bra information alla :clap *drinking_cheers* kommer vara till stor hjälp för mig!
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Bønne »

Ivaradero skrev:Jag valde oxå snackhjälm efter i första hand säkerheten. Att det dessutom är ett bra pris på en hjälm som
säkerhetsmässigt spöar flera av shoeis och nolans (som ligger i prisklass 5-7000:-) tycker inte jag utgör något hinder.
Ja, alt er jo relativt... :? . Jeg mente det faktisk negativt da jeg henviste til Sharp-testen og V-Can hjelmens
kun 3 af 5 stjerner, ikke en hjelm jeg ville bruge penge på :!:

Da jeg i våren 2012 købte ny hjelm, overvejede jeg en klaphjelm (eller klaphat om man vil), hvilket jeg aldrig
før har haft. Jeg prøvede derfor den nye Shoei Neotec, som passede fint og var behagelig at have på, men
da der ikke forelå en Sharp-test på den på det tidspunkt, fravalgte jeg den. XR-1100 derimod, havde 5 af 5
stjerner og viste sig at være ligeså god at have på, derfor blev det den. Jeg havde forinden prøvet en del
andre mærker, men fandt ikke andre der passede mig så godt som Shoei. Mener den kostede ca. 3500 DKr.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Laffe »

Bønne skrev:
Ivaradero skrev:Jag valde oxå snackhjälm efter i första hand säkerheten. Att det dessutom är ett bra pris på en hjälm som
säkerhetsmässigt spöar flera av shoeis och nolans (som ligger i prisklass 5-7000:-) tycker inte jag utgör något hinder.
Ja, alt er jo relativt... :? . Jeg mente det faktisk negativt da jeg henviste til Sharp-testen og V-Can hjelmens
kun 3 af 5 stjerner, ikke en hjelm jeg ville bruge penge på :!:

Da jeg i våren 2012 købte ny hjelm, overvejede jeg en klaphjelm (eller klaphat om man vil), hvilket jeg aldrig
før har haft. Jeg prøvede derfor den nye Shoei Neotec, som passede fint og var behagelig at have på, men
da der ikke forelå en Sharp-test på den på det tidspunkt, fravalgte jeg den. XR-1100 derimod, havde 5 af 5
stjerner og viste sig at være ligeså god at have på, derfor blev det den. Jeg havde forinden prøvet en del
andre mærker, men fandt ikke andre der passede mig så godt som Shoei. Mener den kostede ca. 3500 DKr.


Ok, jag läste nog lite för fort bara :wink:
Den hjälmen jag refererar till är inte den dyraste och inte heller den absolut säkraste på marknaden, men med 4 av 5 stjärnor i SHARP:s test så är den helt ok tycker jag.
I storbritannien går den dock under ett annat varumärke (Duchinni 619) men det är samma hjälm.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/duchinni-d619" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Nu har jag beställt en hjälm, det vart en Nolan N104 kostade 2299kr på 24MX.se den kostar 3699kr på andra ställen verkar det som! den har plats för N-Com B4 som det ska vara bra ljud ur? har inte köpt själva bluetooth kittet än! :D så antingen ska jag köpa till orginalet (N-Com B4) eller så ska jag köpa en uneversal och stoppa i?????? :frust:
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Laffe »

Hoppas du blir nöjd med din nya hjälm *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Jon Anders Olsson »

*drinking_cheers* Tack, jag var runt och provade hjälmar på Lingvallsmotor och Handelsboden, Och dom hjälmar som var öppningsbara som var skönast var SHOEI för 5695kr och Nolan för 3699kr så när jag kom hem och googlade runt så var saken klar när jag hittade Nolan för 2299kr :clap
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Håller på bygger in lite ljud i hjälmen, har köpt reservdelshögtalare till koss porta pro hörlurar som jag håller på bygger in i hjälmen, så nu ska de bli hifi kvalite på ljudet :clap

dom är lite större än original nolan, så jag fick skära ur lite ur cellplasten! har provlyssnat med dom i hjälmen, vilket underbart ljud, med mycket bas :rock-on

edit: Bilderna vart i fel ordning :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Nysse »

Jon Anders
Ser intressant ut. Har du dessa kopplad till något intercom system?
Serendipity
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Har sladd till telefonen nu, men har beställt 2st intercom som klarar 1000m med fm radio, billigt iaf, drygt 500:- för 2 satser med frakt! :D
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Har fått hem bluetooth intercom nu, är riktigt imponerad hur bra dom verkar funka :clap underbart med radio i dom oxå!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Hjälm med bluetooth/intercom

Inlägg av Laffe »

:clap :clap *pilot
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar