" AIRBAGVÄST "

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

" AIRBAGVÄST "

Inlägg av Olle Å »

Köpte en sådan väst i våras. har hela tiden hoppats på att inte behöva använda funktionen i den, men......
I lördags så bromsade en bil in lite häftigt alldeles före en cirkulationsplats och jag körde mot hörnet på bakre stötfångaren och trillade i gatan. Kändes konstigt efter landningen för jag kunde nästan inte röra mig. Det släppte ju efter några sekunder. Västen hade löst ut och den har ju flera sektioner, på var sida om ryggraden och bägge sidor av bröstet, en nackkrage stabiliserar huvudet och en stor del går ner över bäckenet.
Den egenhändigt tillverkade motorskyddsbågen klarade smällen och förorsakade sprucken stötfångare???? och skrynklig plåt. Mitt ena extraljus sprack glaset på.
Har någon annan erfarenhet av sådan typ av säkerhetsväst?
Den har ju börjat komma mer och mer bland i första hand fälttävlansryttare. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: " AIRBAGVÄST "

Inlägg av Jokern »

Tur att det inte hände nått med dig *thumb_up*
Kan du lägga upp en bild på din "airbagväst", kanske förre o efter :D
Jag har aldrig hört om en sån..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: " AIRBAGVÄST "

Inlägg av Peter »

Gott att höra att det bara blev materiella skador. Vad ligger en sån på i pris? Är den besvärlig att ta av och på? Är den bekväm att köra med? Massor av frågor blev det!!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: " AIRBAGVÄST "

Inlägg av Olle Å »

Efter önskemål om upplysning om denna väst, så får ni adressen och kan lätt kolla själva.

http://www.tryggsaker.se/mc-akare" onclick="window.open(this.href);return false; där får ni bilder och priser. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Idefix
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 01:02
Answers: 0
Hoj: XL600VR + XL1000V7
Ort: Kristiansand (Norje)

Re: " AIRBAGVÄST "

Inlägg av Idefix »

Dette er en gammel tråd, men jeg har en slik vest. Veldig grei å ha på, føles ikke tung eller trang. Viktig å huske å koble fra når en trer av sykkelen.
Jeg har kun hatt den kort tid, men det er en fin sikkerhet som jeg benytter til jobb og på lengre turer. Vanskelig å rulle sammen så best å ha med en bag den kan legges i dersom en skal ville kjøre uten.
Min er modell turtle back med ekstra rygg skydd. Størrelsen er samme som jakke størrelsen L = L, ingen grunn til å velge XL for å få den over L jacka med andre ord. litt lang i ryggen men kort fremme. Sitter litt på stussen.

Her er mer info,
Helite airbag vest

BildBild
You Meet the Nicest People on a Honda.

XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: " AIRBAGVÄST "

Inlägg av Olle Å »

Förstår inte varför inte fler använder denna typ av väst.
Ryttarna har ju mer och mer börjat använde dem. Med en fart av 50-60 km/h och med en fallhöjd på nästan 2 m kan jag förstå det. *pilot *pilot *pilot
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar