Regnställ

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Regnställ

Inlägg av Jokern »

Kom på att frun och jag inte hade regnställ :cry:
Så vad gör man kl 17.56 när man har varit i BonBon land i Danmark?
Juuuu man knalllar inom Kawa centret i Löddeköpinge och handlar 2 ställ till nästan halva priset ( hon i butiken ville jo stänga o hem 8-) ) så då fick jag bra pris :grin:
Nu är det bara att packa inför träffen och i morgon mötte upp med Hogge på milstolpen och sen med Masterjojo i Göteborg :P

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Sv: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av Äventyret »

L-A Varadero skrev:Kom på att frun och jag inte hade regnställ :cry:
Så vad gör man kl 17.56 när man har varit i BonBon land i Danmark?
Juuuu man knalllar inom Kawa centret i Löddeköpinge och handlar 2 ställ till nästan halva priset ( hon i butiken ville jo stänga o hem 8-) ) så då fick jag bra pris :grin:
Nu är det bara att packa inför träffen och i morgon mötte upp med Hogge på milstolpen och sen med Masterjojo i Göteborg :P

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2

Även jag kommer att infinna mig på plats med MasterJojo! :silver: :blå: :hsb: :röd:
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av hogge »

Dum fråga kanske från en solskensknutte men behövs regnställ med dagens gore tex ställ??? Har ett gammalt rukka från 80 talet men det tänkte jag inte ta med.. eller??? :conf:
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av Äventyret »

hogge skrev:Dum fråga kanske från en solskensknutte men behövs regnställ med dagens gore tex ställ??? Har ett gammalt rukka från 80 talet men det tänkte jag inte ta med.. eller??? :conf:
Mvh Hogge :silver:
Vet faktiskt inte, jag har själv med mig ett regn ställ, ligger man o piskar på i 100+ i flera mil och det hellregnar så känns det som att vattnet borde kunna tränga igenom. När jag var i dalsland för ganska exakt en månadsedan så fick jag lära mig bittert att glömmer man att stänga fickorna ordentligt så blir man väldigt blöt även om du har membran i kläderna, så stäng fickorna iafa :)
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av hogge »

Tack för ett snabbt svar. Får väl gå ut i garaget och se om jag hittar mitt gamla Rukka . Kan kanske skrämma bort regnet med det iallafall. :D
Ses imorgon
Mvh Hogge :silver:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Regnställ

Inlägg av Fibern »

Det är ju även så att ett blött Gore-Tex-ställ blir kallt att åka i. När membranet blöts ner från utsidan stängs möjligheten för din kroppsfukt att "smita" igenom, varpå den kalla fukten på utsidan kyler ner din samlade kroppsfukt och det känns både kallt o blött innanför. Avhjälps naturligtvis med en rejäl tröja, företrädesvis av ull. Men hur ofta har ni stannat och tagit av o på ytterligare kläder i kraftigt regn, som när man blir överaskad av ett åskväder?
Ett rejält, lätt och stort regnställ att dra utanpå mc-kläderna är en bra lösning. Behöver inte vara dyrt. Har ett jag köpt för ca. 300:- på XL-varuhuset i Oslo och det fungerar utmärkt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Regnställ

Inlägg av botte »

Jag tycker att allväderställ (har själv ett Jofama)l är bra att åka i men om man har tänkt att stanna, när det regnar, och dricka kaffe tex. så får man problem om man tar av sig jackan.
En personlig upplevelse är att stället fungerar bättre när det är lite kyligare än när det är varmt.
När jag och Fibern körde från Sandviken till Piteå, ca 30 mil i regn och mellan 4 och 8 grader varmt, så upplevde jag inte att jag blev fuktig under stället. När vi tog rast så behöll jag kläderna på och det var nog rätt beslut.
Problemet är när man väl tar av sig det så tar det lååååång tid på sig att torka.
Testade ett regnställ av overalltyp innan vi for men med min kroppsvolym och smidighet hade jag behövt en medhjälpare med mig, för att få den över axlarna, så det fick vara.
Har andra annorlunda åsikter så svara gärna!
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Regnställ

Inlägg av Donner »

Körde med tvådelat regnställ i Österrike, tror det är ett Held. Höll tätt men ganska otympligt att ha på samt att så fort det slutade regna så kände man direkt hur varm man blev så man blev tvungen att stanna och ta av det (andas noll). Skall man köra längre sträckor i regn så tror jag på ett separat regnställ men kör man i en skur då o då så tror jag på goretex.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Skriv svar