Barnkläder

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Nithro
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 22:28
Answers: 0
Hoj: Transalp -01
Ort: Orsa

Barnkläder

Inlägg av Nithro »

God morgon alla glada!! morrn morrn på er andra också.

Är så att jag har två killar varannan vecka och satt och kollade på hjälmar och liknande åt dem, sett att de inte rekomenderar riktig hjälm åt den lilla, han fyller snart 6. Har någon av er några ideer om när de kan börja med riktigt hjälm och vilken typ och när? Han kan ju inte följa med på någon längre tur ändå, mycket myror i rumpan på han så sitta still är inte riktigt hans grej som tur är. Så får sätta på han slalomhjälmen just nu tror jag, känns som den skyddar mer än en cykelhjälm.

Min andra kille är 9 år och ganska lång för sin ålder. Han kan följa med på längre turer och kan antagligen ha mer utrustning, har kollat runt och eftersom vi inte åker så mkt, så tycker jag kanske att ett skinnställ för x antal tusen är lite overkill även om lillebror kan växa i det. Hur har ni andra löst det om ni haft barnen med? Har ni nåt tips på bra ställe att kolla barnutrustning? Har kollat lite nätbutiker som sharkspeed, handelsboden och såna. Även satt en bevakning på blocket för kläder, men hjälm tycker jag är klurigt.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Barnkläder

Inlägg av rydde »

Nithro skrev:God morgon alla glada!! morrn morrn på er andra också.
Är så att jag har två killar varannan vecka och satt och kollade på hjälmar och liknande åt dem, sett att de inte rekomenderar riktig hjälm åt den lilla, han fyller snart 6. Har någon av er några ideer om när de kan börja med riktigt hjälm och vilken typ och när? Han kan ju inte följa med på någon längre tur ändå, mycket myror i rumpan på han så sitta still är inte riktigt hans grej som tur är. Så får sätta på han slalomhjälmen just nu tror jag, känns som den skyddar mer än en cykelhjälm.
Vi har också använt slalomhjälm när killen var liten. På den tiden var det mest snöskoter som åktes av oss iofs. Det blir ju mindre vikt för huvudet att bära med en sån lätt slalomhjälm och vikten i sig menar ju många är viktigt hålla nere. Numera ligger han på XS i vuxenstorlek så det går att få tag i det mesta nu.

Jo, annars är det väl allmänt att vara försiktig med skjutsningen av de små när de inte når ner till fotpinnarna. Det är inte alls otroligt att de somnar där bak! Jag byggde egna förhöjda fotpinnar/stöd som extra hjälp när R var lite mindre. Vet inte om det var bra eller dåligt, men jag erinrar mig att han sitter stabilare.
Nithro skrev: Min andra kille är 9 år och ganska lång för sin ålder. Han kan följa med på längre turer och kan antagligen ha mer utrustning, har kollat runt och eftersom vi inte åker så mkt, så tycker jag kanske att ett skinnställ för x antal tusen är lite overkill även om lillebror kan växa i det. Hur har ni andra löst det om ni haft barnen med? Har ni nåt tips på bra ställe att kolla barnutrustning? Har kollat lite nätbutiker som sharkspeed, handelsboden och såna. Även satt en bevakning på blocket för kläder, men hjälm tycker jag är klurigt.
Vi fyndade ett ryggskydd för barn på loppmarknad. Tror vi betalade 40 kr. Jag ser till att R har hjälm, ryggskydd, rejäla skor och handskar när han ska åka. Ett ställ hade såklart varit bäst men det är ju att väga hur ofta de åker mot kostnaden då de hela tiden växer...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Nithro
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 22:28
Answers: 0
Hoj: Transalp -01
Ort: Orsa

Sv: Barnkläder

Inlägg av Nithro »

Tack för inputen. Skönt att se att man tänkt ganska lika. Ryggskydd och hjälm ett måste. Sen starka kläder har jag tänkt med ev skydd under för armbågar och ev axlar. Blir det så de vill åka mkt så får man tänka om.

Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Barnkläder

Inlägg av Fibern »

När grabben min var yngre (ca 8-14 år) skaffade jag honom ryggskydd, armbågsskydd av modellen skateboard, dito knäskydd, rejäla handskar, ett par Lundhags-kängor (loppisfynd) och så klart en hjälm. Dessutom kör man ganska mycket lugnare med avkomman på hojen. (hoppas jag alla gör) :hsb:
Numer kör han egen moppe så det var ett tag sedan han åkte sist. Han har dessutom fått "ärva" min första mc-jacka, som han har om det regnar.
Jag tycker inte heller att det känns motiverat med utlägg i 2-3 tusenkronors klassen för lite skjutsning, så länge det inte handlar om rena semester-touringen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Nithro
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 22:28
Answers: 0
Hoj: Transalp -01
Ort: Orsa

Re: Barnkläder

Inlägg av Nithro »

Tack igen. Beställt hjälm nu. Ska hålla koll på ryggskydd. Kläder tror jag fixar sig och kängor har han redan :)

Sen vet man ju aldrig hur snabbt eller segt det blir med mitt kort. =)
Skriv svar