Läckande stövlar? Byxor?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckande stövlar? Byxor?

Inlägg av Fibern »

Gore-Tex ska hålla tätt, liksom flera membran av annat fabrikat gör. Mina nuvarande skor gör det. Med skor som man blir våt i sulan eller vid tårna kan det hjälpa med Liquisol-lim. Stryk limmet runt hela skon där klack möter ovandel. Det limmet är superbt att laga skor o stövlar med.
Jag har även (och har haft) både kängor och typ joggingskor med membran och de håller fötterna torra tills skorna av ålder blivit tillräckligt slitna. Fick ju byta mina första två par Lindstrands pga läckage, men nuvarande som sagt torra.
Köper man skor och kläder som tillverkaren hävdar ska vara vattentäta, då ska man kräva byte eller pengarna åter om det inte stämmer.
Då det gäller byxor/jackor så känns plagget vått på insidan vid regn, då membranet kyls ner utifrån och din kroppsfukt också kyls ner.
Sedan finns membran-kläder som anges med att klara ett visst mått vattenpelare. Dessa ska "bara" vara vattenresistenta till en viss nivå.
Hur som helst, kör man längre stunder i regn är alltid ett regnställ att föredra, då man kyls ner i regnet trots vattentäta kläder.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Läckande stövlar? Byxor?

Inlägg av maua »

Nu tänker jag utmana ditt uttalande om GoreTex Skye!

Det går utmärkt att bada med goretex. Kokatat för att nämna en tillverkare gör torrdräkter för paddling i GoreTex. Dom kan du ligga i i timmar utan att bli blöt.
Ursuk gör en torrdräkt för dykning! i andasmaterial. Dock ej Gore. Jag tror att tekniken gått framåt på membranfronten.

Det finns många tillverkare av membran. Som inbiten friluftsfantast har jag en del erfarenhet.
GoreTex var först. Alla andra har kopierat deras teknik. Många har kommit nästan hela vägen fram andra inte ens halvvägs.

Av de plagg jag testat så är det Goretexplag som funkat bäst. Näst bäst är Dermizax. (Bergans som för övrigt gör sjukt prisvärda kläder) Många är plaggen som hamnat på Blocket eller i soptunnan. Det lönar sig att köpa kvalitet i dessa sammanhang Det blir dyrare i slutändan om du testat med fyra billiga jackor för att sen köpa en dyr som fungerar.
En fördel med varumärket Gore är att (som ni alla säkert vet) de måste godkänna alla tillverkare som vill använda deras goretexmembran. Dom ställer HÖGA kvalitetskrav. Eftersom dom har livstids garanti på sina membran måste dom det. Det innebär ju också att om plagget läcker är det bara att reklamera det. Jag har fått ersättning för en 10 år gammal skaljacka som jag använt i princip dagligen. Den började läcka i en söm på ena axeln. Jackan lagades kostnadsfritt.

När det gäller de billigaste märkena vet man aldrig vad man får. Ett skräckexempel är Handelsboden som för några år sedan blev blåsta av tillverkaren i kina som stoppade i vanlig plast istället för membran *thumb_up*

På tal om stövlar så har jag köpt det sista paret stövlar jag behöver hoppas jag (med en beräknad avskrivningstid på 15 år pga. ren förslitning:)
http://www.daytona.de/index.php?page=793" onclick="window.open(this.href);return false;
Det höga priset stör mig inte med tanke på hur bra dessa stövlar håller enligt alla tester. Sitter mycket bra på foten och är supersköna att gå i vilket mina gamla stora stövlar definitivt inte var!!
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Läckande stövlar? Byxor?

Inlägg av Jimmy.s »

tror du blir nöjd med dessa maua, själv köpte jag http://www.daytona.de/index.php?page=791" onclick="window.open(this.href);return false; och dessa fungerade klanderfritt i somras
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Läckande stövlar? Byxor?

Inlägg av maua »

Ta det lugnt Skye. Det kallas normalt för att resonera och argumentera. Jag kanske uttrycker mig klumpigt när jag skriver för jag har ingen vilja att säga emot allt du säger. Jag resonerar. Alla har vi våra egna erfarenheter. Om jag uppfattar att jag har en annan erfarenhet så säger jag det.

Nej, jag har inte läst något på internationella forumet om detta.

Min grundtanke med att svara på detta inlägg var för att delge min erfarenhet av att GoreTex är väldigt mycket bättre än väldigt mycket annat och att jag investerat i kängor med detta membran.

Jag vill även delge min erfarenhet av att det sällan lönar sig att köpa billigt i längden.

Bara det. Inget annat.
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Läckande stövlar? Byxor?

Inlägg av Nysse »

Tack Maua. Alltid intressant att höra erfarenheter av olika material och prylar.


Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Skriv svar