Sida 1 av 1

DCT lådan

Postat: tis 22 aug 2017, 22:53
av Jokern
Lite snabbt om min erfarenhet av just denna låda på CRF 1000..

Jag är 100% nöjd med automat lådan.
Det finns en jäkla massa kombinationer på DCT modellen.

Kör man med D drive, o gasar normalt, då är det som att köra en Puch MAXI på steroider
Man känner inte av att den växlar.

Kör man med S drive, då drar den ut på växlingen o man känner av växling.

Detta skall man göra på grus :
S drive + ingen traction control +. ingen ABS = ett vildsvin på anabola

Min tur till Lofoten va en dröm på denna hoj, tack vara DCT lådan, kunde jag sitta med en kamera på en selfie pinne och filma, medan jag körde på serpentinvägar.

Växla upp o ner manuellt, kan man göra i vilket läge som helst.

Jag kände att vid motorbroms nerförs backe, växlade den ner, om jag bara tuchade handbromsen.
Jag behövde inte växla ner själv.

En dator känner av din körstil o jobbar efter den.

Jag har blivit väldig bekväm o mycket nöjd med DCT lådan, så när jag hämtade hem min Varadero, fattade jag inte att jag skulle använda vänster fot o hand, för att få fart på den




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: DCT lådan

Postat: ons 23 aug 2017, 11:01
av MrH
Det hade min vänsterhand gillat! Mycket växlande och jag får snabbt ordentligt ont i vänsterhanden så DCT hade varit perfekt för mig.

Re: DCT lådan

Postat: ons 23 aug 2017, 11:46
av Jokern
@MrH, knalla iväg till närmsta Honda dealer och testa en Honda med DCT.
Det är lite ovant i början, men åh så skönt, när man har växt in i det


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: DCT lådan

Postat: fre 25 aug 2017, 10:09
av MrH
Ja det hade varit intressant att prova, men jag vågar inte. Har inte råd att skapa ett "ha-begär". Dessutom är det fler delar av min slitna kropp som protesterar och där hjälper nog tyvärr inte automatlåda.